-
Fenstorlek: 8.x m segel?
Just bytt bräda och behöver nya fenor då de gamla inte passar. (från freeride till slalom)
Jag har 33 och en 38 cm till min Isonic 111 liter (2008). 7.0 med 33cm innebar nytt pb på första försöket. Jag tror inte att det bara är brädbytet i praktiken (2016 Tabou Rocket 125 till 2008 Staroard Isonic 111) utan jag tror även att de faktum att jag bara har mindre fenor till denna slalombräda spelar roll.
Hur som, jag har inte nördat fenor innan, men nog är jag väldigt glad i min lilla 33a när det trycker på. Känns som man kan hålla en kvm till i samma vind jämfört med vad jag kunde med 42 som minst på min förra bräda. Vilket i sig betyder mer fart/kontroll.
Men för att komma till punkt. Det känns som att 38 cm är lite litet de dagar då det inte blåser ordentligt eller är väldigt av och på.
Finn range är enligt starboard 32-48 och sail range är 6-9 kvm.
Med mina 70 kg tror jag i att 9.0 fort kan kännas stort.. och jag år nog svårt att hålla nere en stor 48 cm fena på en så smal bräda. Men jag har ett slitet 8.2 som jag vill få ut mer av, är 42-44 ett alternativ på denna bräda givet min kroppsvikt eller vad tror ni på som ev har lite erfarenhet av denna bräda? Jag tycker min 38 cm känns lite liten med så stort segel i alla fall. Men kanske bara behöver testa denna mer.. Men är såklart nyfiken på hur en 44 skulle bete sig på denna bräda i lätt vind.
Apropå det, har du någon 42-44 cm till övers kan jag vara intresserad 🙂
Erfarenheter, någon???
Logga in för att svara.