• Fenstorlekar

Publicerad av jester på 22 februari, 2006 vid 16:48

Jahopp…

Då var det dax att kitta upp sig lite på fen-fronten. Min utrustning i övrigt ser ju ut så här:

Segel: 5.8, 6.8 och 7.8 North Warp F2006

Brädor: Exocet TBII 58 (80l), SB HS 125 och delvis en Thommen RS 65(115l)

Jag hade tänkt mig att i första hand köra så här:

TB58 och 5.8: 28 cm vid choppigt, och 24 cm vid plattvatten (I wish…)

TB58 och 6.8: Select Lightning Evo 31 cm (har denna redan)

HS/RS65 och 6.8: Select Lightning Evo 31 cm (har denna redan)

HS/RS65 och 7.8: 35 cm (har även en Select Lightning Evo 43 cm)

Mao så kommer jag i första hand behöva en 28cm och en på 35. Och sedan antagligen en 24cm.

Just nu lutar det åt Select Viper Speed (dom 2 små) och Select Viper Slam (den lite större).

Synpunkter på storlek/fabrikat, please!

jester svarade 18 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • starboard-surfer

Medlem
    22 februari, 2006 vid 19:57

Här kommer en synpunkt! – ge hit hela ditt kit!!:laugh: :laugh: :laugh:

• jester

Medlem
    22 februari, 2006 vid 21:29
    Starboard surfer wrote:
    Här kommer en synpunkt! – ge hit hela ditt kit!!:laugh: :laugh: :laugh:

Nooooooway!

Kom igen med synpunkter nu gubar!

• imported_macts

Medlem
    23 februari, 2006 vid 08:00

Kan tyvärr inte komma med några direkta tips….vill bara säga att jag är mäkta förvånad att GetWet inte har hoppat in i tråden än…Micke var är du?

Måste sen också tillägga att det är ett ruskigt vasst kit du har inför säsogen!!

• jester

Medlem
    23 februari, 2006 vid 08:43

Micke är la ute o rider på nån pålle eller så…

Någon som vet nån firma som säljer G-Sport/Curtis billigt? Vill inte lägga mer än cirkus lusentappen per fena.

Och jag kommer kämpa som f-n att behålla topp 10 placering i Sverige under 2006. Ser ut som om det kommer bli extremt svårt att göra det, men jag skall försöka iaf…

• the_novice

Medlem
    23 februari, 2006 vid 08:45

Tja, vad ska man säga, grymt kit… :blush:
    Storlekarna verkar ju vettiga men jag har inte kört på just dem select fenorna.

Saknar du inte en speed-dräkt också???

• imported_macts

Medlem
    23 februari, 2006 vid 08:53
    Jester wrote:
    Micke är la ute o rider på nån pålle eller så…

Någon som vet nån firma som säljer G-Sport/Curtis billigt? Vill inte lägga mer än cirkus lusentappen per fena.

Och jag kommer kämpa som f-n att behålla topp 10 placering i Sverige under 2006. Ser ut som om det kommer bli extremt svårt att göra det, men jag skall försöka iaf…

Snacka med Johan på Vindsurfing.se, han brukar ha bra priser på Curtis.

Lycka till med top 10 -placeringen, ska själv göra en liten budgetsatsning i år och försöka slå mig in där…

• jester

Medlem
    23 februari, 2006 vid 09:15

Saknar du inte en speed-dräkt också???

Hohoho… Nån måtta får det vara. Skulle vilja ha en 50 cm bred speedbräda egentligen oxå (F2 Missle II eller Exocet Warp Speed), men är osäker om banken vågar ge mig mera stålars… Har insett att dom snåla rackarna vill ha tillbaka pengarna igen…. 🙁

• dr-masse

Medlem
    23 februari, 2006 vid 09:25

En lite udda räv i fensammanhang verkar ju den närmast obegripliga tyska fenfarbrorn Lessacher vara… Men det går bevisligen att åka riktigt fort på hans fenor,

http://www.cameraid.com/lessacher/index.html
    http://www.designlessacher.de (som ligger bra till i priset för sämsta sajt någonsin)

Men bygga fenor, det verkar han kunna.

Från Starboards forum, där Francesco D’urso (nytt italienskt rekord) skriver:

This is just to say Wolfgang’s fins are not only extremely easy but also extremely fast….I did 39.35 knots last saturday afternoon at the MOS with his 25 speed fin and could go much faster. Unfortunately I was completely overpowered with my 80 Kilos (the wind was 45 knots gusting to 55) and had a “big” board relatively to the conditions (42 cm large). My run was therefore pure survival (I even unhooked during it….)….Maybe without Wolfgang’s fin I could not even finish the run (probably I would have had a spin out)…..

Lite roligt med udda grejer, ibland. Inte billiga, men inte heller hysteriskt dyra. 100€ skulle han ha för vågfenor helt i kol när jag frågade.

• john1

Medlem
    23 februari, 2006 vid 12:23

Till Jester.
    Jag har själv en HS, Hur långt har du gått ner i fenstorlek tillex. med 7.8 seglet?
    Jag har själv seglat med 36 Weed (Bill Klein) och V8 NP. Kan bli besvärligt att komma igång, men jag tror det skall fungera med ca. 30 – 32. Det hörs lite ut, men kommer brädan i planing så har den sitt speciella skrog som står för en del av höjdtagningen.
    JJ

• the_novice

Medlem
    23 februari, 2006 vid 12:24

Jag har två st Hyper Duo, 30 och 34 cm.
    Jag är inte helt förtjust i konkaverna ännu, jag tycker man tappar lite av den direkta känslan som man får med vanlig slalom fena, favoriten hittills är en North shore ultra slalom 30 cm, men dem tillverkas ju inte längre…

Lessacher fenorna skall tydligen kunna köras med mindre längd till stora segel men det har inte jag märkt, jag tycker storleken (längden alltså, area blir nog lite mindre) blir ganska likt andra fenor. Däremot så tycker jag att utskärningen vid basen funkar (antar att det är den som gör det…), när en vanlig fena blir för stor så får man lätt spinnout eftersom det kommer ned luft, men så blir det inte med Lessachern så här tycker jag att han har hittat något (inte så originellt kanske men ändå).

För dem som gillar att testa fenor så är det helt klart en kul approach, alla fenor kostar 100 euro styck, kol eller G10 om jag minns rätt.

• jester

Medlem
    23 februari, 2006 vid 12:58

Har beställt två Select-fenor nu iaf. Blev 28 cm Viper Speed och 35cm Viper Slam.

Lessacher såg helt klart spejsade ut, men vill ha fenor som går lika bra åt bägge hållen…

John1: Jag körde orginalfenan på 34cm med mitt NP V8 (7.5) i höstas, och det gick riktigt bra. Toppade 32.4 knop på GPSen, och höjdade grymt bra ändå. Dock motsvarar nog orginalfenan på min 2003:a på 34 cm en något längre fena, då den liksom är “avklippt” i toppen. Men jag tror nog att 34-35cm och 7.8 kommer gå helt perfekt!

• getwet

Medlem
    23 februari, 2006 vid 13:32
    Jester wrote:
    Jahopp…

Då var det dax att kitta upp sig lite på fen-fronten. Min utrustning i övrigt ser ju ut så här:

Segel: 5.8, 6.8 och 7.8 North Warp F2006

Brädor: Exocet TBII 58 (80l), SB HS 125 och delvis en Thommen RS 65(115l)

Jag hade tänkt mig att i första hand köra så här:

TB58 och 5.8: 28 cm vid choppigt, och 24 cm vid plattvatten (I wish…)

TB58 och 6.8: Select Lightning Evo 31 cm (har denna redan)

HS/RS65 och 6.8: Select Lightning Evo 31 cm (har denna redan)

HS/RS65 och 7.8: 35 cm (har även en Select Lightning Evo 43 cm)

Mao så kommer jag i första hand behöva en 28cm och en på 35. Och sedan antagligen en 24cm.

Just nu lutar det åt Select Viper Speed (dom 2 små) och Select Viper Slam (den lite större).

Synpunkter på storlek/fabrikat, please!

Här är jag!!! Förstår att ni väntat på mig….:wink:

Tycker det ser djä… bra ut Jester. En liten fundering dock….24 fenan? 80 liter och 24 fena låter extrem sällansegling och misstanken om att aldrig få segla den i Svedala känns märkbar. 26 däremot, känns en liten bit troligare att matcha 26 mot 28, kommer bli mer optimal i fintrimmet en turbodag på TT. TBsurf vet jag har kört 28 fena med 5.5 på samma bräda med bra fart, observera att han är en “aning” lättare än både du o jag. Men han kanske ge någon synpunkt eftersom han är den som seglat mycket på TB58.

Min egen tanke var just 24 fena till extremt bra förhållanden (Strand Horst:cool2: ) men på warp speeden och 5.8. Övriga fenor till den blir 26 och 28 med 5.8 eller 6.7.

• jester

Medlem
    23 februari, 2006 vid 13:48

24-fenan är till för dom dagar jag funderar på att köra på riktigt platt vatten. Och då tänker jag på bättre vatten än Strand Horst…

Självklart skulle ju en 26-fena sitta som en fläskläpp oxå, men det börjar bli dyrt med all utrustning nu…

Men jag får nog prova mig fram lite oxå. Om 28:an känns stor med 5.8 får jag väll köpa till en 26:a senare…

• getwet

Medlem
    23 februari, 2006 vid 16:17

28:an kommer inte att kännas stor med 5.8, däremot kommer 24 kännas för liten.
    Min egen erfarenhet av mindre brädor (RRD268, 72 liter) är att 28 fenan aldrig varit för stor i samband med vare sig 5.8:an eller en numera bortsprungen 5.5.
    Min rek står kvar Jester….26 istället för 24, om det var en 65-70 liters bräda jajjamensan.
    Lite nyfiken var du ska, bättre än Strand Horst låter långt bort eller är det Fiskebäck?

• tbsurf

Medlem
    24 februari, 2006 vid 06:46

28 kommer bli kanon till 5,8
    men ännu bättre till alla hysteriskt överriggade tok-repor med 6,8
    tror du har dit nya favokit där tb58+6,8+28

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.