Taggad: 

• Publicerad av anonym-anvandare på 30 augusti, 2005 vid 11:36

Måste bara säga att vårens införskaffande av en begagnad formula utrustning är den bästa investering i surftid jag gjort. HAr dessvärre inte haft möjlighet att segla mot andra formula seglare utan bara rejsat med mig själv och segelbåtar. Så gott att kunna segla åttor runt kryssande segelbåtar! Dem hängde man knappt med på slalombrädan.

Hur som haver, jag har i alla fall känslan av att fenan kunde leverera mera. När det blåser lite mera och man går från att bara plana till att brädan ligger på fenans lyft känns fenan mjuk. Jag inbillar mig att det hade varit bätter med en styvare fena eller hade det bara blivit mer okontrollerbart? När använder man en mjukare respektive en hårdare fena och vilka är för och nackdelarna? På fenan har det också börjat flaga kanske ett 10 tal 1mm2 flagor i ytskiktet på vardera sida på fenan. Är det en följd av att fenan böjts för mycket? Förutom att spinouten kommer lättare är det någon risk för hållfastheten? Vilken typ av fena skulle ni rekommendera som ersättare/komplement.Har en MFC på 70 cm på en Falcon 100 från 02 med ett RS på 11 m2 och jag väger 90+.

När ni ändå är i gång hur djupt går ni på slörarna? Håller ni samma vinkel som på kryssen eller orkar ni gå djupare? F..N vad det är jobbigt att slöra djupt när det brallar i!

//Formula är för riktiga män!

swe-1 svarade 19 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2005 vid 06:14

Är det någon som råkat ut för motsvarande små flagor på fenan och svara på om det är direkt risk för haveri? Jag kan tänka mig större nöjen än att paddla hem med en formulautrustning.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 september, 2005 vid 16:23

En styvare fena ger bättre kontroll när det blåser i, allt annat lika.

Mjukare fenor ger bättre ”lyft” vilket ofta eftersträvas i lätt vind, nackdelen med mjuka fenor är att man lättare får spinout och att de blir svårare att kontrollera när det pungar i.

Att det flagnar från fenan är ett tydligt tecken på stress. En sådan fena brukar gå av förr eller senare. Dessutom blir fenan mycket känsligare för spinout, den bromsar mer och tappar lyft. Finishen på fenan är mycket viktig.

Min rekommendation till en Fanatic Falcon 100 är en Deboichet R13 70M+ eller H till 90+ kg seglare.

Ja vi går något djupare på slören/länsen än vad vi kan gå högt på kryssen.
    Var ute och testade med GPS och analyserade sedan datat, vid tillfället var det bra tryck i 9.8:an med ca 7-10 m/s. Nedan ser du den vinkel och fart som jag hade i snitt:

Kryss:
    TWA = 49 grader
    SPD = 14.9 knop
    VMG = 10.3 knop

Läns:
    TWA = 135 grader
    SPD = 24.0 knop
    VMG = 19.2 knop

Jämför man detta med en vanlig segelbåt så kommer vi två till tre gånger snabbare till kryssmärket och fyra gånger snabbare till länsmärket…

Är det inte konstigt att inte fler seglar Formula? confused.gif

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2005 vid 11:15

Tackar för ett utförligt svar Jimmy! Precis vad jag var ute efter.

Mycket märkligt! Jag blev helt frälst men det behövs ett par timmar att komma underfund med hur formula skall seglas. Kan bara rekommendera alla att prova! Som sagt jag har ju fått mer än dubbelt så mycket tid på vattnet i år!

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2005 vid 11:39

Jag var inne och tittade på Deboichets hemsida och såg att R13 är 73 cm. Sätter inte reglerna en begränsning till max 70cm? Eller är det framkanten de mäter på denna fena? På de andra R fenorna stod det 70cm. Det spelar mig mindre roll då jag antagligen inte kommer att tävla på någon högre nivå men det är ändå kul att veta.

• swe-1

Medlem
    7 september, 2005 vid 17:17

Man kan få en R13 i 73cm som längst men det vanliga är att man beställer den i 70cm utförande.

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    22 september, 2005 vid 05:48

Vad kostar en sådan fena att beställa inkl frakt? Finns det någon andrahandsmarknad på fenor i god kondition och vad bör en sådan kosta?

• swe-1

Medlem
    22 september, 2005 vid 10:26

Har för mig att de kostar ca 2400kr ink frakt. En beggad Deboichet brukar kosta runt 2000kr, i bland billigare beroende på skick. Tyvärr så är andrahandsmarknaden väldigt liten, kanske för att det tar så lång tid att få den fena man har beställt (upp till ett halvår). Dessutom är ju dessa fenor extremt bra så har man väl lagt vantarna på en så finns det sällan anledning att byta till något annat.

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    13 oktober, 2005 vid 13:25

Finns något annat sätt att få tag på dessa fenor än att skriva till dem via hemsidan? Skrev för snart tre veckor sedan och har inte fått så mycket som ett mail till svar? Inga återförsäljare?

• canoya

Medlem
    13 oktober, 2005 vid 13:54

Jag har en SB 186 och med 70 cm Curtis originalfena (tror jag) och kör 10,7 som störst. Skulle man plana tidigare med en fena som har mer yta (bredd)? Vad ska jag leta efter för att plana i lättast möjliga vind? (Helst inom rimliga ekonomiska ramar, så klart.) Jag freeridar bara så att ha bästa möjliga kryss- och slörvinkel är mindre viktigt än tidig planing. Jag har aldrig testat någon annan bräda eller fena så jag har inget annat att jämföra med.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 09:25

Vad är det för skillnad på en Deb R13 från Deboichet direkt för 2400 och en Race NR R13 design Deboichet från onwater för 1200? (Förrutom halva priset grin.gif)

/Jan-Erik

• anonym-anvandare

Medlem
    12 december, 2005 vid 14:42

Relevant fråga. Vad är det som skiljer? Finns olika styvheter att välja på i båda alternativen. Är det olika ytbeläggningar eller vari består skillnaden. Spontant tycker jag ju att möjligheterna till olikheter mellan individuella fenor borde vara ganska stor om de görs för hand.

Om någon vet mer är jag nyfiken då jag går i fenköpar tankar.

• swe-1

Medlem
    12 december, 2005 vid 17:20

Det här med fenor är inte så enkelt som man kan tro, det är väldigt många parametrar som spelar in på hur en fena beter sig. Dock har vissa saker större betydelse än andra. Den som har störst betydelse är AR = Aspect Ratio, dvs. förhållandet mellan längden och bredden på fenan. En lång smal fena har högre AR än en kort bred och generellt kan man säga att en fena med högt AR är effektivare då den (oftast) gör lite mindre motstånd i vattnet samtidigt som den har mer lyft. Jämför man två 70cm djupa fenor på en formula, en smal och en bred (allt annat lika) så kommer man snabbt att märka att det är extremt liten skillnad (om någon alls) på hur tidigt brädan planar. Det är mer avgörande hur brädan är designad, storleken på seglet och seglarens vikt. Men viktigast av allt är tekniken, hur bra du lyckas fånga vinden i pumptagen och överföra den till framåtriktad kraft på brädan. Nu blev jag kanske lite långdragen, sorry! Svaret på din fråga Canoya om du skulle plana tidigare med en bredare fena är alltså: Troligen inte. Men vill du ändå exprimentera med en annan fena så ska du skaffa dig en djupare (högre AR), det har bättre effekt än en bredare.

De fenor som On Water säljer är de standardfenor som brukar levereras med till Starboard brädorna. De är designade av Deboichet men är inte handgjorda och tillverkade av Deboichet. De har i princip samma shape som en R13 men de jag har sett har varit en aning ojämna i formen (har iof också sett Custom fenor som är ojämna) och något tjockare och styvare. Mig veterligen så kan man inte beställa dessa med olika styvhet och rake. Vidare har de sällan samma kvalitet som en Custom fena, många spricker efter ett tag runt basen. Men de är inte dåliga fenor för det, vet att Robban vann många race i SC med en sån förr förra året…

//JIMMY

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.