-
Fenval
Måste bara säga att vårens införskaffande av en begagnad formula utrustning är den bästa investering i surftid jag gjort. HAr dessvärre inte haft möjlighet att segla mot andra formula seglare utan bara rejsat med mig själv och segelbåtar. Så gott att kunna segla åttor runt kryssande segelbåtar! Dem hängde man knappt med på slalombrädan.
Hur som haver, jag har i alla fall känslan av att fenan kunde leverera mera. När det blåser lite mera och man går från att bara plana till att brädan ligger på fenans lyft känns fenan mjuk. Jag inbillar mig att det hade varit bätter med en styvare fena eller hade det bara blivit mer okontrollerbart? När använder man en mjukare respektive en hårdare fena och vilka är för och nackdelarna? På fenan har det också börjat flaga kanske ett 10 tal 1mm2 flagor i ytskiktet på vardera sida på fenan. Är det en följd av att fenan böjts för mycket? Förutom att spinouten kommer lättare är det någon risk för hållfastheten? Vilken typ av fena skulle ni rekommendera som ersättare/komplement.Har en MFC på 70 cm på en Falcon 100 från 02 med ett RS på 11 m2 och jag väger 90+.
När ni ändå är i gång hur djupt går ni på slörarna? Håller ni samma vinkel som på kryssen eller orkar ni gå djupare? F..N vad det är jobbigt att slöra djupt när det brallar i!
//Formula är för riktiga män!
Logga in för att svara.