Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fet downwinder på Teneriffa – min trip till El Medano!

• Fet downwinder på Teneriffa – min trip till El Medano!

Publicerad av liljedahl på 2 juni, 2007 vid 18:39

Efter ett par dagars frustrerande väntan på den nordostliga vinden som alltid lär blåsa konstant i maj, vaknade vi upp till frisk sydlig vind vilket tydligen bara händer max en gång om året. Johan från Chohoo i El Medano, ringde på morgonen och sa att det är dags för en downwinder längs med sydkusten. Vi startade med hårt tryck i Ripper 10an vid Playa el Duque och landade igen efter 15 km i vågsurfarnas ”Spaniards left” efter att ha passerat hela turisgettot Las Americas ute till havs. Turneledare var amerikanen John som lär vara Teneriffas just nu vassaste kitare – just det, tydligen strået galnare än Mark Shinn att pusha sjuka hopp – och John, Johan, Evelyn och jag njöt av Atlantens vågor under tre timmar medan vi körde ut och in i varenda strandvik inne i Las Americas innan vi var framme på gränsen till Los Christianos. Sjuukt skön Session!

Annars levererade El Medano dåligt denna vecka. Jag hade tagit med min tjej Frida för att hon skulle lära sig kita, men endast en dag var vinden nybörjarvänlig på rätt strand – ok, vi kanske missade den nån dag för att vi inte kom upp ur sängen förrän vinden blåst förbi, men ändå… När vi inte kitade och istället turade runt ön i hyrbil hittade vi få andra människor än brittiskt ”white trash”, golfande pensionärer och fick en ganska spöklik känsla av ön.

Med tanke på den långa flighten dit tror kommer jag nog inte att välja Teneriffa och El Medano igen för mina kitetripper, och hade det inte varit för mitt livs session i downwindern utanför Las Americas hade jag rest hem väldigt missnöjd. Men…hade vädergudarna varit på vår sida hade jag säkert upplevt El Medano lite annorlunda. Det finns ju trots allt en anledning till att Mark Shinn väljer att hänga just där året om. Enjoy the pics!

rusiak svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • liljedahl

Medlem
    2 juni, 2007 vid 18:40

Frida drömmer om mera vind…

• liljedahl

Medlem
    2 juni, 2007 vid 18:43

Amerikanen John i skön pose utanför inför downwinder utanför Las Americas!

• liljedahl

Medlem
    2 juni, 2007 vid 18:45

Local American John i skön pose inför downwinder med Las Americas i bakgrunden!

• liljedahl

Medlem
    2 juni, 2007 vid 18:49

Förväntansfullt på väg…

• liljedahl

Medlem
    2 juni, 2007 vid 18:52

Med en hand utanför i Las Americas…

• liljedahl

Medlem
    2 juni, 2007 vid 18:58

Hemma i Amsterdam igen…och ser fram emot att hälsa på i Habo i sommar. Ha det gott i Skåne!

• tomw

Medlem
    2 juni, 2007 vid 19:26

Hoppas vi ses i sommer Jocke.

Reser till Naxos igen juli 1-15. mycket resor med jobbet i sommar annars. Behöver en delbar kiteboard…..

Fina bilder.

T

• eddie

Medlem
    3 juni, 2007 vid 01:22

Kul att se Jocke.
    Frida var snygg!
    Fast jag hade inte väntat mig något annat heller.
    Jag åker till Brazil 24/8 och 5,5 vecka framåt… så vet du inte vart nästa kitetrip går så….

• lidde

Medlem
    3 juni, 2007 vid 10:15

Zakkabaam!
    Ska ner till El Medano från 26 juni – 3 Juli! Någon annan som ska dit under denna period? Hoppas på mer vind då!
    Hälsningar Lidde

• rusiak

Medlem
    3 juni, 2007 vid 16:58

@Lidde 388019 wrote:

Zakkabaam!
    Ska ner till El Medano från 26 juni – 3 Juli! Någon annan som ska dit under denna period? Hoppas på mer vind då!
    Hälsningar Lidde

Tjena!! Jag e ruskigt nära att boka en period fram till den 10e juli. Ska bara kolla upp flyg o flytta semestern något. Tänkte bo på chohoo o få litta gött käk mm.

Verkar ju vara duktigt med vind under sommaren, så e inte oroligt…men å andra sidan verkar ju hela världen vara sne bortemellanåt.

Funderar på att mellanlanda i Portugal på vägen hem o få en vecka i Guincho. Får se vad man kan mecka ihop med semester, $$ mm!

//alex

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fet downwinder på Teneriffa – min trip till El Medano!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.