Senaste nytt Forums fet, fetare, fetast

• fet, fetare, fetast

Publicerad av watertouch på 18 augusti, 2003 vid 07:34

Hallå!

I min ständiga jakt på tidig planing utan att allt för mycket tumma på “feelingen”, har jag nu fått en ny tanke som jag har kollat av med lite kompisar och nu tänkte ventilera här:

Ponera att jag kör 7.6 i vindar som nääästan får upp mej i planing på en bräda på 118 l, 57 bred och 38 fena. Om jag då direkt sticker in till land och byter till en fetare bräda (mer volym, större bredd och längre fena), kommer jag att plana då, eller måste jag krypa till korset och skaffa ett större segel? (7.6 är ju på gränsen till tråkigt stort).

Det som får mej att tveka är att det är ju trots allt seglet som håller uppe min vikt, och om det inte blåser tillräckligt kommer jag således trilla baklänges när jag hänger mej i riggen.

watertouch svarade 21 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • styret

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 07:37

du borde plana tidigare. beror såklart på vilka brädor du har men generellt sett ska väll en bredare bräda plana tidigare, längre fen gör sitt till det med. rätt mycket till och med tror jag.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:25

med 65cm bredd planar du långt tidigare än 57 cm

• watertouch

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:30

Med samma segel och samma vind? Isåfall är det inget att snacka om, det får bli en ny bräda!

• dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:35

Ja, det är skillnad. Har bytt bräda från våg till Freestyle med samma segel (6.2) ett antal gånger. Mycket tydlig skillnad.

Lycka till!

• ola_p

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:39

Psst… Kika in typ Naish Titan å liknande som fått bra omdöme “brädor som känns roligare än sin storlek” typ… smile.gif Jag har testat titanen när Naish fortfarande var Mistral, och den planade verkligen kalastidigt med en 7.5a om man jämförde med ex. radar som också fanns på uthyrningen. Masten gick av precis 10 meter efter jag kommit i stropparna så jag har ju inte seglat den så mkt med stora segel så att säga. Men får säga att det lilla jag seglade den verkade den otroligt kul som freeride med storsegel… Livlig å fin, körde den även för lite längre sen på gardasjön, men då var det 5.0 segling, men man behövde volym för att ta sig ut… Då var den dock ganska studsig eftersom jag är flugviktare… smirk.gif Jag tror i vilket fall som helst att det är liknande den du ska titta på, brädor som fått beröm för att vara roligare än storleken antyder!

• the_novice

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:43

Jag håller inte riktigt med tidigare inlägg. Att bara byta upp sig i brädstorlek tycker jag gör väldigt lite skillnad eftersom en större bräda har högre motstånd i vattnet. Bäst är väl att välja segel efter vinden och sedan en så liten bräda som möjligt som klarar segelstorleken och passande fena.

• ola_p

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:50

Jo, brädstorlek gör större skillnad än man tror, dock lite beroende på vad de olika brädorna är, man bör ju ligga i “sweetspot” med segelstorlek… Det beror ju på one foot off, vikt, maxbredd, fena å en hel jävla arsenal med variabler… wink.gif

• dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:54

Ah! Jag anar en debatt här.

Håller inte alls med. Den största skillnaden är framförallt när vinden är lite mindre tillförlitlig och byig. En större bräda håller fart genom vindhål ordentligt mycket bättre än en mindre. Med samma segel (6.2) har jag upplevt nära nog planing hela tiden med freestyle-brädan (115 liter) och knappt planat alls med vågisen (89 liter) i samma förhållanden. Samma sak med 5.4. Min slutsats, som den vildhjärna jag är, är att det hängde ihop med brädan… 😉

Om nu en större bräda har högre motstånd i vattnet, borde inte formula-brädorna vara jättesmå då? Det är de inte.

Skilj på planingsegenskaper (= bred och platt) och egenskaper under fart. En vindsurfingbrädas motstånd i vattnet i planing är ändå rätt liten, oavsett om det är en 50 cm bred vågis eller en 1 meters formula. Då är det främst fenan som står för motståndet.

Frågan gällde dessutom om en bredare bräda ger tidigare planing med 7.6 segel. På den frågan är svaret tveklöst “ja”. Skulle han skaffa en bredare bräda med större/djupare fena så går han igång tidigare, om inte tekniken är usel.

Surfa På!

• ola_p

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:59

Ja, jag räknar självfallet med att pumpteknik å så finns där, typ falla av, hänga ordentligt på bommen(apställningen) etc. etc.
    Jag vill dock poängtera att man ska lägga lite funderingar på VILKEN bräda som blir bäst, och slår ett slag för de som inte är breda platta formulaliknande skapelser. Köp nått som är tänkt till duktiga seglare, byggd lätt, dvs. sandwich å inte nån plastbåt… tongue.gif

• frippe-s

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 09:11

Å andra sidan måste det väl vara så att även om en större fena ger tidigare planing pga att den tål mer tryck från seglaren (som i sin tur genererar fart eftersom seglaren kan förflytta sin vikt mer utanför brädan) också svarar för mer motstånd när man väl är uppe å planar. Vilken typ av fenor använder worldspeedsailingfantomerna, stora eller små? Jag gissar på ganska små…men det har ju inte med den urspungliga problematiken i den här tråden att göra…
    /F

• watertouch

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 09:16

Och då bytte du för att du inte längre planade med vågisen? (Måste vara helt säker smile.gif)

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 09:19

När jag går ut med 7.0 och inte planar med min 104 liters jp (32 cm fena) så planar lungt min 150 liters tiga (46 cm fena) med samma segel….

• watertouch

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 09:21

Tror du? När jag inte planar med min nuvarande bräda hamnar fotstropparna mer eller mindre under ytan, vilket jag tror bromsar rätt ordentligt. När vinden väl låter mej “lossna” från vattnet, tar det fart med en gång. Alltså tänker jag att mer bredd och volym håller brädan högre i vattnet och därför kommer att plana lättare.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 09:30

Du kan ju amputera ett ben för att göra dig lättare också. smile.gif
    /Lasse

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 09:54

Om man byter till en bräda med samma spec 118 liter, 57 bred och 38 fena men 1kg lättare eller tom 2kg lättare. Vad skulle det göra i planingströskel.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums fet, fetare, fetast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.