Senaste nytt › Forums › fet, fetare, fetast
-
varför formulabrädorna är breda är inte för att
vara snabba utan att hålla planing med lite tryck i seglet,
när man kryssar så är det faktiskt så.
Bred bräda planar i lägre farter och blir därmed
snabbare på kryssen och runt på bana.
Givetvis är en formula snabbare än en slalom 270
ifall det inte blåser tillräckligt.
Men annars är smala brädor snabbast då
det blåser mycket främst pga bättre kontroll.
Hade en 60 cm courseracer och den
var snabb i 15m/s men hade varit snabbare
med vågis eller grymt mycket snabbare med slalom 270
för att jag inte vågade hoppa över vågor med den,
för gropigt.
Dessutom kan ju tilläggas att jag ett tag
körde med så litet segel som möjligt,
fullt acceptabelt det gick undan det också.
Lite amatör mässigt ungefär som att öka bredden på
brädan för att segla, faktiskt lite cruising
vill man inte vara snabbast eller hoppa högst så spelar
ju det roll nada.
Proffsen hade ju förr sina smala brädor och kanontryck
i seglen, något som lockar fram kastfallsmanövern
hos den vanliga amatörseglaren.Provat båda varianterna, föredrar nog så litet
segel som möjligt, större marginaler vid manövrar.Men förstår det där med horsepower.
Ibland vill man vara snabbast, hoppa högst
och ha de nyaste profilstabilaste seglen. -
Okej, visst ger en bredare bräda lite tidigare planing men jag tycker att det gör väldigt lite. Av ditt exempel skulle jag dra slutsatsen att dom lyckats bra med designen av freestyle brädan (planar tidigt) och att vågisen är designad för ngt annat än just tidig planing.
En annan grej som påverkar min åsikt kan möjligen vara att jag inte väger så mycket (64kg). Som exempel; när jag har svårt att plana med 6.5 segel och 93l freeride så visst planar jag lite lättare med en 125l freeride och klarar bättre av vindhålen men det blir inte så himla stor skillnad.
Alltså, skall man skaffa större bräda tycker jag det är givet att man även skaffar större rigg till denna annars är det väl knappt värt pengarna… -
Hej Oskar
Mina egna empiriska försök med slalomsegel och relativt raka fenor har givit följande reslutat:
2 cm slalomfena motsvarar ungefär 0,5 kvm segel. Dvs om du precis ligger under planingströskeln lönar det sig att byta till en större fena innan man tar till dyrare åtgärder, ny rigg eller bärda.
Föreslår att du provar med en 40-42 cm fena för den situation du beskriver.Omvänt gäller för överriggad. Byt till en mindre fena.
Det är säkert en hel del som inte håller med mig, men du kan ju alltid prova
MVH
/Christian
-
Ja jag har haft lite sådana tankar. Tror jag börjar med att testa det.
Logga in för att svara.