Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing fick ännu en galen ide’

• mick

Medlem
    20 april, 2011 vid 18:37

Jag har en Chinook 190-250. Ena bomröret är knäckt 15cm från mastfästet. Alltså precis där man vill göra förlängningen. 😉 Kan ta en bild imorgon och lägga upp här.

• marden

Medlem
    20 april, 2011 vid 19:44

du har pm .

• marden

Medlem
    21 april, 2011 vid 06:29

Mick var lite för snabb med tangenterna,kom på att han ville ha den kvar .
    Nån annan som har en trasig kolbom eller alubom ?

• swe-496

Medlem
    22 april, 2011 vid 06:15

Har en gammal hel Fiberspar eller Neil Pryde kolbom, kommer inte ihåg vilken av tillverkarna nu. De ser likadana ut. Kan släppa den för 500:-

• marden

Medlem
    22 april, 2011 vid 10:21

Verkar ju också intresant ,är borta över påsk vi kan höras nästa vecka.
    Hur många lager kol består ett bomrör av tro ?

• kapten-k

Medlem
    22 april, 2011 vid 20:46
    SWE 496;653197 wrote:
    Har en gammal hel Fiberspar eller Neil Pryde kolbom, kommer inte ihåg vilken av tillverkarna nu. De ser likadana ut. Kan släppa den för 500:-

Jag är intresserad, vilken storlek?

• swe-496

Medlem
    22 april, 2011 vid 21:21

Ska kolla imorgon när jag är hos föräldrarna.. Den kan troligen hämtas upp i Åhus under första Formulatävlingen som går där andra helgen i Maj har jag för mig.

Har en vagt minne av att den är runt 260 som längst..Men men jag återkommer med exakta längderna imorgon..

• swe-496

Medlem
    22 april, 2011 vid 21:22

Mården… Tror inte det rör sig om mer än 3 kanske 4 lager..
    Du ska inte till Fituna på Söndag då?

• marden

Medlem
    25 april, 2011 vid 14:16

Inte fler? Hade nog gissat på 10
    Annars är jag på väg hem från fituna nu ,trodde du Skulle va där
    Du har pm eller ring 0707750832

• marden

Medlem
    1 maj, 2011 vid 14:33

mattias gamla bom gick inte att korta ner baktill,så jag fick ta min egna bom som jag kör med som också är så gammal så den har ett skruvat/skarvat frontstycke till test.
    hade några gammla alurör som passade precis att göra en enkel bredning framtill .
    gjorde den ca 85cm bred.

det gick ju att köra med.frågan är om det blev bättre tryck i bitarna eller inte ? kändes inte så igår får se om jag provar någon fler gång?

• schelin

Medlem
    2 maj, 2011 vid 08:07

En filmsnutt…

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=wj2X0XOAaXY”]YouTube – Vindsurfing[/ame]

Själv fick jag tid till att filma då jag knäckt nedersta lattan i mitt segel :mad2:

Men men.

• jester

Medlem
    2 maj, 2011 vid 08:20

Snyggt segel.. 🙂

Tror dom ev positiva fördelarna du får med bred bom äts upp av att den flexar för mycket.Såg ut att vara en trevlig dag på vattnet iaf… Nostalgitripp att se Hypersonicen på vattnet oxå. Saknar min… (eller kanske inte egentligen, men var ju trots allt första brädan vid mitt återfall)

• marden

Medlem
    12 maj, 2011 vid 18:30

så där..
    gjorde om min gamla kolbom mer “permanent” eller iafl lite seriösare.
    gjorde en ny böj fram och baktill genom att baka in plastör i kolfiber.
    tror nog den blev styvare än innan när den blev “monokock” istl för skruvad fram
    blev ca 10 varv kolfiber eller 3-4mm tjockt.
    passade på att göra en liten uppnos på den när jag tycker att bomen känns för hög när man har den högst upp i mast fickan vilket kanske också kan va bra iom att den blir bredare så kommer man skjälv längre ner när man hänger ut mer?
    gjorde den ca 78cm bred
    var länge sen jag gick i skolan o räknade kraftvektorer, men ett försök till det ger att trycket i bomen med mina 75kg borde öka från 54 kilo till 67 kilo om bomen breddas från 55 till 80 cm en ökning med 13 kilo :shocked: men det borde bli lika mycket mer sidokraft i fenan:confused2:mycke spinnout blire..jag blir gärna rättad av någon matematiker:smirk:
    om jag skulle få samma ökning med hjälp av viktväst skulle jag behöva 18 kg bly

allt detta i min drömmande teori värld , hoppas det kommer nån vind snart så jag kan prova i praktien, som väl tycker tvärtom

edit : lät som lite för stora krafter i bomen så jag räknade om genom att sänjka tyngdpunkten på mig 50cm nedanför axlarna och räkna med ett noll-moment i mastfoten istl ,då ökade trycket i bomen från 36 -41 kg dvs 5kg och för att uppnå det med viktväst krävdes 10kg bly ,sen är såklart verklighet mycket mer komplex och kräver nog en större avhandling för att komma fram till något…

• trimmarn

Medlem
    12 maj, 2011 vid 19:19

Alltid lika kul med projekt 🙂

• mick

Medlem
    12 maj, 2011 vid 20:19

Härligt Mården!
    Ska bli kul att se skapelsen live nästa vecka.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing fick ännu en galen ide’

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.