Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Film från G-Hammar….
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst4 oktober, 2005 vid 14:1810sek
-
Tack för filmen!
Alltid lika kul att se…Jag måste få ställa en “teknikfråga” dock…
Visst har du den främre handen osedvanligt nära masten?
Frågan kommer givetvis eftersom jag läst för många guy cribb artiklar men också av ren nyfikenhet, dvs jag försöker inte starta någon “rätt” och “fel” diskussion.
-
Ha, ha, otroligt dråpligt, jag ställde samma fråga efter förra filmen!
Tror att man blir lite lurad av kameran samt att Lars K har ett brett och skönt grepp, helt enkelt!
kolla http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfennew&Number=315383
-
Äh vafaaen. Klaga inte!
..jag har långa ap-armar. kanske en förklaring 😛 -
Jag klagar verkligen inte.
Däremot blev det intressant för en sån som mig som håller på att lära mig åka i vågor pga det pedagogiska perspektivet som din head-cam erbjuder.
Man kan i lugn och ro luta sig tillbaka framför datorn och titta på när någon som inte är ett proffs på hawaii, utan en vanlig människa i verkliga vågor, utför något som man aspirerar att lära sig.
Ur detta perspektiv blev det intressant att få svar på frågan om du håller din främre hand osedvanligt nära masten, eller ej.
Så om du tog illa upp initiellt, ber jag om ursäkt för min klumpigt ställda fråga och hoppas att jag nu klargjort den beundrande vinkel som frågan är ställd ur.
svar till signaturen. “Lars_K fanclub”
-
Nejnej. jag tog inte illa upp…
Att hålla brett ger en rad fördelar. Framför allt kontroll. Särskilt i lite mindre perfekta förhållanden här hemma. Vi har choppiga vågor, byig vind, ofta cross-on. Det rycker och sliter i grejorna, man får verkligen hålla riggen i ett järngrepp i cutbacken. Det framgår nog inte i en headcämfilm hur jäkla jobbigt det är.
Av samma skäl har jag brett mellan stropparna. Framstropparna längst fram och bakstroppen långt bak. Det ger kontroll och stabilitet, och man får bra tryck på railen med framfoten. Sen är jag ju lång (193cm) också, vilket gör att jag kan stå brett och hålla brett.
Hade men kört perfekta förhållanden på Hawaii etc skulle man nog ha en mer laidback smal stance, hållt ihop händerna och lagt ner riggen i bottensvängen så den slickar fejset. =) -
Knatte
Gäst4 oktober, 2005 vid 18:21Även om man tar i vidvinkeln från headcamen i beaktande, så känns det som att Lars_k’s framhanden greppar relativt långt fram på bommen. Men alla har lite olika inställningar och så länge man trivs själv så funkar det ju kanon
–
Även jag själv har nog både hand och hängselelinor rätt långt fram efter ha läst trimguiden i september nummret av Windsurf.
Jag kollade på en gammal headcamfilm som jag gjorde i vintras och jag verkar också hålla min framhand lika långt fram -
Ett brett grepp, långt bak e en riktig höjdare i bottensvängen.. Kolla bilden på Levi som Ola H tog..
/Ola, som jobbar på framhanden vid tamparna och bakhanden längst bak på bomgreppet… Med blandad framgång
-
Handpositionen är ännu en sak jag har experimenterat med en del, främst förra året. Jag upplever väldigt stora fördelar av att ha händerna så nära varann som möjligt. Visserligen måste jag alltid flytta isär händerna igen efter några sekunder, men det känns liksom som att brädan reser sig lite och börjar gå lite högre i vattnet.
För att ta det till ytterligheter så släpper jag ofta framhanden helt och skjuter fram höften så långt jag kan om jag känner att draget tunnar ur lite. Brädan faller av och skjuter fart som fan när jag gör det.
Fast Cribbs linplacering är jag än så länge lite kluven till. Det funkar bra i lätt och mellanvind, men är seglet riktigt maxat blir jag ofta rätt trött i framhanden. Sen har det sina sidor att köra 4.5 och inte kunna skota UT när folk runt omkring kör 4.2 och klagar över att de inte kan skota in…
-
Var på kurs nyligen och där såg instruktören till att vi körde med långa linor (hade hysat långa linor innan men jag har ännu längre nu, ca 28 tum) och händerna tätt ihop, max axelbrett.
Man skulle ha händerna ‘in the power zone’ (vid tamparna) inte ‘bender zone’ som han kallade det.
Linorna har jag tätt ihop, 2 fingrar emellan ungefär, funkar bra på mitt 6.2 och neråt, på lite större segel så drar jag isär dom lite till en hands mellanrum. Bommen hade vi högt, typ fyra fingrar från aktern när man lägger riggen längs med brädan.
Allt detta funkade kalas! Blev bättre tidig planing samt bättre fart, kontrollen när man var överriggad skötte man genom att verkligen ‘sink down hang low’ i selen.
Detta är ju inga nyheter i och för sig men det är värt att testa ifall ni inte har gjort det.Irie Man
-
Längre linor är väl den delen i konceptet jag inte har provat än. Till småseglen har jag 24 tum just nu, har använt det mesta från 34 till 20 tidigare, till större segel har jag variolinor för att kunna ha dem skitkorta på kryssen och aplånga på slören. Ska jag ha bommen fyra fingrar från aktern så kommer jag behöva stege när jag ska plana, mastfoten på min gamla vågis sitter inte där den gör på nya brädor.
Vad gäller hur tätt linorna sitter så har jag börjat med att flytta ihop dem (typ några fingrar emellan) när jag är underriggad eller har lagom drag och dra isär dem rejält (typ två rejäla nävar emellan) när det börjar bli toköverriggat. Jag tycker det där sista lugnar ner riggen en del och ger mer kontroll, men med lagom drag känns det mest som det dödar riggen.
-
Svar till:
Jag upplever väldigt stora fördelar av att ha händerna så nära varann som möjligt.
[/ QUOTE ]
Inte i bottensvängen va?
Men, i cutbacken är det ju helt rätt..
Samt plattvattens segling så är det ju effektivare, bra för att hålla planingen genom vindhål. -
Nej, det stämmer att jag gled över på plattvattenssegling. Så fort man inte seglar rakt fram ändrar sig ju allt. Gippa, loopa, bottensväng, bakhanden hur långt bak som helst. Cutback – händerna långt fram så man inte överskotar. Och så vidare.
Logga in för att svara.