-
Film från Pirttivuopio (Kiruna)
Som en del av er vet så var jag uppe i Pirtti för två veckor sedan och snowkiteade/segelflög. Skulle tro att jag hittat en av Sveriges bästa kitespots! För er som inte tror att snowkite har potential (dvs ni har på sin höjd åkt runt på en frusen och snötäckt sjö) så tror jag ni får tänka om. Att snowkite’a uppe på högfjället är helt suveränt! Speciellt när man kan åka flera mil åt alla håll i helt orörd snö utan ett enda träd ivägen. Dessutom finns det massor av feta raviner (typ 3-10 meter djupa) med jämna mellanrum som man lattjar runt på som stora stationära vågor.
Kolla lite på filmen (speciellt andra halvan), den är filmad uppe på högfjället så man ser en del av landskapet.
Vill dock påpeka att det blåste riktigt dåligt *just* den dagen vi filmade… typ 2.2 m/s nere på sjön och max 4 m/s uppe på fjället. Så hoppen blev djävligt lama. Fick iofs en hel del grymma hopp utför ravinkanter och sluttningar men givetvis så filmades inte dessa eftersom killen med kameran satt på en skoter typ 3 kilometer därifrån.Fundrar på om man inte skulle fixa ett litet kiteläger där uppe nästa vår, Segelflygklubben Kiruna har stugor som ligger precis brevid Pajtasjärvi (sjön vi kör på ibörjan av filmen) som vi skulle kunna hyra för en billig peng. Dessutom skulle man kunna låta folk som är sugna testa på lite vågflygning också. Då *djävlar* ska det filmas på riktigt i alla schyssta raviner!!!
Skulle det finnas något intresse för en sådan resa? När jag frågade på Sthm Kite’s årsmöte igår var intresset stort… men det finns säkert plats för folk från hela Sverige.Filmen hittar ni på:
http://www.flysurfer.se/media/Kite_Pirtti_04_medium.mov/Kaj(Tech)
Logga in för att svara.