Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Film från Pirttivuopio (Kiruna)

• Film från Pirttivuopio (Kiruna)

Publicerad av cortex på 27 april, 2004 vid 14:45

Som en del av er vet så var jag uppe i Pirtti för två veckor sedan och snowkiteade/segelflög. Skulle tro att jag hittat en av Sveriges bästa kitespots! För er som inte tror att snowkite har potential (dvs ni har på sin höjd åkt runt på en frusen och snötäckt sjö) så tror jag ni får tänka om. Att snowkite’a uppe på högfjället är helt suveränt! Speciellt när man kan åka flera mil åt alla håll i helt orörd snö utan ett enda träd ivägen. Dessutom finns det massor av feta raviner (typ 3-10 meter djupa) med jämna mellanrum som man lattjar runt på som stora stationära vågor.

Kolla lite på filmen (speciellt andra halvan), den är filmad uppe på högfjället så man ser en del av landskapet.
    Vill dock påpeka att det blåste riktigt dåligt *just* den dagen vi filmade… typ 2.2 m/s nere på sjön och max 4 m/s uppe på fjället. Så hoppen blev djävligt lama. Fick iofs en hel del grymma hopp utför ravinkanter och sluttningar men givetvis så filmades inte dessa eftersom killen med kameran satt på en skoter typ 3 kilometer därifrån. frown.gif

Fundrar på om man inte skulle fixa ett litet kiteläger där uppe nästa vår, Segelflygklubben Kiruna har stugor som ligger precis brevid Pajtasjärvi (sjön vi kör på ibörjan av filmen) som vi skulle kunna hyra för en billig peng. Dessutom skulle man kunna låta folk som är sugna testa på lite vågflygning också. Då *djävlar* ska det filmas på riktigt i alla schyssta raviner!!! grin.gif
    Skulle det finnas något intresse för en sådan resa? När jag frågade på Sthm Kite’s årsmöte igår var intresset stort… men det finns säkert plats för folk från hela Sverige.

Filmen hittar ni på:
    http://www.flysurfer.se/media/Kite_Pirtti_04_medium.mov

/Kaj(Tech)

Anonym svarade 20 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • bohn2fly

Medlem
    27 april, 2004 vid 15:13

Jag är helt klart på. Vi har ju kört på La Roxa hela vintern. Det har ju varit hur bra osm helst. Men visst är isen hård, så vi snackade om det att det vore skönt med snö.

Ni kanske kommer ner till Öland Kristihimmelsfärdshelgen?

/Peter

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2004 vid 15:41

klicka på länken för 5min sen laddar fortfarande ???

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2004 vid 15:42

nu la den ner helt frown.gif

• curry

Medlem
    27 april, 2004 vid 16:22

ja fan, det är nått sjukt med länken.

• hengo

Medlem
    27 april, 2004 vid 16:32

shyst film, stället ni åker på ser ju riktigt nice ut!! synd bara att det va så lite vind.. frown.gif

• chili_con_arne

Medlem
    27 april, 2004 vid 17:01

Grym spot… kanske lite långt och åka till… men det vore ju en trevlig utflykt. Hur länge ligger snön där då?

• curry

Medlem
    27 april, 2004 vid 17:07

riksgränsen håller ju på in i juni, så det går nog att åka ganska långt in på året.

• cortex

Medlem
    27 april, 2004 vid 19:03

Jag kommer ner till Öland över kristiflygare… (+ högvis med andra nollåttor och nollarton-folk).

Snön ligger nog kvar där uppe tills mitten av maj, men det är nog optimalt att vara där veckan innan påsk. Gott om snö, jämn vind och långa dagar. Dessutom är det hyffsat trevliga temperaturer på dagarna nere vid ”basecamp” på sjön. Satt själv och solade med bar överkropp utan att frysa under påskveckan (å alla andra hade solglasögon på sig eftersom min kropp reflekterade solljuset så kraftigt smirk.gif).

Visst ligger Kiruna en bit bort, men är man några stycken som kör så går det snabbt att ta sig dit. Mitt personbästa är 14 h inklusiva alla tank/mat-stopp *med* ett segelflyplan i vagn på släp (typ 8 meter långt).
    Annars går tar det ju bara 1,5 h att flyga upp och biljetter får man tag i för cirka 1200 kr tor.

• cortex

Medlem
    27 april, 2004 vid 19:06

BTW, servern filmen ligger på sitter bakom en rate-limiter som ställer till det lite när det är många som laddar stora filer samtidigt. Vi håller på och flyttar servern till ett betydligt trevligare ställe… men det ligger någon månad in i framtiden ännu tyvärr.

/Kaj(Tech)

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2004 vid 15:43

Såg riktigt nice ut Kaj, schysst film. Den har ni jobbat med.

En ”kiteträff” däruppe nästa år skulle vara skoj, gärna över påsk!

Har fått min torrdräkt, brädan idag eller imorgon, vi får väl ses efter Valborg i Morga Hage (1 maj vid vind och när bakfyllan har släppt frown.gif), ska hämta upp min väska också.

Förresten, har du möjligtvis någon gammal bom med linor till låns eller billigt till köpes, eller finns det någon annan i Upsala trakten som har det? (Ska passa en EH 16 kvm kite )

Hörs // Jalle

• putte

Medlem
    28 april, 2004 vid 18:19

Den strular lite. får pröva igen asså, den lyckades ticka till 75, sen slockande det…

Synda att man inte fixar sej för min del över KristiH, men jag o nåra surfpolare tänkte bosätta oss på en spot utanför Sandhamn (secret), så om nån vill haka på skicka ett mail!

• Anonym

Gäst
    28 april, 2004 vid 21:45

Jag vill se filmen, men det är tydligen inte meningen att jag skall få det!!! Det tar såååååå lååååång tid att ladda…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Film från Pirttivuopio (Kiruna)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.