Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Film: Kärringviken_041230

• vinta_kestrel

Medlem
    12 januari, 2005 vid 09:44

SO och Superfreak är två väldigt olika segel. Superfreak är dödsskönt att segla, mjukt, förlåtande, bakhandsdrag, pallar extremt mycket vind. SO är mer framåtdrag, power. SO kanske egentligen passar svenska förhållanden bättre. Jämföra Superfreak och SO i samma storlek så skulle jag vilja påstå att Superfreak känns mindre och har mindre grunddrag, men pallar mer vind när det börjar bli överriggat/survival.

Jag är dock ny med Superfreak. Har ett 4.2 som jag seglat endast 2 gånger, den ena gången rejält överriggad (i lördags, då de andra seglade 3.5) men då funkade det ändå kontrollerat tack vare dess mjukhet och förmåga att släppa ut vinden (svengelskans “depowra”? wink.gif ).
    Å andra sidan, en god vän har ett SO 3.5 som han planar med samtidigt som vi andra planar med 4.2. Det beror lite hur man riggar också när man sticker ut.

Jag diggar bägge två, men Superfreak’et mer p.g.a. retro-utseendet och hur mjukt det seglar.

• fjant

Medlem
    12 januari, 2005 vid 09:52

Kärringviken är bättre än stranden när det är sydligt, då blt det bara onshore och tråkigt på stranden. Viken funkar inge bra vid ostliga vindar, stranden kan riktigt bra vid ost.
    Annars säger ju namnet det mesta; de “kärringar” som inte vågar köra vid stenstrande får hålla till inne i viken! wink.gif Nu ska jag då villigt erkänna att jag själv smitit in till viken några gånger!

/Fjant

• anonym-anvandare

Medlem
    12 januari, 2005 vid 10:01

Tack för svar om både segel och Torö. Hur blåste det när den här filmen togs da och varför seglades det inne i viken just denna dag? Så jäkligt schysst ut.
    Är det nå’n som vet hur man får tag i Hot Sails segel nu när Jesper är på Maui?

Irie Man

• fjant

Medlem
    12 januari, 2005 vid 10:06

Maila till Jesper, jag har för mig att han kollar av mailen även under semestern.
    Jag väntar på HOT leverans som beräknas komma i mars. Med lite tur kan du ju få med din beställning till den sändningen!

/Fjant

• philippos

Medlem
    12 januari, 2005 vid 19:54

Kul att filmen funkar att spela upp och att ni gillar den. Jag ska komprimera om mina övriga surffilmer så att det funkar bra att titta på dem också. De flesta filmerna är mellan 3-5min långa vilket rymmer ungefär en låt. Jag tycker precis som “feg” att detta är en ganska lagom längd för denna kategori surffilmer. Huset vi parkerade vid ligger nästan granne med kärringviken (två tomter ifrån) och man kan väl säga att vi har en god relation med ägaren.

Anledningen till att vi inte seglade vid stenstranden var att det inte var sideshore (det blåste SV) samt att det vara ganska kallt och då vill man inte gärna bli liggandes länge i vattnet (dvs bli spolad).

Angående Superfreak seglet så är det som “Vinta_Kestrel” skriver ett väldigt mjukt, lätt och hållbart segel. Nackdelarna med seglet sägs vara att det inte riktigt passar svenska förhållanden. Jag har seglat både SO 4,7 samt SF 4,7 och jag vet inte riktigt om jag håller med om det. Det som jag tycker är utmärkande för SO är att seglet känns mycket lätthanterligt och exakt dvs att du vet alltid var du har seglet – inget som fladdrar. Seglet går också att trimma väldigt olika. Utmärkande för SF är att det är förlåtande, tyst och lätt att depowra. Seglen som brukar rekommenderas i svenska förhållanden är oftast segel med bra drag t.ex Simmer Crossover (som också är ett väldigt skönt segel). Jag tycker inte det skiljer avsevärt mycket i drag mellan SO och SF. En dag seglade jag med mitt Smack 5,3 för att därefter testa SF 4,7 och då hade jag inga problem att plana. Det bör väl tilläggas att jag var något överriggad med 5,3.

Luddigt teorisnack: Idag verkar segeltillverkningen kommit riktigt långt men man kan fortfarande inte tillverka ett segel som har allt. Tilllräckligt bra drag för att alltid plana men som aldrig ger för mycket kraft. Ett segel som samtidigt är mjukt och hårt. Allt är en avvägning mellan olika extremlägen. Ungefär som när man spelar Tony Hawk proskater och väljer mellan de olika gubbarna. Där visas en gubbes skillz som flertalet små pluppar för de olika egenskaperna (stapeldiagram). Kanske en väldigt lustig jämförelse men jag tycker att det är ungefär samma med vindsurfingsegel. Alla gubbarna i spelet har ungefär lika många pluppar totalt sett men en del har t.ex. väldigt många på speed och hangtime men något mindre på spin och ollie. SF, SO och Crossover är alla riktigt schyssta segel. Det som skiljer de bättre seglena från de sämre är att de har mindre pluppar totalt sett. De mindre påkostade seglena kan dock kunkurrera med sina låga priser. Detta stapeldiagram av pluppar brukar på ett eller annat sätt förekomma i surftidningar och andra tester. När man köper nya segel bör man först fundera på vad man gillar med de seglena man har. Gillar man när seglet känns mjukt och förlåtande. Ja, då är det ett Superfreak man ska ha! Vet man inte vad man vill ha ska man testa seglet först. Det kan man göra t.ex. då man kommer i kontakt med en “hot-rep” (en glad snubbe med en buss fylld med heta segel) eller då en surfbutik som väljer att arrangera en testdag (som bromma skidsport gjorde vid fituna i sommras).
    Lycka till med segelvalet!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Film: Kärringviken_041230

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.