Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Film vilsehärad Åsa Och Lejet!

• brushanen

Medlem
    2 augusti, 2009 vid 21:36

Riktigt snyggt DanneMan!

• s66

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 10:00

Fasen Mag, börja dra hem toppsvängen lite lite längre ner men också lite senare på vågen så sladdar du inte ur utan gör en arial istället! Som om jag skulle kunna tipsa, seglade Åsa riktigt kasst i fredags.

/JB

Ett litet tips är att jag tycker Mr Mag borde stämpla ner framfoten betydligt mer i bottensvängen för att få lite ax mot toppen. Här är det för mkt tryck på häcken.
    Speciellt om han kör på en twinbräda (vilket jag inte såg om de va) som är rena “framfotsbrädor”, så väl på utväg vad det gäller hopp och framför allt i vågridningen.
    Sen ett annat tips är att skota in i bottensvängen med brett grepp som gör att det är lättare att få ner railen och att sen föra ihop händerna för att göra en kraftig cutback.
    Slajjjda på bommen bro! 🙂

Jag skäms o säga att jag aldrig seglat Åsa, ser ju mysigt ut

//Andreas

• mag

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 10:19

Någon måste ju bjuda på sig lite, replay replay replay

Tack för tipsen J & A!
    Jag har en tendens att vilja svänga lite för sent på toppen, men det ger en skön känsla om man lyckas. Och ser coolt ut utifrån 😀 när hela brädans botten är uppe ur vattnet. men som sagt man tappar lite vågor när jag slajdar ur. Jag tror även jag måsta trycka av vågen inåt och innan jag når absoluta toppen så att jag får fart inåt och lyckas landa på vågen igen, men timingen är apsvår och det är svårt att trycka av på en tunn vågtopp, ibland fastar jag bara när jag trycker. Har vågen kraft så skjuter ju den på inåt men hemma i Svedala får man hjälpa till.

Men helt rätt J att jag bör svänga lite tidigare.

Jag försöker komma fram mer och mer med framfoten men har svårt att lyckas när farten är låg eller vinden tvivelaktig, som på filmens sekvenser. Skyller i alla fall lite på det… Och ja, jag kör Quatro-twinfin.

Nästa utmaning är att jag “glömmer” släppa det breda greppet i ingången till toppsvängen, jag håller krampaktigt hårt i bommen. Ju mer det blåser desto bredare brukar det bli. Händerna har jag svårt för att släppa helt enkelt, men 100% riktigt även det tipset.

Kul att se att du loopar igen Andreas!

/Magnus

• mag

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 10:22

Tur det inte kom några tokstora vågor när jag låg bland stenarna!
    Inga nya dingar på brädan idag, trots stora setdumpar över mig på yttre revet.
    Bara en blåtira… 😀

/Magnus

• jesper_b

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 11:00

Jo det där med bottensvängteori, framfotstryck, mm har vi väl alla lite att jobba med. Håller med Mag att det är svårare i små fesvågor. Då blir det ofta att “fuska” med att få fart från vinden och om det inte är vind så blir det knepigt. Andreas tips om mer dynamiskt bomgreppande är både klockrent och std-förfarande. Visst upptäcker man sig själv hålla fast krampaktigt i stället för att leka loss. Vi kanske får börja göra som Ola H, helt enkelt släppa ena handen, då måste vi flytta den andra!?

Huvudsaken vi har kalaskul – och det har vi ju!

/JB

• m-c

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 11:25

Stor eloge till filmskaparen!

/M

• dr-masse

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 15:59

Jag blir alltid så j-a glad när jag får segla vågor, och än gladare, dessutom oftast lätt förvånad, varje gång när jag upptäcker att jag lyckats placera mig själv hyggligt rätt på en av de trevligare, att alla tekniktips och tankar fullständigt försvinner så fort den första svängen läggs på vågen…

så jag seglar twinser med grymt bakfotstryck, lägger knappt ner seglet alls i bottensvängen, har tokbrett grepp i toppsvängen som närmast garanterat är antingen a: för tidig eller b: för sen. Detta avslutas lämpligen med en fint spolning när jag tror mig kunna smacka skumberg i risig cross-on.

Jag älskar det och saknar det väldigt mycket när jag sitter här vid tangentbordet.

Hmmm, jag skulle nog kunna slå Mags spolning i Åsa rätt rejält. Får åka ner dit och visa hur hela tvättprogrammet ska se ut, tror jag… då kanske jag äntligen fastnar på film eller bild, ah!

Härlig film! och många duktiga seglare, tröttnar aldrig på att se svenska vågor, lokala förmågar i farten och Andys loopar…

• danneman

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 18:15

Kul att denna tråd fick ett gott syfte ” teknik i vågor! Nått man sällan ser på forumet.

Jag var hemma hos Peter Svensson igår och han kläckte en grym ide`som jag tänk men aldrig riktigt nappat på, men jag tror att ni i framtidenfår en chans att se en Svensk/Produktion med vanliga svenska seglare från oss! Hade vart så kul..

Lovar inget men tanken finns!

förresten varför anordnas det inga vågtävlingar i typ åsa vilsehärad?

• jonatan

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 19:45

Neeej, inga tävlingar i Åsa!

Grym film!

• svenne

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 20:07

Jag gav några sjyssta tips till Victor innan han åkte hem till Spanien igen, han måste bli spolad med mera stil. Så jag drog ut och visade en riktigt trefastvätt med efterskölj, jag tror han tog åt sig det mesta jag gjorde. Ska bli kul att se nästa tävling.

Åh BTW, alltid kul att se västkustrullarna. Jäkligt snyggt för att vara “råklipp”!
    Peter och Danne gör film tillsammans? Låter som en riktigt bra kombo. 🙂

• mag

Medlem
    3 augusti, 2009 vid 22:51

Faktum är att det inte är en dum idé att segla enhands, men ack så svårt att komma ihåg när man väl ska till att surfa och är tokladdad efter 2 veckors vindfattighet. Då tvingas bakhanden vara framflyttat till minst mitten på bommen, ofta ännu längre.

/Magnus

• johan_gbg

Medlem
    4 augusti, 2009 vid 06:52
    Mag;563923 wrote:
    Då tvingas bakhanden vara framflyttat till minst mitten på bommen, ofta ännu längre.

/Magnus

Japp minst. Jag har gjort några lama försök som oftast resulterat i tvätt… Det är inte helt enkelt det däringa.
    Får klämma Ola_H på lite tips kanske.

• above_the_law

Medlem
    4 augusti, 2009 vid 07:54

Lika snyggt som vanligt Danne:-)!
    Tack också för att du orkade klippa ihop lite mtr så pass fort, så man fick lite att fördriva övriga tristessen med idag…
    Made my day:-)

• jesper_b

Medlem
    4 augusti, 2009 vid 17:26
    DanneMan;563847 wrote:
    förresten varför anordnas det inga vågtävlingar i typ åsa vilsehärad?

Tror det beror på allt möjligt. EN bidragande faktor är nog att majoriteten vågseglare inte är mycket för tävlingar. Även om det kan vara kul att tävla innebär det oftast att man seglar på fel ställe vid fel tidpunkt. Att man hetsar i stället för finner harmoni, att man konkurrerar i stället för samarbetar…

Tävla mot sig själv och försöka komma i harmoni med naturen och andra känns bättre för mig.

Däremot tycker jag det är löjligt kul att hamna på ett spot med fullstoke och fullladd från både överduktiga och plantor. Båda klockrena höga bakåtar, tweakade fensläpp, feltimade läppar och tokfel klanthoppande och krascher är såååå kul att se på nära håll – TJOHOOOOOOO!!!!

JB

• gurra1978

Medlem
    4 augusti, 2009 vid 17:58
    Jesper_B;564117 wrote:
    tweakade fensläpp, feltimade läppar och tokfel klanthoppande och krascher är såååå kul att se på nära håll – TJOHOOOOOOO!!!!

JB

Låter som du skulle kolla in Vidars tutorial 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Film vilsehärad Åsa Och Lejet!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.