Kul ide!!!
Är nog i svea i runt månadsskiftet juli/augusti har kört en hel del abc kurser i både filmning och fotografering under vattnet, hänger gärna med på nåt sånt här om det funkar tidsmässigt.
Pinnacle för PC brukade funka väldigt bra som instegsprogram, har inte testat det i dom senare versionerna. iMovie i Mac funkar också bra.
Nu var det ett tag sedan jag satt framför en PC och har därför inte hängt med så där jättemycket på PC fronten men det borde finnas nåt gratis program som är bra också.
Vad ska du ha filmen till?? det är det som avgör utrustnings kraven. Videokameror idag håller väldigt hög kvalitet, även enklare modeller.
Fotar och filmar man nära vatten eller i, så år det oftast inte en fråga om man kommer att dränka kameran, utan när. Så mitt råd är köpa utrustning efter principen minsta kvalitet möjligt nödvädigt, möt upp till kvalitets kraven men ingen mening att ösa på ytterligare ( Även om det skulle vara kul med en riktigt fet HD-CAM med möjlighet att byta optik…:).)
En vettig vidvinkel eller fish eye är en vettig investering.
UV hus till kameran , jag älskar ikelitehusen kvalitets mässigt, har ett som har gått nästan 1500 dyk, enkla att serva allt är standard o ringar så även när det behövs bytas och man sitter i utkanten av civilisationen så kan man få tag på dom hos närmsta bil mekaniker eller rörmokare.
Vad som är att föredra om man ska filma vid ytan är ifall att man kan få in sin vidvinkel i huset så man slipper en extern lins på utsidan av huset, man har ett elände att se till att det inte blir vatten mellan linserna i så fall. Bättre att få in linsen i huset.
Zooma så mycket som möjligt med fötterna, se till att vara nära istället och försök att undvika att använda den digitala zoomen.
Själv har jag filmat vädigt lite från stativ. Dom gånger jag har gjort det och tyckt att det faktiskt har funkat så har det varit med ett stativ som ligger utanför budget för dom flesta dödliga, proffs utrustning….
Ifall du kör ett program typ pinnacle eller imovie så är fördelen att dom har hela proceduren med tillverkningen av ditt videomaterial. Dvs i samma program gör du enkelt hela filmen men sen så fixar dom rendering och det finns flera olika inställningar som är enkla att fixa med själv, sedan bränner du i samma program och kan fixa med menyer sat gör omslag och print på skiva allt i ett o samma program, du slipper sitta med en massa program och importera/exportera material mellan dessa.
Försök göra en storyboard innan du påbörjar ett projekt och fundera på vilka som är nyckel sekvenserna så man inte missar dom.
Titta på mycket film och foto, det du tycker om, lista ut hur dom gjort det hela. Kopiera tekniken sen helt enkelt.
Visa vad du gör för andra, gärna bade folk som “bara tittar” och förstå sej påare. Lyssna på kritik och ta till sej är väldigt utvecklande men tänk på att det ska vara kul att filma och fota. Perfekt teknik i all ära men jag ser hellre på nåt som är glädjefullt med lite ojämna panoreringar och ett och annat skak än nåt stelt och tråkigt som känns väldigt planerat… Men sen finns det ju dom som lyckas kombinera det hela…
Tror det var mina åsikter och råd, titta runt efter så mycket info som möjligt och skapa dej en egen uppfattning, det finns väldigt många som tycker väldigt mycket kommer du snart att märka 🙂
Fridens
Kirre