Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Filmkamera HJÄLP!

• Filmkamera HJÄLP!

Publicerad av tobba på 12 mars, 2005 vid 21:00

Det ska i sommar produceras surffilm och ett naturligt tillbehör till det blir ju då en filmkamera.

Men vad ska man ha då?
    Alla som har lite koll får gärna tillföra med det dom kan så att det i slutänden blir den ultimata surffilmskameran.

Några saker bara såhär på rak arm:
    – Hur många gånger zoom ska det vara på en bra kamera?
    – Hur funkar det här med bildstabilisator?
    – Hur länge räcker batteriet på en bra kamera?
    – Vilka märken är det man ska satsa på?

Kom igen och visa att du hittar i den digitala djungeln! grin.gif

fjant svarade 19 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • ola_p

Medlem
    13 mars, 2005 vid 10:36

Jag hade nog spanat efter en tre chippare med 20x zoom…
    Det ryktas om att vi snart kommer att få ett par HD kameror till skolan. dom skall få åka ut å filma lite surf nån gång hade jag tänkt så ska ni få se resultatet sen…

• styret

Medlem
    13 mars, 2005 vid 21:48

beror ju på hur mycket lök du är beredd att lägga.

finns ett par grymma kameror i 20 000+ klassen, en hel uppsjö bra i 8-15 000 och minst lika många hyffsade eller så i dom undre klasserna

• basse

Medlem
    14 mars, 2005 vid 09:17

3 ccd om du har råd helt klart.

• tobba

Medlem
    14 mars, 2005 vid 16:25

Jag är inte med på det här med tre chippare och tre ccd eller om det kanske är samma sak.
    Hade tänkt lägga ut runt en 10 papp. Sen om det behövs mer eller mindre för att få en kvalitetskamera lär väl visa sig.

Tack för tipsen so far.
    /Tobbe

• mag

Medlem
    15 mars, 2005 vid 08:38

Filmade med Sony DCR PC105 förra året och den tycker jag är suverän. Liten med bra kvalitet på optik och färg. Köpte en 2x konverter så att zoomen blir 20ggr vilket räcker till allt jag har filmat. I vattnet har du ju ingen nytta av zoomen dock, du måste ha stativ när du zoomar in kraftigt ändå.
    /Magnus

• davo

Medlem
    15 mars, 2005 vid 15:54

Fel forum!
    Gå till Foto/video o fortsätt där, där jag även svarat i ämnet.
    /David

• tobba

Medlem
    16 mars, 2005 vid 08:07

Hoppsan kerstin såg inte att det fanns ett sånt forum. Mycket nytt nu som sagt.

• george_jung

Medlem
    17 mars, 2005 vid 12:15

den bästa kameran i den klassen e panasonic nv-gs400. bäst enligt alla tester dessutom har den 3 ccd, 12x zoom, bra optisk bildstabilisator och knivskarp bildkvalitet. enligt försäljare och andra vetare har jag blivit rekommenderad denna framför till exempel canon xm2 och sony trv 900. du kan om du har tur hitta en för 11000-12000 i tyskland. INGEN fara att köpa därifrån! kolla även smartson för tester. ett måste är vidvinkel på ca 0,5x annars e de omöjligt att filma nära.

• tobba

Medlem
    11 maj, 2005 vid 14:45

Vart ska man köpa filmkamera nu då. Vilka affärer är det som gäller?

• fjant

Medlem
    12 maj, 2005 vid 08:05

jag skulle rekomendera http://www.cyberphoto.se/
    Dom har varot helbra, snabba leveranser, bra kundsupport och bra priser, även om det säkert finns billigare.
    Tänk på att räkna med stativ, extra batteri, billaddare, väska, band, ev. firewirekort och redigeringprogram, mm i priset.

Lycka till!

/Fjant

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Filmkamera HJÄLP!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.