Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Filmredigering blänkare!!

• Filmredigering blänkare!!

Publicerad av Knatte på 23 februari, 2011 vid 08:32

Då nästan ingen läser eller hittar till de övriga forumen här, så lägger jag upp en blänkare på ett Redigeringsproblem med Adobe Premiere element 9.0

Frågan ligger här:

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=647311#post647311″]Räta upp sned horisont med Adobe Premiere 9.0 ?? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

Men i korthet handlar det om möjligheterna att räta upp en snedfilmad horisont i nämnda program:smirk:
    Att räta upp horisonten genom att vrida filmklippet fixar jag ju. Problemet uppstår ju när man skall beskära bilden så man får bort de sneda/rombformade hörnena??

Hittar inget vanligt beskärningsverktyg som man har i alla andra Adobe PS program, utan när man beskär så ligger beskärningsramen i samma sneda ( roterade) fas som filmklippet
    Dvs jag beskär filmen, men bara i samma sneda vy:blush: Jag vill ju för tusan ha en rektangulär bild som är vågrätt…

Vrider jag beskärningsramen, så följer bilden med i rotationen. Känns som man måste kunna koppla bort kopplingen mellan ram och bild?? Så att man var för sig kan jobba som man vill…

Hittar inga bra råd eller tips i alla guider som finns på nätet och inget riktigt vettigt svar på Vodoo film heller..
    Någon som fattar problemet och vet råd, skriv gärna en rad och skicka med någon skärmdump mm. så även jag förstår:laugh:
    Svara här eller i ursprungstråden, bara någon svarar så är jag glad:)

Se bild:

Adobe.jpg

Knatte svarade 13 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • oaxen

Medlem
    23 februari, 2011 vid 08:54

Jag kör FCE. MEN, kan du inte göra så här då?
    1. Rotera klippet så att horisonten blir rak.
    2. Zooma in så att du får det bildutsnitt du vill ha.
    3. Placera klippet i det läge du vill ha.
    Det funkar i alla fall i Final Cut Express, fast det är ju Mac. ; )

• wakenils

Medlem
    23 februari, 2011 vid 09:06

vet inte om elements fixar sekvenser, isf kan du skapa en ny sekvens, rotera klippet där i, lägga in den nya sekvensen i din ursprungliga och croppa den, då får du sorgkant men det kanske du vill ha?

annars ser jag ingen anledning till att oåxens lösning inte skulle fungera i premiere, så brukar jag göra nämligen

• Knatte

Gäst
    23 februari, 2011 vid 12:20
    Quote:
    Jag kör FCE. MEN, kan du inte göra så här då?
    1. Rotera klippet så att horisonten blir rak.
    – kan jag göra

2. Zooma in så att du får det bildutsnitt du vill ha.

– kan jag inte lösa just nu

3. Placera klippet i det läge du vill ha.
    – kan jag inte göra just nu

Det funkar i alla fall i Final Cut Express, fast det är ju Mac. ; )

Nu är jag inte säker på om jag fattar saker och ting korrekt:blush:

Mitt problem är ju att jag INTE kan zooma till det bildutsnittet jag vill ha.
    Min zoomfunktion är ju låst till samma skeva horisont som filmklippet.
    Med andra ord kan jag bara göra filmklippet mindre/beskuret, men inte i rätt vy eller rätt beskuret. (svårt att förklara i ord…:tongue:)

• oaxen

Medlem
    23 februari, 2011 vid 12:34

Jamen om du zoomar tillräckligt djupt och roterar efteråt då? I FCE kan man flytta runt klippet hur som helst.

• oaxen

Medlem
    23 februari, 2011 vid 12:38

I FCE har man bildvisning i en viewer och i en canvas. Man kan behandla klippen lite olika i dessa två. Hur är Elements uppbyggt?

• wakenils

Medlem
    23 februari, 2011 vid 13:43

det ser ut som du har en större arbetsyta än vad upplösningen på klippet är? går det verkligen inte att skala det så de svarta ytorna försvinner ur arbetsytan?

• Knatte

Gäst
    23 februari, 2011 vid 13:58

Jag skall testa med att zooma ut filmklippet så att det svarta försvinner och se om det kan lösa några rotationsproblem :laugh:
    Lär återkomma med svar senare om det löste någonting..

• Knatte

Gäst
    23 februari, 2011 vid 16:34
    WakeNils;647605 wrote:
    det ser ut som du har en större arbetsyta än vad upplösningen på klippet är? går det verkligen inte att skala det så de svarta ytorna försvinner ur arbetsytan?

Det gick att scala bort de svarta arbetsytorna via zoomning, men då vart det inte mycket kvar av filmen att titta på:blush:
    Om det skulle vara lösningen på problemet, så känns premiere’s rotera/beskärfunktion vara jäkligt begränsad…
    Måste ju finnas en bättre lösning på problemet:mad2: Har bokat en video från moderskeppet från biblioteket, som förhoppningsvis kan belysa problemet på ett bättre sätt:tongue:

• wakenils

Medlem
    23 februari, 2011 vid 19:03

jag fipplade lite med stabiliseringsskript för ett tag sen men har i princip inte använt det sen dess (handknackar i after effects stabilisator istället)
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=70057″]Stabiliserad video – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    det analyserar iaf föregående och efterkommande bildrutor och fyller i så gott den kan, vet inte om något annat program gör det men då sparar man lite av bilden
    skulle ju bli ganska tungt med en spot healing brush som photoshop har när det är 60bilder/sekund men finns det är jag idel öra!

• oaxen

Medlem
    24 februari, 2011 vid 09:51
    Knatte;647623 wrote:
    Det gick att scala bort de svarta arbetsytorna via zoomning, men då vart det inte mycket kvar av filmen att titta på:blush:
    Om det skulle vara lösningen på problemet, så känns premiere’s rotera/beskärfunktion vara jäkligt begränsad…
    Måste ju finnas en bättre lösning på problemet:mad2: Har bokat en video från moderskeppet från biblioteket, som förhoppningsvis kan belysa problemet på ett bättre sätt:tongue:

Det beror väl på att du filmat ganska… snett.

• Knatte

Gäst
    24 februari, 2011 vid 09:57
    Oåxen;647669 wrote:
    Det beror väl på att du filmat ganska… snett.

Förvisso 🙂 Men så jävla snett är det ju inte, att man inte skulle kunna fixa till det hela:tongue:
    När jag får min LCD bacpac till GoPro löser man ju sådana fadäser på plats och slipper upptäcka detta i datorn, när det är för sent..

Men som sagt var är jag skapligt grön på Adobe Premiere elements dolda finesser, Men jag är ju en fena på andra adobe program och man tycker ju att man borde ha samma systematik i alla pogram:grin:

• oaxen

Medlem
    24 februari, 2011 vid 11:42

Du har ju en skärmdump. Om du tar in den i ett lämpligt bildbehandling kan du då få ett större bildutsnitt med rak horisont än i videoredigeringen?

• Knatte

Gäst
    24 februari, 2011 vid 11:51
    Oåxen;647680 wrote:
    Du har ju en skärmdump. Om du tar in den i ett lämpligt bildbehandling kan du då få ett större bildutsnitt med rak horisont än i videoredigeringen?

Men skärmdumpen är ju bara en dump för att visa er hur det ser ut.. I verkligheten är det ju ett filmklipp som skall fixas (rätas upp och beskäras) till.
    Hade det bara varit skärmdumpen som skulle fixas, hade det varit en liten grej att ordna vi Photoshop 🙂

Men jag tackar för alla tips och förslag hittills från er:smile:

• oaxen

Medlem
    24 februari, 2011 vid 12:01

Nja, jag menar bara att om du kan få ett större bildutsnitt med rak horisont från skärmdumpen i t ex Photoshop än vad du kan få i redigeringsprogrammet är det något som inte stämmer.

• badjanne

Medlem
    24 februari, 2011 vid 12:02

Har du provat att fråga ADOBE?
    Jag har ofta fått hjälp den vägen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Filmredigering blänkare!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.