Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Finns det någon dålig midjesele?
-
Finns det någon dålig midjesele?
Publicerad av pure på 25 juli, 2007 vid 06:01Eftersom alla midjeselar deklareras som “supersköna” ungefär i samma anda som alla brädor har “tidig planing” så tänkte jag höra om det finns någon sele som nån här har upplevt som dålig eller mindre bra. Tänkte köpa en midjesele men är lite osäker på vilken jag ska välja eftersom alla låter bra i försäljarnas beskrivning.
carl-r svarade 17 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Det viktiga med en midjesele är att den sitter bra dvs inte klämmer nånstans och att den inte glider. De billigare midjeselarna har vanligt nylon på insidan och glider därmed upp om du inte råkar hitta en som sitter helt rätt på din kropp. Ofta har de lite dyrare selarna en gummiaktig yta på insidan som klistrar sig mot våtdräkten.
Testa så att du får rätt storlek och betala lite mer så att du får en som inte glider. Du kommer svära mycket annars….
-
Oscar;399962 wrote:Det viktiga med en midjesele är att den sitter bra dvs inte klämmer nånstans och att den inte glider. De billigare midjeselarna har vanligt nylon på insidan och glider därmed upp om du inte råkar hitta en som sitter helt rätt på din kropp. Ofta har de lite dyrare selarna en gummiaktig yta på insidan som klistrar sig mot våtdräkten.
Testa så att du får rätt storlek och betala lite mer så att du får en som inte glider. Du kommer svära mycket annars….
Jag brukar gå efter citatet “Välj det dyraste så ångrar man sig sällan”! 🙂
-
En dålig detalj som jag har på min NP-sele (som säkert finns på sittselar också) är den sk. quickreleasen. Den hackar och går upp för mig då och då. Skulle garanterat köpa en “old fashioned” typ om jag köpte ny nu.
-
Jag tycker quick releasen på min Pro Limit funkar perfekt. Skönt att veta att man kan koppla loss sig snabbt. Däremot så glider den lite pga att största delen av insidan är nylon och det bara finns gummi runt omkring.
-
Det är svårt att säga om en sele är dålig eller bra, precis som oscar skrev är det passformen som är det viktiga, kosta va de kostar, maxpriset är ändå inte över 1500kr..sen om det är den billigaste eller dyraste selen som passar just på dig får du prova dig fram till..men bry dig inte om prislappen, det är mitt tips.
-
passform…?!
Håll in kaggen och dra åt!!!
Funkar om man inte är helt spolformad:grin:
Logga in för att svara.