Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Finns det någon som vet hur man bygger en kitebräd
-
Finns det någon som vet hur man bygger en kitebräd
Publicerad av anonym-anvandare på 9 juli, 2003 vid 05:58Finns det någon sida man kan hitta det på? Eller någon som kan berätta. Vilka material osv…
rikard_j svarade 21 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
jag håller på och bygger en nu.jag har gjort så här:
1.gjort en mycket tunn stomme från ett frigolitblock
2.klätt frigoliten med tidningspapper
3.lagt på lager av Epoxi som jag förstärkt med glasfibermatta.nästa steg blir att
4.på med vanligt finspackel
5.färga vit, sedan måla mönster
6.klarlackasedan skall den vara klar.
ett tips är att istället göra en form som man kan gjuta direkt i, sparar en massa arbete=)
fredde
-
Klä med tidningspapper? Fungerar verkligen det? Hur får man vidhäftning i frigoliten?
-
man måste göra så annars smälter frigoliten när du lägger på expoxin. jag fäste pappret med tapetklister
-
hur mkt kostar det att bygga en sån bräda cirka? exl. straps,pads,fenor?
-
Om man lyckas att fixa en form. Vad kan man fylla den med? Finns det något skum-material som blir som frigolit när det stelnar?
-
Frigolit lär knappast hålla i längden, divinycell ska det vara, lite dyrare men mycket hållbarare, glasfiber är jag också skeptisk till att det håller, kolfiber är dyrare men mycket starkare…..ingen expert på ämnet men det är nog bra tips iaf, vet att det är några i stockholmkiteboard som byggt riktigt schyssta brädor kolla och fråga på vårat forum ( http://www.stockholmkite.org ) för mer info. Vet även att det finns ett yahooforum för brädbyggning: http://groups.yahoo.com/group/boardbuilding/
Mvh
Lelle -
glasfibermatta som du doppar i epoxi blir starkare än kolfiber. epoxi är ganska dyrt, ca 200kr kilot, jag lyckades dock hitta en båtbyggare som sålde det till mig för 40kr kilot.
-
Vad menar du? Kolfiber är ju alltid starkare än glasfiber. Eller har jag totalmissat detta?
-
såga ut en lagom bit i plywood, strappa o sen e det bara att segla.
eller?
Logga in för att svara.