Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det några välutbildade vindurfare här…

• Finns det några välutbildade vindurfare här…

Posted by anonym-anvandare on 14 december, 2002 at 21:50

på konfen? En del inlägg känns väldigt avancerade med bra skrift och för mig obekanta formler. Är det möjligt att studier är det bästa sättet att få fritid = mer vindsurfing = välutbildade männinskor?

Vem har längst utbildning? Finns det någon proffesor som surfar? Svårt att tro det, då är man nästan för gammal. En och annan civilingenjör och doktorand kanske?

Vore kul och kolla om min teori stämmer.

bonasurf replied 20 years, 8 months ago 31 Members · 58 Replies
  • 58 Replies
  • anonym-anvandare

Member
    14 december, 2002 at 22:09

dumsmurf – det gäller att vara ogift och barnlös. Därför är den typiske surfaren datahackande unkis.

• judo-freddan

Member
    14 december, 2002 at 22:57

Vet inte om det finns en överrepresentation av högutbildat folk. Nu är jag själv och de flesta av mina kompisar civ ing men jag tycker inte att vindsurfing verkar vara en “klick”-sport för endast högutbildade baserat på vilka människor jag träffat. Tror att det är ganska jämnt fördelat.

• manno

Member
    15 december, 2002 at 00:38

öhh, surfa samtidigt som studier är en destruktiv spiral eftersom det är mycket roligare att köpa segel istället för böcker och annat trams. Blåser det så är föreläsningar inget roligt alternativ heller. Men det är klart att när man är färdigutbildad (om det nånsin sker) och har jobb så skall det surfas utan måtta!

• lars_k

Member
    15 december, 2002 at 07:55

Ser inte studier och jobb som ett hinder för windsurfing, snarare tvärtom. När jag pluggade var det perfekt att kunna skippa en föreläsning då och då och dra ut till lommabeach och bränna lite. Särskilt gött i tentaveckor när man behövde ett avbräck. Nu som civ ing har jag flextid och en “förstående” chef. Blåser det är det bara att stämpla ut och dra, det jobbar man lätt in senare. Sen tjänar man ju hyffsat också och har råd med prylar och resor. Ni som är unga (öhh yngre…), det låter kanske trist, men en rejäl utbildning lönar sej, även om man för tillfället bara ser surfing som det viktigaste i livet.

• anonym-anvandare

Member
    15 december, 2002 at 08:30

Vet att i ÖWC finns en professor i nationalekonomi “Danne Roth” Flera företagsledare. Så myten om studenter är kraftigt fel. Men man kan säga att här på konfen är det bara studenter. Som antagligen sitter här och surfar och skriver inlägg på skoltid. grin.gif grin.gif

• ola-h

Member
    16 december, 2002 at 08:06

Jag tror att studietiden är rätt bra tid för vindsurfing. Inte många jobb ger samma frihet med tiden som studier. Att därför fortsätta att doktorera, och då både få betalt i princip fortsätta studera, är helt rätt.

Jag känner förvånansvärt många vindsurfare som är doktorer i det ena eller det andra eller doktorerar. Någon vindsurfande professor har dock ännu inte träffat.

Själv är jag för övrigt doktor i matematik sedan snart ett år, så formler är väl inget jag direkt ryggar tillbaka inför….

• anonym-anvandare

Member
    16 december, 2002 at 08:20

Jag började studera på högskola för att kunna surfa
    då det blåste, nu är det ju bara så
    att stämpla och surfa slår det mesta, dessutom lönar
    det sig ju knappast med 4.5 års förlorad inkomst.
    Men kanske man har lättare att få jobb utomlands,
    men annars verkar det som om arbetslivserfarenhet går
    för studier.
    Nu hade jag nog bara haft sverige eller något annat land
    till att tjäna pengar i ett halvår och surfa andra
    halvan utomlands, tex 25000kr för 5 mån. i australien
    är ju inte så mycket, i sydafrika är det ju ännu billigare.

• adde

Member
    16 december, 2002 at 12:00

Vem var det som hade ett kollokvium och slängde upp en bild på en surfare? Någon jänkare har jag för mig…

/adde

• anonym-anvandare

Member
    16 december, 2002 at 12:24

Vad gör man som matematiker? Vem anställer en sådan?

• borje

Member
    16 december, 2002 at 12:58

Jag har börjat plugga och så ska jag bli pappa i mars så det lär väl inte nåra nya prylar på ett tag.
    Allmosor mottages tacksamt!

• anonym-anvandare

Member
    16 december, 2002 at 12:58

Du finner alla yrkeskategorier inom windsurfingen.
    Detsamma gäller många andra sporter. Jag har tex i högsta
    korpserien haft en badmintonmedspelare som är professor.
    Jag är övertygad om att studier eller möjlighet till fritt
    utlägg av arbetstid är grundläggade för frustrationsfritt
    utövande av vår sport.
    Det finns många sätt att lösa balansen arbete/windsurfing,
    Jag känner flera som jobbar under sommaren på hemmaplan
    och bor utomlands/windsurfar vintertid, bla en 45-årig tysk jag träffade på GC förra vintern.
    Själv har jag också flera högskoleår, vilket jag absolut inte ångrar.
    Livet är kort så det gäller att ha kul! Mvh Ulf

• anonym-anvandare

Member
    16 december, 2002 at 13:02

Det gick visst lite för fort, -Ulf ÅD ska vara Ulf Å såklart!

• anonym-anvandare

Member
    16 december, 2002 at 13:10

Det är ju också ett ganska bra sätt att lösa det!
    Lite pappaledighet kan ju aldrig vara fel…

Lön och ledigt, gäller bara att “tajma” in det lagom till höststormarna.

• adde

Member
    16 december, 2002 at 13:41

Många “färdiga” matematiker hamnar som lärare, både på högskola/universitet och på gymnasium.

Statistiker hamnar inte sällan i läkemedelsbranchen, A-Z mfl..

Algebraiker hamnar i Trollhättan.

Tillämpade matematiker hamnar ofta i beräkningsintensiv industri, Volvo, SAAB, konstruktion, modellering, osv…

Kanske någon matematiker hamnar som integrationsminister nästa val wink.gif ?

/adde (bara 1.5 år kvar till Herr Civ. Ing. Doktor Surf)

• ola-h

Member
    16 december, 2002 at 15:47

Vaughn Jones, fader till de så kallade Jonespolynomen som är en viktig invariant inom knutteori. Han har för övrigt vunnit Fieldsmedaljen som är ett slags matematikens Nobelpris.

Bilden var för övrigt på NIk Baker i en off the lip.

Page 1 of 4

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det några välutbildade vindurfare här…

You must be logged in to create new discussions.