Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Finns det några välutbildade vindurfare här…
-
Finns det några välutbildade vindurfare här…
bonasurf svarade 20 år, 9 månader sedan 31 Medlemmar · 58 Svar
-
Nu vill jag minnas att han i USA John Kerry eller vad han heter som vill bli president surfar. Kanske ingen utbildning, vad vet jag. Men nog har han kommit långt.
Tycker inte man skall tro att studier-surf eller jobb-surf är bättre eller sämre. Eller vara rädd för att studera för att man inte kommer surfa eller rädd för att börja jobba för att inte kunna surfa. Eller vara rädd för att ha flickvän eller barn. Det är balans i livet och kompromiss som gäller. Klyschor som heter: ge och ta, slår allt. Fler klyschor är ju: tänk långsiktigt, surfa kan du göra tills du är pensionär. Det som gäller är ju att ha pengar så man kan investera i surf resor och prylar. Och sedan hitta ett jobb som man trivs med och kan uppfylla kriterierna med fina cash för hobbyn. Plus ge balans i livet i form av jobb, hobby, familj. Om man nu måste studera för att få det jobbet bör man ju göra det!
Själv Civ.Ing med ett jobb som ger otrolig frihet för surfing. Komp och flex är ju fantastiskt. -
hehe, så med andra ord så behöver man ingen vettig utbildning då…
“Utbildning är som ett mått på hur mycket soppa som finns i tanken, ingen garanti för att motorn startar.” -
humm, ja du anders, inte funderat på vad som händer med motorn när du fårr igpång den o inte har nåt bränse i tanken?
1. inget
2. du har jättelånga bränslerör där det rymms gott om bränste, skulle dock i detta avseende kunna räknas som tank. (tror nån nascar-förare experimenterade med nååt sånt för att tänja lite på reglerna).
3. Du har uppfunnit en evighetsmaskin! fetrespekt!eller hur tänkte du där? inte surfat på länge, ut med dig. vi ska ut imorgon o lägga ut bojjar om jag inte har fel, sätt en tejpbit på brädan o kör då.
Över och ut!
-
du egen företagare e modellen, då gör men ju precis som man vill fatta ru
-
detsamma när man pluggar, man gör som man vill, iaf om man vill göra det man blir tillsagd
-
Osmaklig fashistisk elitistisk skittråd det här.
Idag finns det en högskola i varenda liten stad och sverige svämmas över med självgoda dussinproducerade akademiker som tror de är något bara för de har en titel. De flesta har bara tentat lätt, samlat poäng men inte fattat ett skit. Akademiker som sedan klagar på snickare, målare, elektriker och rörmockare att de inget gör och bara tar betalt. De sliter dock faan för sina pengar (=utslittna ryggar och knän =kanske därför inte orkar surfar efter jobbet) till skillnad från en kaffedrickande datorarbetande skrivbordnerdarna som tror de är genier bara för de kan lösa en matris, göra en projektplan eller kan tala om alla ämnen i periodiska systemet utantill (=tjänsteprodukt som vem som helst kan göra idag).
Jag är själv jävligt utbildad med mycket hög position och ansvar, men inte förmer än andra för det. Jag gör bara mitt jobb och drar mitt strå till stacken som alla andra. Det jag gillar med windsurfing är att på beachen blir alla lika. Alla pratar med alla. Snacket som gäller är vind och segelstorlek. Vi är windsurfare.
Så va det sagt. Nu skall jag jobba.
-
vart kommer elitismen och facismen in?
Har itne hört nån klaga på grejerna du tar upp i den här tråden.
Jag tycker att det är en rätt intressant tråd. Många av polarna tror att man bara hänger runt med luffare som aldrig ens gått gymnasiet, det spelar inte någon som helst roll om dom ahr det eller inte men det är rätt skoj att påpeka för dom att otroligt många surfare är ingenjörer och grejer.själv tror/vet jag att jag kommer sluta som vanlig arbetare och är rätt tillfreds med det. drömmen finns om att kunna starta eget företag med inriktning med webbmedia nån gång men till en början kommer jag troligtvis att få glida runt och ta ströjobb eftersom jag inte blir ett dugg på min jävla utbildning.
så vad klagar du på? jag är irreterad på samma grejer som du, hela släkten är utsliten av kroppsarbete och det verkar inte bli nån ändring medans morsans lärarkollegor (hon har börjat jobba som lärare efter att ha slitit ut kroppen i storkök i 30 år) klagar på allt du tar upp bara för dom ahr lite akademisk bakgrund. men som sagt… vart hittar du facismen och elitismen i den här tråden där folk bara berättar vad dom har för jobb och varför.
-
Att man skulle bli utsliten för att man inte har ett akademiskt arbete, kanske går i blåställ, är fel. De har det idag för det mesta rätt bra och tjänar ofta bra också.
-
surferdude,
det där var väl ett onödigt inlägg, har inte sett nån som klankat ner på någon. Men eftersom du är inne på den tråden så var det fler outbildade som klagade på de som ville studera än vice versa när jag var yngre iaf. Jag känner ingen bland mina civ. ing. polare som någonsin sett ner på ett hantverk, snarare tvärt om! kommer du upp i överklassen med ärvda miljoner och liknande så finns säker detta, men då pratar vi helt andra människor än valigt gnegande ingenjörer.
Själv är jag Civ. ing. Maskin (och inte ett dugg smartare än andra för det) möjligtvis en smula envisare än vissa!
Komp å flex är inte dumt!
-
På Universitetssjukhuset i Lund finns en rättsmedicinare,
Neurokirug, ortoped och anestesi/intensivvårdsläkare, alla har doktorerad.
Vi skall vel surfa tills vi blir +70!
JJ -
Man e väll inte färdig ännu men läser ju 4,5 år på chalmers och på tal om chalmers kommer man ju osökt in på cortégen som snart är här och till den måste man ju ha ett Cortége program som går att köpas av MIG.
30:- säg bara till så tar jag med en bunt till nästa surf dag vilket i nuläget ser ut att bli på lördag.
-
Ja surferdude!
Jag måste instämma med MattaP. Det enda som gör denna tråden elitistisk är ju dina fördomar kring hur akademiker tänker. Ditt påstående förutsätter nästan att akademiker är bättre än icke akademiker. Jag vet inte hur du tänker men om det är någon som inte tänker så, så är det väl en vindsurfare. Jag ser inte ner på Robby Naish för att han inte har en akademisk examen. Vi om några har ju perspektiv nog för att inte avundas den så “lyckade” eliten som sitter i karriärens topp i vårt samhälle. Hur mycket surfar de egentligen? Vi är ju till skillnad ifrån de flesta av våra medmänniskor begåvade med andra drömmar än att bekräfta oss arbetslivets statustrappa.
-
Väl talat Surferdude!
Det som har hänt de senaste åren är att arbeslösheten har ökat samt att arbetsmarknaden blivit alt tuffare. Företag vill inte längre erbjuda fasta tjänster utan försöker trixa med provanställningar eller vikariat hit och dit. Inte hemlighet heller att anställda personer som börjar komma till tidsgränsen där provansällning eller vikariat inte längre möjlig pga fackliga avtal sparkas och ersätts av nya provanställningar. I detta kaoset blir många ungdomar väldigt lidande. Jag vet att på de flesta gymnasier uppmanas studerande att söka till högskolan eller universitet direkt efter studenten. Och det gör de eftersom det är alt annant än roligt att gå ut i denna turbulenta arbetsmarknaden som det finns idag. Tyvärr vill nog många av de inte plugga vidare men tar chansen att ha de lugnt i ett par år till och gå på CSN och bostadsbidrag. tex här på lindholmen sitter många maskiningenjörer och kör PCspel i datasalar även när det nåra dagar kvar till tenta utan minsta oro! Samtidigt alt fler högskolor tvingas sänka svårighetsgränsen för en tentamina för att inte alt för många ska få U. det är fakta att på många skolor har kvaliteten på nyutexaminerade har sjunkit. Inte konstigt heller att alt fler företag gärna inte vill anställa nyutexaminerade ingenjörer. Det blir licksom för mycket jobb å lära upp de igen på företaget.
Så när ni säger att det är finare å ha titel stänger jag öronen. För mig många av de titulerade har mindre vett i pannan än den andra gruppen som Styret så fint beskriver
Ha de! -
“Vi är ju till skillnad ifrån de flesta av våra medmänniskor begåvade med andra drömmar än att bekräfta oss arbetslivets statustrappa.”
Det vettigaste jag hört på länge!
Leve surfet som drar oss bort från mörka korridorer och stillasittande framför datorn, snickarbänken osv!
/P
Logga in för att svara.