Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing finns idealvikt? för vindsurfing?

• finns idealvikt? för vindsurfing?

Publicerad av anonym-anvandare på 29 juni, 2003 vid 11:32

Vägde kring 80kg tidgare och nu närmare 100kg
    och tycker brädorna har blivit grymt mycket mer kontrollerbara.
    Dessutom känns ju en stor slalom riktigt lös,
    man har ju plötsligt fått mer vattentryck på mindre area.
    Tänkte såhär, om en som väger 60kg kör på en 55 cm
    bred vågbräda så borde ju en på 100kg köra på säkert
    över 85cm i bredd för att få samma vattenytetryck.
    Men borde inte då lätta selgare ha vågbrädor typ 42 cm breda eller någonting.
    Tror det finns linjärt förhållande i arean och planingsegenskaper, dock ökar ju volymen väldigt mycket
    med kubiken. En 280 bräda har har ju nästan 60 liter mer i volym vaste den bara är 20cm längre på över 2.5 meter.
    Så det borde finnas en idealvikt, många duktiga seglare
    har ju sagt att det är hopplöst att satsa på racing
    fast de har talang eftersom de inte är nog tunga.
    Även 100kg seglare hade ju blyvästar i slalomracing förr.

Men i och för sig har ju freestyle kommit så tekniken
    kanske är mer viktig än kroppspropotionernan,
    i vågsegling borde ju tjejer vara nästan lika bra i vågridning men de kanske inte kan vara lika radikala eftersom de är för lätta, men de kunde ju segla på smalare brädor fast i och för sig vågor är ju krökt vatten.

Ska nog försöka hålla kvar min vikt i allafall 90kg.
    Men min junior vikt på 70kg var nog bäst för sverige
    då kunde jag plana på minsta lilla sjöbris så det
    kanske är idealvikten för Sverige i allafall.

anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    29 juni, 2003 vid 13:26

60 kg i Sverige är idealvikten, åtminstone om man har ambitionatt köra mindre grejer

• lars_k

Medlem
    29 juni, 2003 vid 14:14

Finns gott om tunga vindsurfare, tex. Dunken eller Albeau. Verkar inte vara någon nackdel för vågsegling. Inte formula heller.
    Dock verkar freestylers ha fördel av låg vikt. Som Campello mfl som flyger omkring som vantar i vinden.

• gutegustav

Medlem
    29 juni, 2003 vid 15:54

mm…om man är lite tyngre får man nog mer kontroll över riggen och i vågorna.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 juni, 2003 vid 18:02

väger man ynkliga 60 kg blåser man säkert lätt bort eller?

• zehlertz

Medlem
    30 juni, 2003 vid 07:55

jo… mina 62kg är inte speciellt mkt att sätta emot i vågor eller när man blir överriggad… likaså i byig vind.

samma sak är det ju med brädan som du skriver… vinden har ju grymt mkt lättare att få min bräda att vilja gå på tailen än om jag hade haft mer kilon på den.

Fast jag planar tidigare än er tyngre =)…. var riktigt kul när vinden sakta ökade, jag planade ca 45min tidigare. Alla andra stog o gled runt medans jag hade full spätta…så grymt kul! *men det fick jag igen sen när 4.5 började blir för stort för mig…

• styret

Medlem
    30 juni, 2003 vid 07:59

jag väger 70, visserligen mer än 60 men inte så fasansfullt mycket och jag tycker inte detfinns några problem med att köra överriggad.
    det är väll mer en teknik fårga att hålla i grejerna-
    att vara envis som en pittbull skadar ju inte det heller när det gäller att köra för stora grejer.

• hjeltman

Medlem
    30 juni, 2003 vid 08:11

Hur kul är det att vara ute och surfa med en snubbe som väger 60, som planar runt och grisar, medans man själv (93 kgs) försöker och försöker.. Inge kul.. Man blir bara förbannad wink.gif

• newold_surfer

Medlem
    30 juni, 2003 vid 10:30

Det är skit det där med vikt, har själv gått upp 20 kilo sen jag seglade sist för en sådär 4 år sedan. Nu när jag har testat sjunker ju bara allt, oavsett vinden…

Nu blir det en ny bräda med nästan 35 liter extra volym…

• zehlertz

Medlem
    30 juni, 2003 vid 11:07

grin.gif… men du käre Jon, du kommer ha igen din vikt när du seglar 3.5 i Pozo överriggad som en gris…
    då blir det väl för mig som i Stenungsund sist…utskotad 4.5 o konstant tailwalk…

med rätt pumpteknik o ett 7,5 så planar du lika tidigt som mig med dina extra liter jämfört med mitt 6,8 o mina 92L…

*ska nog sluta försöka gå upp i vikt =)*

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juni, 2003 vid 11:31

Framtida svenska tävlingsvindsurfare får nog
    bli annorektiker, medans på pozzo får de
    gå upp i vikt och segla med blyväst.
    //matteus_14_30 grin.gif

• markram

Medlem
    30 juni, 2003 vid 20:32

I racing gäller följande:
    Om du väger mycket, blir din vikt(dvs den vikt du har att sätta in som motvik~den vikt som kan resultera i framdrivande kraft/effekt) relativt den döda vikten(utrustningens vikt som bara bromsar din framfart och ej kan bidra till större framdrivande kraft/effekt) större än om du väger mindre.
    det säger sig självt.
    om du sedan har tyngdpunkten högt upp=är lång, så kan du teoretiskt sett få bättre hävarm=plocka ut mer kraft/effekt ur riggen.
    Om du sedan både kan segla och har tillräcklig fysik för att köra med viktsele(vattenfylld givetvis) så har man goda förutsättningar för att åka fort.
    Samtliga av ovanstående påståenden är rent teoretiska och baseras på att det blåser tillräckligt för den brädtyp, som det seglas på.
    I praktiken gäller det nog rätt bra också, jag vet ingen lättviktare (seglare under 65kg) som hävdat sig bra i WC, men det kan ju bero på okunskap tongue.gif?!

• oskie

Medlem
    1 juli, 2003 vid 06:05

Världens snabbaste vindsurfare (kanske inte så länge till? smile.gif): Thierry Bielak. Vikt: 110 kg.

• malun

Medlem
    1 juli, 2003 vid 08:15

Sicken öl-kagge!
    http://www.castier.com/bielak.jpg
    Är den optimerad för speed?

• levieux

Medlem
    1 juli, 2003 vid 08:41

Svar till:

jag vet ingen lättviktare (seglare under 65kg) som hävdat sig bra i WC, men det kan ju bero på okunskap ?!

[/ QUOTE ]

Fransmanen Raphael Salles lyckades riktigt bra på WC med The Tiga Team.
    Men det var på 80-talet

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2003 vid 08:45

Tror egentligen 110 kg är så mycket
    jag väger närmare 100kg och är bara 180cm, känner
    mig väldigt liten då jag ser feta personer på över 200cm.
    Tänk och lära en sådan speedsurfa, men då får man nog
    ha en widestyle freeride på 150 ltier som vågbräda.
    matteus_14_30

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing finns idealvikt? för vindsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.