Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fintrim i full planing

• kapten-k

Medlem
    16 juli, 2009 vid 18:19
    Carl R;559609 wrote:
    Tror du inte jag ska hålla på och fylla år och ha mig när det väl blåser? Och vore det inte nog så fyller också tjejens pappa år med. Jag lovar dyrt och heligt att jag ska ta mig till vacuum innan sommaren är över + moms.

Tänker du inte surfa på din födelsedag???? Svärsfars födelsedag, tala om bra surfdag om det blåser!

• carl-r

Medlem
    16 juli, 2009 vid 18:21

I wish…

Kommer nog gå upp tidigt och ta en vända på förmiddagen om det inte blir för mycket onda ögat bara.

• carl-r

Medlem
    20 juli, 2009 vid 23:05
    kinetic;558962 wrote:
    Som en fingervisning om vad som menas med bra drag så kan man säga att om det är klart obekvämt att köra halvvind med den valda segelstorleken så har man förmodligen rätt storlek för slören…

Det här är nog mitt ”problem” om man ser till farten. Jag jobbar fortfarande på att bli bekväm med marschfarten på halvvind i choppet. Idag var det lite rejsande, även i lördags, och jag märker ganska tydligt att vettet försvinner bättre om man har en hare framför. Då kan man lättare ignorera choppet.
    Jag får helt enkelt jobba på att bli bekväm med att kryssa överriggad istället. 🙂

I lördags flyttade jag bak alla stroppar längst bak och det blev klart bättre. Nu var lessacher-fenan riktigt bra. Jag har inte gillat den tidigare. Det känns också som att jag behöver flytta bak hängseletamparna efter att ja justerat bak stropparna. Jag antar att det är normalt.

Jag testade det idag, men då blir kryssen ännu mer lidande. Det verkar som att det är ett trim (position på hängseletampar) som gäller för kryss och ett annat för slör. Iaf efter att jag justerade stancen.
    Bara 24,9 i halvvind (Mistral Explosion -90 tal, Gaastra 3x 7,5, Chameleon 32cm, 8-10 m/s, chop).

Idag provade jag att backa bak seglet en tum ytterligare. Nosen låg klart högre i vattnet och det kändes instabilt och kryssförmågan blev mycket sämre. Är det bara att nöta och försöka vänja sig eller är det smartare att köra lite längre fram med masten och hålla ner förskeppet i choppet?
    Jag inbillar mig att jag tappar fart i dagsläget när nosen går nån dec eller två upp i luften. Det kanske är mm-trim som gäller för mastfoten och inte tum?

• carl-r

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 18:24

Sedan sist har jag lärt mig att segla brädan med mastfoten i alla positioner. Det är inte längre nåt problem att ha den längst bak (eller längst fram heller för den delen). Det är den justerbara mistralkasetten så det är ganska mycket justering som är möjlig.

Jag fick till 28,18 knop display (28,166 log) idag så nu börjar det gå åt rätt håll.
    Det kändes inte särskilt snabbt, jag låg och halvvindade och när det kom en rejäl by så föll jag av och höll mig kvar i slören länge. Faktiskt så det kändes enklare att slöra just då än att halvvinda.

Ett par noteringar jag har var dels att brädan sög fast rätt mycket och att jag kanske ska börja gå ner i storlek nu. (Mistral Explosion 128 liter, är rätt sugen på en Screamer av samma ålder.)
    Dels att jag efterföljande repor fick spinout ganska snart efter jag föll ner i slören. På halvvind kunde jag lita på fenan helt, men så fort jag föll av så släppte det. Det lustiga var att jag kunde inte häva det heller eftersom jag åkte precis i den riktningen som jag skulle ha vridit brädan för att häva en spinout om jag hade halvvindat. Alltså blev det att kanta upp brädan å göra en stoppsladd typ som var kvar att göra.
    Jag körde 7,5 och en 38 cm fena. Jag tycker inte att fenan borde vara för liten, däremot är den lite skavd nertill, kan det vara felet?

• kinetic

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 18:35

Du måste ”comitta” mer på slören. Hade precis samma ”problem” med min nya bräda, dvs spinout på slör. Jag gjorde som så att jag ”ändrade” min stil något, sträckte vristerna mer o pressade mer jämt med benen, inte bara med bakre…Resultatet hittils är mycket gott, 33 knop (max display) på en spot där jag tidigare hade som mest 32.4, men då med mindre segel o i mer vind…

• carl-r

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 19:11

Okej! Ska testa det.
    Vet du om man kan häva spinouten på nåt sätt om den nu kommer?

• tobhed

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 20:53
    Carl R;567706 wrote:
    Okej! Ska testa det.
    Vet du om man kan häva spinouten på nåt sätt om den nu kommer?

Dra ”rätt” brädan med ett distinkt ryck med båda fötterna, funkar alltid… Annars är ju det bästa tipset att skaffa en nyare bräda och en riktigt bra fena, typ falcon f1, då får man sällan spinout på slören.

• kinetic

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 21:50

Carl R: Spinouten kommer om du INTE comittar dig…Så fort jag ”bailar” dvs slö seglar när det går undan på slör så ”reser” brädan sig o spinouten är nära…Står jag på så går den som på räls över chop o allt, gäller bara o våga…Om nu spinouten ändå kommer så kan man häva den, tex genom att ”wobbla” brädan snabbt (fotstyra kraftigt höger/vänster typ), men mitt tips är att du inte gör detta om det går riktigt fort, brädan kan ”hugga”, då med ett fint kastfall som resultat…

• carl-r

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 22:10

Jag känner nog inte igen mig i beskrivningen att brädan reser sig. Det var nog skapligt med mastfotstryck. Jag försökte också trycka ner tårna, men det liksom spann ut på en gång.
    Jag fattar inte riktigt vad som var skillnaden i mina åk.
    När jag försökte häva spinouten genom att falla av ytterligare så högg det rejält några gånger så jag gav snabbt upp det. Jag ska testa att rycka och slita lite i brädan med fötterna nästa gång.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fintrim i full planing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.