Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing First impressions – starboard quad 81

  • First impressions – starboard quad 81

    Posted by rrd on 7 augusti, 2009 at 17:35

    http://www.boardseekermag.com/wnews/show-story/1/2034

    Nu är det upp till var o en att göra en egen tolkning/värdering av de för- o nackdelar som denna “test” kommit fram till. Jag gillar verkligen Boardseekermag, kul att läsa o välskrivet och ger ett mycket seriöst o kompetent intryck.

    Vi får väl vänta med surf till på onsdag då vinden kommer…

    Denna översättning kan ge lite nya perspektiv som man inte själv ser:

    First Impressions – STYRBORD QUAD 81 (Wood kol) 


    Released: 09 juli
    Storlekar: 66, 71, 76, 81, 86
    Pris: £ 1399 (Wood Carbon), £ 1299 (Wood)

    När vi först hörde att Quad fenor gjorde comeback för vindsurfing, vi måste erkänna att vara mindre än BETAGEN av utsikten.

    Även om de arbetade bättre än en enda fin (eller två), skulle de verkligen motiverar den extra vikt av 4 fin lådor, de extra kostnaderna för 4 fenor, den extra krångel med att binda 4 fenor på baksidan av din mat och mest av allt , skulle de undanröjer Twin fenor, som de flesta i branschen har tillbringat de senaste två åren övertala oss att köpa?

    När vi fick styrbords Quad 81 fyra veckor sedan, det är rättvist att säga att det skulle vara något speciellt för att imponera på oss …

    VAD ÄR DET

    Nå, att förklara det självklara, det är en Styrbord våg styrelse med fyra fenor. Med ersatt länge framgångsrikt Evo med Quad i 2010 sortimentet, Styrbord är klart mycket optimistiska i fördelarna med denna typ av styrelsen.

    Styrbord faktiskt producera 2 versioner av den här styrelsen (vardera 2 konstruktioner): The Quad är en fyra fin upprättas endast tillgänglig i Trä uppförande eller Wood Carbon (Styrbord är lättaste konstruktion). Den Quad Convertible är exakt samma skivor, men erbjuder en enda fin option (extra faktaruta) och är endast tillgänglig i Technora (tyngsta) eller trä (mitten) konstruktion.

    På stranden

    Så först av allt, är det tungt? Tja vårt test styrelsen vägs in på 6.2kg bare. Jämför detta med vikten på senaste åren Evil Twint på 6.1kg och vikt klart inte är markant högre.

    Så, hur är kopplade fyra fenor varje gång du vill gå segling? Detta var faktiskt ganska trevlig överraskning. De främre två större fenor (16cm) är mini effektbox fenor, så bultar genom från däck mycket enkelt – utan tvekan lättare än bifoga även en amerikansk box fin. De bakre 2 fenor har en insexnyckel befästningssystem system, som tillåter en liten mängd justeringar fram och tillbaka och återigen är mycket enkelt och krångla fria att fästa. 


    Så långt är allt bra då! Men vad händer med priset? Tja, en 2010 Styrbord enda fin Kode i Trä Carbon säljs för £ 1399. Men Quad i Trä Carbon konstruktion säljs för …… bra, exakt samma som faktiskt – £ 1399. Så priset är inte dra tillbaka heller.

    Så innan vårt skeptics helt sprang ut ursäkter för varför Quad fenor borde vara en dålig idé, vi beslöt att det var dags att träffa vattnet!

    OM VATTEN

    Vårt test Clones har faktiskt haft mycket tid på denna styrelse under den senaste månaden, seglar mestadels i Rhoisneigr men lite i Skottland också. Alla tester har gjorts i kors och övergripande om villkor, utan ned-the-line ännu. Styrelsen har testats med segel från 4.2m till 5.4m och ett bra utbud av Klona testare (från 60 kg – 95kg) och blandade förmågor.

    I en rak linje, Quad har en unik känsla. På många sätt, det sitter någonstans mellan två och en gemensam fin. Det har mer grepp och köra än en twin fin i att du inte måste lätta på ryggen foten som du gör på en twin, men det känns inte riktigt lika “fri och snabb” som en enda fin.

    Spin som är praktiskt taget obefintliga. Du ibland få känslan av att en av de fenor är lite missnöjd (dvs. du får lite av en dra känsla), men även om du försöker, det är nästan omöjligt att få styrelsen att snurra ut. Även vid låga hastigheter, det finns en enorm mängd grepp som låter segla makt och ger goda resultat. I lättare vindar med större segel, styrelsen känns bara lite “stickier” än andra vi testade mot (singel och tvillingar) att komma in på plan, men på sätt och vis utgör denna tack vare den stora grepp levereras av fenor som ger föraren med mycket förtroende för att driva mot dem samtidigt få gå.

    Vid toppfart, det känns lite “draggy”, men när dessa tas Head to Head med andra nämnder, detta verkar vara mer av en känsla än ett resultat, vilket den Quad är någorlunda snabbt. Visst, du kommer förmodligen att gå lite snabbare på en god inre fin (förvisso med en snabbare känsla), men det finns gott om hastighet på kranen för alla typer av våg segling, så hastigheten inte får en fråga.

    Vistas i vindriktningen styrelsen är mycket bra. Sammanlagt är det redovisade 54cm av fin effekt, så vi antar att det borde vara! Huruvida underpowered eller overpowered, Quad punkter bra och gör mycket goda framsteg tillbaka vistas i vindriktningen, så att du kan maximera din Temne på vågen ansikte!

    Så den verkliga frågan är, hur bra är detta Quad på vågen? Jo, för de flesta ändamål det är utmärkt! Det är en mycket unik känner till styrelsen som gör det känner sig annorlunda än vad du kommer att ha seglat innan i varv. När man ägnar sig åt, det kast gillar sin spårbundna. Det håller hastigheten genom visar otroligt bra (kanske mer än någon våg styrelse vi har seglat innan) och det övergångar riktigt bra från järnväg till järnväg, vilket ger dig möjlighet att verkligen mjölk vågen och ger en mycket surfy känner till hur man rider. Av upp det grepp som fan och med att hastigheten genomfördes från botten tur, det ger dig allt du behöver för att kasta hink massor av spray.

    Den andra mycket bra om den här styrelsen är att på ett liknande sätt som dubbla fenor, den har mycket bra början slutet kontroll. När en enda fin får overpowered, du börjar meddelande styrelsen ridning för mycket på fin, vilket ger kontroll i en rak linje och minskar manövrerbarhet på vågen ansikte. På samma sätt som med en twin fin denna Quad vistelser platta i vattnet när overpowered och på en våg ansikte är helt löst och relativt opåverkad av en overpowered segla. Den verkliga fördelen med detta är att du kan använda en större kartong. Vi befinner oss fortfarande helt nöjd med detta 81 när väl påslaget 4.2m segel (cross-villkor) – Normalt skulle vi nå för en mindre styrelse. Större nämnder, är i allmänhet snabbare att påskynda, snabbare att planet och hålla hastigheten bättre i våg ridning.

    Så det bra då och det är dags att handla dina enkla eller dubbla i för Quad …. Tja, inte riktigt. Även om styrelsen är superb på allt ovan (som i rättvisans namn täcker de flesta våg segling) finns det fall där dess prestanda är inte fullt så övertygande.

    Det positiva med en twin fin, är att när en mycket bra ryttare gör ett toppen vända kors på villkor att de lätt kan styra hur mycket svans bryter ut och diabilder. Denna bild kan göra vågen rider ser mer imponerande, kan de-driva segla i början tur över om villkor och för mycket avancerade ryttare kan leda till takas och allehanda andra nya skolan glidande upptåg.

    Som en följd av sin otroliga grepp, Quad resister skjutdörr som en bankdirektör som en lön recension. I själva verket ännu mer än en fin och detta har gjort det mindre populärt med vår avancerade Clones som hade förmågan att kontrollera denna typ av drag. Generellt sett verkade att bättre segling förmåga vår Klona (upp till PWA standard), desto mindre är de gillade styrelsen cross-villkor. Detta kanske också förklarar varför vi såg ingen i aktion vid senaste PWA Pozo händelse (trots att de flesta av proffsen nu äger en).

    Den andra faktorn som blev ett problem med vår högsta nivå Clones var botten tur. Även styrelsen kast bra varv tätt och håller hastigheten mycket väl för de flesta cyklister i de flesta fall finns det enstaka tillfällen när skjutbogserad mycket svårt att styrelsen objekt och beslutar att sluta svarvning. Detta verkade sker oftast när tilläggsklausulerna vikt blev en lång väg tillbaka på bordet av någon anledning. Till exempel när man försöker vända sig mycket väl tillbaka i fickan på en liten våg på långsammare takt. När detta händer beror det på något sätt känns det fins har blivit olycklig och i stället för svarvning, järnvägs begraver och styrelsen går rakt lämnar ryttare falla mellan segel och kartong i botten tur. Det är en sällsynt händelse, men som lämnat Quad som en något mindre övertygande utsikter för våra avancerade (PWA Standard) Clones i över om villkor.

    Aldrig de mindre våra avancerade Clones alla överens om att i cross-off villkor, Quad skulle kunna vara utmärkt tack vare det extra greppet och kör. Vi håller er uppdaterade om detta när de får en chans att prova den.

    SLUTSATS

    Så varifrån kommer denna lämna oss? Tja kan börja från början; Vikten är inget stort problem (åtminstone inte i detta trä kol konstruktion), fin anslutningskrav är lätt och priset är exakt samma som en enda fin kartong.

    På vatten, Quad har goda rak linje prestanda – kanske inte riktigt upp till de bästa enda fin standarder (ignorera vistas i vindriktningen förmåga till andra), men generellt sett bättre än en tvilling. På våg ansikte, det kast precis ingenting vi någonsin har seglat tidigare, visar tätt och håller hastigheten otroligt väl, vilket ger en mycket “surfy” känna till hur man rider. Det har också stor kontroll (vilket gör att du kan använda en större board) och det är allt kombinerat med utmärkt vistas i vindriktningen förmåga.

    På den negativa sidan är det inte svansen glida lätt och om skjutbogserad mycket hårt i botten turordning av pro-standard ryttare, kan få lite temperamentsfulla.

    Man kan inte bortse ifrån att det under den senaste månaden har vi låta ett stort antal av amatör ryttare prova denna styrelse och nästan alla har kommit tillbaka med ett enormt leende på deras ansikte hävdade styrelsen att vara något speciellt.

    Totalt sett, trots våra inledande skepsis av Quad fenor finns det definitivt många fantastiska funktioner till Styrbord Quad som är unikt och kommer att överklaga kraftigt till icke-pro-standarden våg sjömän under alla förhållanden (och förmodligen på PRO-nivå ryttare i side-shore förhållanden) . Det omöjligt att göra en generell bedömning om fyrpar “enbart baseras på en tillverkare version av det, men i nuvarande form, skulle vi ta en punt och säga att Quad är troligen att visa mer av ett hot mot framtiden för en enda fin våg styrelser än det är att dubbla fenor. Styrbord har definitivt kommit fram till något som är nytt, spännande, nyttiga och potentiellt mest lockande för varje dag wave seglare snarare än kryddat Pro (åtminstone i Europa villkor).

    Under de närmaste månaderna kommer vi att ge dig ett fullständigt test i denna styrelse mot flera fin styrelser från alla andra märken (inklusive JP Quad). Vi kommer också att testa Styrbord Quad 76 vs Styrbord Quad Convertible 76 i singel fin läge. Stay tuned!

    jps replied 15 years, 4 months ago 11 Members · 16 Replies
  • 16 Replies
  • rasmus_w

    Member
    7 augusti, 2009 at 21:48

    Man kanske skulle skaffa sig en sån där Styrbord Quad!

  • dr-masse

    Member
    8 augusti, 2009 at 10:53

    Det är en väldans intressant och hyggligt okonventionell planka Starboard har lanserat, skulle mer än gärna testa en!

    Men – jag måste medge en viss tveksamhet på det rent “teoretiska” stadiet, ha! På ett lite allvarligare plan – twinsers fortsätter att utvecklas en hel del, och jag är faktiskt osäker på om en vi behöver fyra fenor för att nå dit vi vill med en vågbräda.

    Jag är hyggligt övertygad om att bra nära samtliga de egenskaper som tillskrivs Starboards quad (Wind mag, Boardseeker, lite annat från Ola H.) kan åstadkommas med en bra twin – bra höjdtagning, grepp och kontroll. Och då har du en bräda som mycket väl kan vara lite friare/roligare (tycker jag) i toppsvängen. Och går det inte med en twin så lär en genomtänkt trefenad skapelse komma mycket nära.

    Hur quad-brädan beskrivs ligger ju inte alltför långt ifrån hur exempelvis många Witchcraft ägare beskriver sina tre-fenade brädor… och de korta turer jag haft på ett par sådana gör att jag ser det som fullt realistiskt – grymt grepp, mycket bra höjdtagning och går som på räls på vågen med bra kraft i toppsvängen. Känns bekant, på någe vis.

    Jag tycker alltid att all form av innovation inom windsurfing är kul och intressant att följa och det höjer entusiasmen ett snäpp till från min sida, men jag är faktiskt lite, lite skeptisk till quads… tiden får utvisa om jag får ångra detta inlägg, ah – bäst är ju att testa själv, som sagt!

  • ola-h

    Member
    8 augusti, 2009 at 16:45

    Starboards Quads känns väldigt långt från Witchcraft även om det kanske finns vissa likheter som t ex höjdtagningen. Och jag tycker i det stora hele det är rätt långt från vad jag tror man kan få til med twin också. Twin kommer nog för alla framtid vara kungen av loosehet. Och jag hör till dem som också tycker de tar grym höjd. Men det är ändå långt till den supergreppiga och helt oproblematiska höjdtagningen hos Quadsen. Twin är lite mer “lirka” liksom. Detta är inget jag skulle välja vågbräda efter, men för många andra tror jag det har viss betydelse. Och i det stora hela så är poängen med quadsen just att de funkar så “normalt” i den normala seglingen men sedan levererar något extra (men inte riktigt samma extra som en twin) i vågridningen, nämligen en enorm farthållning i botten och en väldigt säker känsla på toppen. Som du säger, kanske kan en trefening vara en enklare lösning, men personligen tror jag inte riktigt det. Både de experiment jag gjort med tre fenor på min EVO 70 och när jag kört tre fenor på min Quad76 har visat sig inte riktigt bli lika allround. Antingen tappar man drivet och de problemlösa uppvindsegenskaperna (om man kör för liten mittfena) eller så blir det styvt och låst i svängen (med för stor mittfena).

    SÅ jag tror nog inte vi kommer se tvåfeningar som kommer funka som de här Quadsen. Det är helt enkelt rätt stor skillnad i känslan och systemen blir nog mer kompletterande (vet dock inte hur twin fin med thrusters, dvs stora bak och små fram kommer funka, det kanske blir mer ett mellanting). Tre eller fyra fenor är då mer av varianter på samma tema, men som sagt tycker jag så här långt att quaduppsättnignen verkar lösa de problem som jag upplevde med thruster (och men EVO70 med thrusters och Quad71:an är samma shape, så jämförelsen är rätt så relavant).

    Boardeeker skrev att Quadsen var lite som en korsning mellan single och twin, emn jag skulle mer säga att de plockar fördelarna med thruster och sedan byter nackdelarna med thruster mot vissa av fördelarna med twin.

    Men som sagt, twin är fortfarande ett minsta sagt gångbart koncept som precis som du skriver Masse har fördelen av att det helt enkelt lagts mer tid på utveckling.

  • rasmus_w

    Member
    9 augusti, 2009 at 11:51

    Vad händer om man krymper fenorna på en quad nåt nummer till? Får man lite “twin-loosehet” eller får man bara spinout?

  • star

    Member
    9 augusti, 2009 at 12:11

    Seglat både SB Quad med 4,7 och vågor på Teneriffa samt varit ägare till en Witchcraft. Enda sättet är att prova och framförallt var du ska använda brädan. Inte helt övertygad över funktionen med fenorgie. Pratade lite med killarna på OTC som provar utrustning till förbannelse med ca 15 leverantörer av utrustning (märkesoberoende). Ingen var dock hysteriskt förtjust i quad som ett första intryck. Tri-fin seglade dock de lättare killarna >70kg som påstod att det fungerade bättre för dem. Gillar verkligen twinser och Goyas nya 74 twin var fin den….dock i Televerkets färger. Nån som vet vad priserna på 2010 ska ligga. Har hört uppgifter på ca 7500:- för NP i Sverige?!

  • ola-h

    Member
    9 augusti, 2009 at 18:16
    Rasmus_W;565033 wrote:
    Vad händer om man krymper fenorna på en quad nåt nummer till? Får man lite “twin-loosehet” eller får man bara spinout?

    Vet inte, men det finns säkert en risk att med för korta fenor blir det svårkontrollerat. Så om man vill ha maximal loosehet är säkert twin bäst. Men även om twin fin har varit, och delvis är, revolutionerande på vissa sätt, så finns det viss risk att men efter ett tag kanske helt enkelt tröttnar lite på looseheten och börjar leta efter lite andra egenskaper.

    För övrigt vill jag påpeka att detta med quad – liksom twin – i det stora hela mest är en detalj. Det finns ingen anledning att hetsa upp sig och springa iväg och tokköpa, lika lite som det fanns när twin kom. Själv ser jag fenbestyckningen som en aspekt av shapen. Och varje shape är en kompromiss mellan en mängd olika karakteristika. Quad, tillåter helt enkelt shapern att komma åt lite nya sorts kompromisser som kanske inte låter sig realiseras med single, twin eller thruster, men sedan introduceras vanligtvis vissa nackdelar också. Och jag har en känsla av att när en sådan nyhet dyker upp delas de som testar snabbt upp i två kategorier. En del faller för fördelarna och kanske inte ens uppmärksammar nackdelarna. Och andra fastar i nackdelarna och kan inte uppskatta fördelarna. Men även de i den första kategorin upptäcker kanske så småningom även de små nackdelar som konceptet har. Då blir det till att fila på konceptet mha nya shaper, men kanske också gå tillbaka till gamla koncept eller till helt nya igen.

    Om vi enbart kört quad, thruster och twin, så skulle det vara precis likadant om någon plötsligt “uppfann” en single fin. Resonemanget funkar med vilken fenbestyckning som helst.

    Så, jag tror inte att Quad på något sätt är bättre än single, twin eller thruster. Det är bara ett intressant koncept bland många. Men jag hoppas att vi kan se fram emot många år av fenexperimenterande på vågbrädor, eftersom det bland annat sätter fokus som hur brädan faktiskt funkar på vågen, vilket jag i förlängningen också gynnar seglingen, både för individnivå och på hela sportens nivå.

    Jag sitter just själv och funderar på vilken fenbestyckning min första egna Boardcornerbräda skall ha. Kanske blir det en kort, krökt och riktigt tunn thruster.

  • adde

    Member
    12 augusti, 2009 at 11:59
    Ola H.;564930 wrote:
    … (och men EVO70 med thrusters och Quad71:an är samma shape, så jämförelsen är rätt så relavant).

    Så Q71 och Evo70 är samma shape? Gäller detta även 76 och 81:an? (Läs: är det läge att leta gamla Evosar och starta fräsen?)

  • surfmeister

    Member
    12 augusti, 2009 at 13:21
    adde;565839 wrote:
    Så Q71 och Evo70 är samma shape? Gäller detta även 76 och 81:an? (Läs: är det läge att leta gamla Evosar och starta fräsen?)

    Q76 och Q81 har swallow-tails vilket inte E75 och E80 har. Som jag tolkar SB hemsida är Q71/Q66 samma shape som respektive Evo-diton medan större dvs Q76/81/86, är helt nya shapes.

  • ola-h

    Member
    12 augusti, 2009 at 13:55

    Helt riktigt Surfmeister. Det står visserligen att Q66/71 är _baserade_ på motsvarande EVOs, men så vitt jag kan se (utan att ha gjort detaljerade jämförelser) är det exakt samma shapes. Så ja, visst kan det vara läge att Quadifiera gamla EVOs om man är lags så. Jag thrusterifierade ju min EVO 70 och det blev rätt kul det med, även om jag kanske inte var rakt igenom övertygad av det konceptet.

    I princip kan man nog Quadifiera större EVOs med. Jag är helt säker på att om man är experimentellt lagd så är det i alla fall bättre att modifiera dem till Quad än till twin.

    Q76/81/86 är som sagt helt nya shapes. Grunden är Evil Twin, men det är helt ny rocker och bottenlayout.

  • ola_p

    Member
    12 augusti, 2009 at 19:02
    Ola H.;565855 wrote:
    Grunden är Evil Twin, men det är helt ny rocker och bottenlayout.

    Grafiken ser annorlunda ut på botten alltså? 😉

  • dr-masse

    Member
    12 augusti, 2009 at 19:04
    Ola_P;565909 wrote:
    Grafiken ser annorlunda ut på botten alltså? 😉

    Nej, den ser riktigt dålig ut på botten.

    😀

  • ola-h

    Member
    12 augusti, 2009 at 20:13

    Grafik? Nej, den svenska översättningen av “layout” är “lägg ut” [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=8U-y1aHlZcw”]YouTube – Bo Holmström “Lägg ut, lägg ut!”[/ame]

  • rasmus_w

    Member
    13 augusti, 2009 at 01:48

    Är det inte dags att nån provar att sätta fenor i nosen så man slipper gippa? Bara att kliva fram och släppa runt seglet och segla iväg åt andra hållet på kitevis…

  • oaxen

    Member
    13 augusti, 2009 at 06:59
    Rasmus_W;566000 wrote:
    Är det inte dags att nån provar att sätta fenor i nosen så man slipper gippa? Bara att kliva fram och släppa runt seglet och segla iväg åt andra hållet på kitevis…

    Det har ju i alla fall redan prövats. Har för mig att det var en tysk bräda som hette Barracuda.

  • charlieb

    Member
    13 augusti, 2009 at 18:43
    Oåxen;566029 wrote:
    Det har ju i alla fall redan prövats. Har för mig att det var en tysk bräda som hette Barracuda.

    den hade inte bara fena åt båda hållen utan också stroppar samt! att den var pintail åt ena hållet och fetrund åt andra…. funkade visst inte.

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing First impressions – starboard quad 81

You must be logged in to create new discussions.