Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fish mot vågis?
-
Fish mot vågis?
Publicerad av anonym-anvandare på 25 oktober, 2000 vid 22:01Vad finns det för fördelar och nackdelar med en Fish (Starboard Fish, Fanatic Fish) jämfört med en “vanlig” vågbräda?
Är det nån skillnad i vågridningen? hoppa? planing?
/Tommy
ola-h svarade 24 år sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Det har blivit populärt igen inom vågsurfingen med fishbrädor för de dagar då vågorna är mindre och utan kraft. En fish är bredare än en vanlig bräda och har ofta ett avslut med en swallowtail. Framförallt skall häcken på en fishbräda vara bred ibland extremt bred. Fish brädor är inget nytt togs fram på 70 talet av Steve Lis från kalifornien. Även George Greenoughs brädor var Fiskaktiga…
Vet inte hur det funkar på vindsurfingbrädor…Men det går säkert att kränga eftersom det är någorlunda nytt för er!
-
Använd hövvet lite…
Var i Sverige hittar man perfekta sideshore/X-onshore förhållanden kombinerat med 2-3 meter höga
perfekt brytande vågor.
NÄE det är rätt!Det gör man inte!
Varför ska man då köpa en bräda som är gjord för det?
Det är väl bättre att köpa en som är bra för onshore- småvågor, så kan man köpa en
begagnad “stor”-våg bräda istället. Är det nå’t som inte har ändrat på sig så är de dom…….eller…
-
Själv tycker jag brädor åt fishhållet verkar mycket intressanta för svenska förhållanden. Givetvis, gillar man att köra överriggad med 6.0:an i maxfart, satsa på höga framåtar på små skumkammar och endast lite pliktskydligt gör en och annan halvhjärtad backsidesväng på vägen in har man nog roligare på någon freestyle-vågis typ Wave-Score, eller nå’t.
Försöker man dock rida det som finns, även de gånger förhållandene utesluter aireals och fullspeedbottensvängar med seglet slickandes vattenytan, kan fish-konceptet vara bra. Mycket genomgående kurva, runda kanter och riktigt kort längd är lysande för detta syfte. Jag har aldrig provat någon renodlad fishbräda, men har i flera år kört andra brädor med mycket kurva, runda kanter kort längd och thrusters. Med sådan design får man en mycket stor del av brädan mellan stropparna vilket gör det lättare att svänga och liksom vrida brädan runt i vågridningen. På många ställen i Sverige är ju vågorna minst sagt slöa när det blir sidvind eftersom de ofta måste vrida rätt mycket. I mitt tycke går det bäst att rida dessa vågor om brädan fungerar bra när den går lite långsammare. Ju sämre vågor desto bätre står sig en fishdesign. I mitt tycke är dock en tailbredd på upp mot 45cm lite att ta i, lite smalare ger nog aningens bättre allroundegenskaper. Jag skulle inte köpa en Fish som enda bräda. I Sverige är det ju trots allt ofta rätt mycket vind när det väl blir bra och då skulle jag definitivt vilja ha något smalare under fötterna.
Jag har inte sett Fanatics Fish. Bland de tre Starfisharna skulle jag helt klart välja den minsta 232:an (75). Jag tror helt klart att man skall satsa på så lite volymreserv som möjligt och lite på att den massiva ytan håller dig i övervattensläge om vinden hamnar en bra bit under planingströskeln. Detta är en brädtyp där kortare definitivt är att föradra.
Ola H.
-
Kanon inlägg fick nu svar på många funderingar kring fishen.Tycker att fishen verkar vara en ultimat vågbräda för västkust förhållanden.75 eller 85 vilken väljer man om väger 82kg och tänkt segla från 8>ms?
-
Om du kan, prova innan köp. Trots allt är nog Starfish väldigt annorlunda, om än säkert bra. Vid 82 kg är kanske 85:an bättre.
Ola H.
Logga in för att svara.