Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fiskebäcks framtid

• Fiskebäcks framtid

Publicerad av hellaker på 18 november, 2001 vid 20:54

Som boende i området så har jag fått veta att Stadsbyggnadskontoret i Gbg håller på med en utredning av Fiskebäcks framtid. Den ska omfatta det mesta mellan fiskhamnen och fritidsaktiviteter, och i ”Uppdragsbeskrivningen” står (vind)surfing omnämnd som en aktivitet som man vill ha in synpunkter från för att se om speciella önskemål eller anspråk finns!

Idag har vi ju ingen fungerande klubb i Fiskebäck, men det vore synd att inte ta detta tillfälle i akt att kunna få lite kommunalt stöd. Jag har dessvärre zero tid att själv dra i detta, men om någon känner för att dra igång en ”aktionsgrupp” som så kan jag bidra med lite mer information. Utredningen ska redovisas i slutet av januari så det är ganska bråttom.

surferboy svarade 23 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    18 november, 2001 vid 21:06

VEm är du?
    Vad vill kommunen ha?
    Vem på Kommunen skall vi kontakta?

MVH staffan.jaktling@pp.sbbs.se

• dr-tabou

Medlem
    19 november, 2001 vid 07:58

TAG CHANSEN!!!
    Jag seglar mkt sällan själv i Fiskebäck (mest i Varberg). Där nere har vi en klubbstuga. Enkel men el. Det är underbart att kunna byta om inne med en varmluftsfläkt på och slippa vinden och blåsten. ”Huset” består av en gammal barack. Något liknande i Fiskebäck hade varit perfekt. Litet, enkelt, billigt men oerhört mycket värt vind höst-vinter-vår segling.

Lycka till Formula killar!

• surferboy

Medlem
    20 november, 2001 vid 21:36

Ett erbjudande som vi i GBG verkligen inte får missa. Jag har också ett allt för tajt schema men allt går med lite prioritering och planering. 🙂

Jag skall kontakta statsbyggnadskontoret i morgon så får vi se om jag lyckas hitta rätt person.

Om någon vill hjälpa mig kontakta då gustav@havet.se eller ring 0709-405862. Jag kommer att behöva hjälp från fler.

/Gustav

• anonym-anvandare

Medlem
    26 november, 2001 vid 09:44

Gott om tid är det ingen som har, men vi som seglar i Fiskebäck måste vara beredda att dra ett strå till stacken.

Jag har tryckt på Andreas på Surfcompaniet och han bär på en hel del tankar. Det finns även andra som har ett (slumrande) intresse av klubbverksamhet i Fiskebäck.

Låt oss ha en rimlig ambition; en enkel klubbstuga och en uppfräschning av riggplatsen. Kanske en bryggstump att starta från går att lösa. För att komma ifråga för aktivitetsbidrag från kommunen får vi bilda en ideell förening, vilket självfallet innebär tillsättande av en styrelse och insamling av en mindre medlemsavgift från de som vill vara med (förhoppningsvis alla som seglar i Fiskebäck). Några möten och några protokoll från dessa ska produceras. Detta är bland annat ett grundkrav för att kunna få aktivitetsbidrag. Det går även att undersöka om det finns eventuella investeringsbidrag att söka.

Trots tidsbrist, som alla andra, så är jag beredd att bidra med juridisk/ekonomisk kompetens och ratta bildandet av en förening, öppnande av bankgiro och att tillsammans med en styrelse ansöka om bidrag och ragga lite sponsorer.

Mikael Knutsson
    mobil 070-7752707

• surferboy

Medlem
    26 november, 2001 vid 11:12

Vi är nu ett gäng som är intresserade att dra igång en förening i Fiskebäck på allvar igen. Det bästa vore om det gick att få fart på den gamla klubben, FBSS. Är det någon som vet om föreningen FBSS fortfarande existerar och i sådana fall vem som är ansvarig i dagsläget?

Det vore klart enklast för oss om vi kunde återuppliva föreningen istället för att bilda en ny.

Är du intresserad av att medverka i en sådan förening eller vill du vara med och sponsra som medlem så hör av dig till mig, Gustav Enocksson, 0709-405862 eller Mikael Knutsson, 0707-752707.

Vi behöver fler aktiva medlemmar till styrelsen, så är du intresserad så är det viktigt att du hör av dig.

Mvh,
    Gustav

• anonym-anvandare

Medlem
    26 november, 2001 vid 11:59

Hej,
    FBSS införlivades med GKSS som övertog FBSS tillgångar, tydligen lite kontanta medel samt följebåt enligt vad ryktet säger. Per Plantoft står som ansvarig för GKSS brädseglar sektion som inte existerar då Per inte längre är aktiv. Skulle tro att det blir svårt att kräva tillbaka tillgångarna av GKSS om vi drar igång FBSS igen. Hur som helst så är jag intresserad av att hjälpa till med klubb verksamheten. Började rota i det förra året men kände att tiden inte heller räckte till men om vi är flera, så….
    Mikael, jag ringer Dig sen ang detta.
    /Mats Hovde 0702-658242

• surferboy

Medlem
    26 november, 2001 vid 14:37

Hej Mats,
    det vore nog en bra start att kolla med GKSS om (och hur?) de är intresserade att hjälpa oss. De byter ju VD nu så han kanske är sugen på lite nya friska initiativ.

/Gustav

• anonym-anvandare

Medlem
    26 november, 2001 vid 15:42

Hej, ja det alternativet är möjligt, dvs att vi väcker liv i GKSS brädseglar sektion med aktiviteter och sektionsverksamhet förlagd till F-bäck. Fördelarna kan vara att det redan finns en organisation som kan stötta samt ex hemsida (men med tanke på din mail adress så snickrar du väl ihop en hemsida på nolltid). Frågan är hur stort intresse GKSS har att arrangera tex tävlingar, vid en tidigare fråga om detta fick jag beskedet att det inte gick då det inte hade några utbildade funktionärer för brädsegling, kanske inte så flexibelt som man skulle kunna önska. Men det är värt att undersöka vilket intresse de har att få igång sektionen igen, jag kan kontakta GKSS så får vi ser vad de säger. Det är ju aldrig fel att utvärdera alternativen.
    /Mats

• anonym-anvandare

Medlem
    26 november, 2001 vid 17:25

Vad än GKSS säger kommer det att startas en ny Vindsurfing klubb i Göteborg innom kort……stay tuned.

Vi kommer tex arrangera första Formula deltävlingen i SWT -02 och förhoppningsvis dra igång en Västsvenska cupen.

Mer info innom kort!

Mvh:
    Jonas

• surferboy

Medlem
    26 november, 2001 vid 20:24

Jodå… mitt största bidrag till den nya klubben kan nog bli en hemsida. Jag tycker att vi siktar in oss på ett möte med Jonas och de andra.

/Gustav

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA