Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fituna lördag

• goose

Medlem
    21 oktober, 2005 vid 18:32

Väldigt osäkra prognoser just nu. Allt beror på var lågtrycket behagar vandra, har vi osis får vi det rakt på oss och då är det bara att ta sovmorgon. Vädret ska inte bli det roligaste heller, men om prognosen håller i sig på SMHI så kan nog Fituna var ett bra val. Jag vet inte var jag ska dra just nu, planerade att åka till Varberg imorgon, men prognosen är lika osäker där…! 80 mils bomkörning känns inte så roligt.

• argulander

Medlem
    21 oktober, 2005 vid 20:25

Osäkert som sagt men blåser det på Landsort (08-520 340 50) inte för mycket väst, så kanske blir det en tur till Fituna. MVH Klas

• argulander

Medlem
    22 oktober, 2005 vid 14:35

Fituna var tyvärr ingen hit, skulle väl gått att surfa med stora Formulagrejor. Trots rapport från Landsorts automatstation på ca 13 m/s så blåste det vid Fituna samma tid 14-15 bara ca 6 m/s. Riktningen var dock riktig rak SW (225 grader). Att märka är att sjörapporten i radio 15.55 hade observation kl 15 på Landsort 10 m/s SW, det tycks som automatstationen (telesvarararen 08-520 340 50) ger betydligt högre värden än de observationer som görs vid sjörapporterna. Vilket jag också noterat vid tidigare tillfällen. Är det någon annan som noterat att telefonsvararen är en glädjemätare? MVH Klas

• po525h

Medlem
    22 oktober, 2005 vid 14:39

Blåser det inte alltid lite mer ute vid landsort än inne vid Fituna, förutsatt att det inte är någon sjöbris?

• argulander

Medlem
    22 oktober, 2005 vid 15:00

Jovisst men det är skillnad på 13 och 10 m/s. Och det är nog inte så konstigt om det blåser 6 m/s vid Fituna om det blåser 10 m/s vid Landsort nu sent på hösten när det inte finns några förutsättningar för sjöbris. Men jag har sett detta vid flera tillfällen då man lyssnat på telesvararen och fått ett värde när man sedan lyssnar på radio så redovisas ett värde som ofta är 2-3 m/s lägre. Jag tror även att ovanstående gäller för de observationer som man får via webben, SMHI båtvädret är lägre än för telesvararen för samma tid. Poängen är ju om det blåst 13 riktiga sekundmeter på Landsort idag hade det kanske varit 8-9 på Fituna och fullt surfbart, och man hade sluppit en bomkörning (annars är det ju sällan man råkar ut för detta på Fituna). MVH Klas

• johan

Medlem
    22 oktober, 2005 vid 16:16

Jag ringde Landsort i dag och hörde 13 ms 223 grader, drog då ut till Dalarö och
    mätte upp drygt 9 ms och hade pangdrag i 5,8 och freestyle laugh.gif

Johan

• argulander

Medlem
    22 oktober, 2005 vid 17:06

Vilken tid var det? Kollade nu igen för att jag blivit nyfiken. Ringde exakt 18.00 till Landsort och fick då 7,4 m/s medelvind, observationen från Landsort på SMHI båtvädret visade på samma tid 18.00 5 m/s. Något säger mig att telefonsvararen antagligen är den som visar fel, och därmed kan orsaka en del onödiga bomkörningar om man litar för mycket på den. MVH Klas

• argulander

Medlem
    22 oktober, 2005 vid 17:17

Man kan ju fråga sig var den här automatstationen kopplad till telefonsvararen sitter, möjligen är den placerad mycket högt och avspeglar då inte den verkliga vinden (som enligt strandard vad jag vet skall mätas 10 m upp från vattnet). Det finns ju en del mycket höga torn på Landsort, betydligt högre än 10 m över vatten, sitter den i något av dessa blir det fel, kanske så mycket som 2-3 m/s, mycket tyder på detta. MVH Klas

• dude

Medlem
    24 oktober, 2005 vid 02:31

Asså det? Vi får väl skaffa en automatstation för Fituna och Dalarö då.

• argulander

Medlem
    24 oktober, 2005 vid 04:32

Vore ju kul med fler automatstationer är det någon som vet vad det kostar? Och hur mycket underhåll som krävs? Stöldrisk? Etc Etc. Tills vidare får man väl lita till Landsorts automatstation men komma ihåg att dra av 3 m/s för att få rätt vind vid Landsort och sedan dra av ytterligare 2-4 m/s för att få rätt vind vid Fituna eller Dalarö, så blir man inte allt för besviken. (Vid sjöbrisförhållanden är det ju annorlunda då kan det blåsa mer vid Fituna än vid Landsort.) MVH Klas

• goose

Medlem
    24 oktober, 2005 vid 05:38

Hej,

I fredags så mätte jag upp 10 m/s vid stenstranden. Samtidigt ringde jag landsortfyren, de rapporterade 15-16 m/s som maxvind. Min erfarenhet är at man får minst dra bort 6-7 m/s för att få en realistisk bild av vinden inne vid stenstranden.

• big_jeppe

Medlem
    24 oktober, 2005 vid 09:33

Jag har inte försökt koppla ihop vinden i landsort med vinden i fituna. Däremot har jag ringt automatstationen några gånger när jag varit på torö. Där tycker man ju att det borde finnas en direkt koppling. Jag tycker det verkar som att man ska dra av 30-50% för att få en realistisk bild av vinden på torö. För fituna blir det någ svårt att dra slutsatser.

Kanske är stationen fel konfigurerad? Den kanske mäter knots? 2 knots är ungefär 1 m/s.

Jag brukar faktiskt försöka skriva ned prognoserna och vindobservationerna varje gång jag drar ut och seglar. Om man får ihop mycket data för en viss spot och en viss vindriktning kanske man kan koppla ihop vindobservationer med sin seglingstatistik. Verkar det långsökt? Man behöver nog mycket data innan det blir någon säkerhet i detta.

• feg

Medlem
    24 oktober, 2005 vid 15:32

Torö är otroligt riktningskänsligt. Jag har inte fått fatt på vilket sätt ännu riktigt men jag vet att om det är lite för mycket rak syd eller lite för mycket rak väst är det total katastrof inne vid stranden. Vissa gånger har det varit så att det nästan varit vindstilla på stranden men blåst 6.3 bara nåra meter ut i vattnet.

Autonoma väderstationer med m/s osv samt webbkamera är ju jätte intresant för välfrekventerade ställen som stenstranden och fituna men jag tror inte man får ha dem i fred så länge tyvärr. Om man på något sätt kunde vara säker på att grejerna fick vara i fred tror jag att många skulle kunna “donera” pengar till ett sånt projekt. Det behövs ju inte så stora donationer per skalle innan pengarna är inne med tanke på att det en bra dag kan vara 60 brädor på vattnet både på fituna och torö.

Ett annat problem med stationer är ju placeringen. Både Fituna och Torö är ju otroligt känsliga på riktningar. I och för sig så är det ju bättre med en station som inte säger ett skvatt när det inte är perfekta förhållanden än en som säger lite och kanske “lurar ut” folket i onödan.

/feg (långrandig som vanligt)

• argulander

Medlem
    24 oktober, 2005 vid 19:35

Tror inte att automatstationen visar knop i stället för m/s, skillnaden är för liten mellan den “riktiga” sjörapportobservationen på Landsort och automatrapporten för exakt samma tid, det rör sig om igenomsnitt ca 2,5 m/s i skillnad (enligt min ovetenskapliga och ofullständiga studie). Skillnaden är långt ifrån det dubbla.
    Givetvis är det sen mycket svårt att veta den riktiga vindstyrkan på Fituna eller stenstranden på Torö men det kan nog ofta vid de vanliga intressanta vindriktningarna vid Fituna speciellt SV och SSV röra sig om 5-7 m/s mindre än vad telesvararen anger. Felkällorna är förstås många och speciellt som sagt vid sjöbris måste man räkna på annat vis. MVH Klas

• pete

Medlem
    25 oktober, 2005 vid 11:30

Det bör enligt min erfarenhet vara S-SSV för att Fituna ska funka som bäst. Då trycker de höga bergssidorna ihop vinden som ökar lokalt – dvs det blir en förstärkning av grundvinden. Vid SV-V börjar berget snarare bli till en nackdel eftersom vinden då lyfter – dvs det blir en försvagning av grundvinden.

Som jag så vetenskapligt påpekat tidigare gäller detta oavsett om vinden är sjöbrisdriven eller ej.

Ser för övrigt ut som om Fituna kan leverera igen på lördag 29:e – ska man skrapa isen av brädan och utmana Kung Bore..?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fituna lördag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.