Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna: OK att vindsurfa, men P utanför stenarna

• Fituna: OK att vindsurfa, men P utanför stenarna

Publicerad av electric på 2 maj, 2012 vid 15:36

Aktuellt besked om Fituna efter kontakt med markägaren d 2/5:

Stenbumlingarna ska ligga kvar tills grushögarna inte har hämtats, vilket kan dröja. Men de är nu placerade med en drygt enmeters lucka. Detta för att vi i alla fall t.v. ska kunna ta oss till surfplatsen med våra grejor någorlunda bekvämt, med t ex surfvagn. Bilarna får vi alltså parkera utanför stenarna vid sidan av vägen bäst det går (obs att ev. lastfordon ska kunna komma förbi!).

Så blir det alltså tills vidare. Det är ingen optimal lösning, men givetvis mycket bättre än att bli helt utestängda. Och på sikt, när allt sorterat grus har hämtats, ska stenbumlingarna flyttas helt åt sidan så vi kan köra ända in igen. Men det blir då bara på försök, ty blir det nya dumpningar så kommer vägen att stängas av igen.

VIKTIGT:
    – Markägaren bad oss att hålla koll på ev. skräpdumpare. Rapportera allt misstänkt. Informera också fiskare, campare och andra som du ser där om vikten av att hålla koll. (Ägaren kommer också att informera om detta i Nynäshamnsposten. Han ÄR verkligen mån om att hålla Fituna öppet, men det går inte om det blir en dumpningsplats). (Och så kan ju var och en av oss bidra genom att plocka med skräp man ser. Fast det har flera av oss redan gjort tidigare 🙂 ).
    – Parkera så att det går att köra förbi även med stora fordon.
    – Rör inte grushögarna. Om olika grussorter blandas så kan de bli oanvändbara.

/Lars
    för
    Södertörns surfklubb

svenne svarade 12 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • marangen

Medlem
    2 maj, 2012 vid 18:05

Känns enklare att starta från skanssundet och surfa över till fituna…

• jocla

Medlem
    2 maj, 2012 vid 19:40

Efter en lång vinterdvala går man in på forumet och ser detta, surt.

Vad är det för avstånd att gå som vi pratar om här?

Någon som har tips på lämplig kärra som går att få fälla ihop för biltransport?

• hanlar

Medlem
    2 maj, 2012 vid 19:42

Trist att höra. Det får bli Farstanäs tills det har löst sig.

• olandersson

Medlem
    2 maj, 2012 vid 20:05

Varför går ni inte ihop och sätter en bom där, det borde både seglare och markägare vinna på. Kan ju inte bli många hundringar per skaft och en nyckel kan man ju ha tillsammans med flera så man inte behöver göra 100 kopior. Hade jag varit med på om jag bott kvar, nu seglar jag på mer gynnsamma platser 😄

• electric

Medlem
    2 maj, 2012 vid 20:40
    OLANDERSSON;687454 wrote:
    Varför går ni inte ihop och sätter en bom där, det borde både seglare och markägare vinna på. Kan ju inte bli många hundringar per skaft och en nyckel kan man ju ha tillsammans med flera så man inte behöver göra 100 kopior. Hade jag varit med på om jag bott kvar, nu seglar jag på mer gynnsamma platser 😄

Tack för tipset, men det har vi självklart föreslagit (det vore väl konstigt annars!). Där har vi framfört Södertälje Windsurfing Club, som har bom till Farstanäs, som förebild. Men markägaren vill inte ha bom, dels för att han anser det enklare för obehöriga att forcera än stenar, dels för att hans ambition är att kunna ha vägarna öppna för ALLA friluftsmänniskor, inte bara för vindsurfare. Obs att stenarna är tillfälliga, för att skydda gruset. Skräpdumpningen har bara problematiserat det hela.

/Lars

• olandersson

Medlem
    2 maj, 2012 vid 20:59

Oki!
    Kanske jag missat att följa tråden tillräckligt, jag önskar er lycka till och hoppas ni kommer fram till en vettig lösning som håller. Kommer ihåg från min tid där så va det minst en utbrunnen bil där varje gång man kom dit, inget kul alls. Har ni diskuterat övervakningskamera ? kan ju avskräcka och även användas för att kolla om det blåser. 😁

• electric

Medlem
    2 maj, 2012 vid 21:16

Betr surfvagn så finns ju en färsk tråd om detta här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=82675″]Vagn för transport av utrustning förråd<->bil – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

Jag kommer definitivt att skaffa en surfvagn. Det är värt att rulla grejorna ett par hundra meter för att få surfa i bra vind. (Jag tänker åtminstone pröva! Har gjort så på Västkusten ibland, och där var det 500 m från stugan till stranden. Självklart inte så “lyxigt” som vi haft det vid Fituna, men det kändes inte alls oöverkomligt. Förresten är det inte “värre” än vid Käringviken, snarare enklare!).

Betr kommentarerna ovan om Skanssundet och Farstanäs vill jag säga att jag är positiv till båda dessa ställen, och frekventerar dem också mer än de flesta.

MEN jämfört med Fituna så funkar Skanssundet inte alls i SV vind, och är väsentligt sämre i sjöbris (men det går). Farstanäs funkar i princip inte alls i sjöbris (som av nån anledning “lättar” där). Däremot funkar Farstanäs såklart i “normala” vindar S-SV, om än med ett par m/s lägre vindhastighet än Fituna. (Och på V funkar det bättre än Fituna, som då är kasst).

Misstolka nu inte det här som att jag är positiv till läget vid Fituna. Det är jag absolut inte. Jag tycker detta är tragiskt. Men vad gör man? Markägarna bestämmer – på Södertörn precis som på andra ställen. Punkt slut. Tack och lov finns det (ännu) allemansrätt i vårt land. Men vår sport kräver ju också bil, och då hjälper den föga. Kolla hur det ser ut utefter hela Södertörnskusten: massor med kust – men bara massa bommar. Att Fituna har fått vara ett undantag så länge är ett under, det inser alla. Det är därför Södertörns surfklubb finns. Vi försöker värna det lilla som finns kvar av fri tillgång och åtkomst till strand. Men som sagt, markägarna bestämmer. Därför får vi komma med mössan i hand.

/Lars

• bicless

Medlem
    2 maj, 2012 vid 21:43

Kanon att du har dialog med markägaren och engagerar dig i detta Lars.
    Nån lösning utan bumlingar hoppas jag det går att få till. Vagnar känns väldigt temporärt. Vi kan vara med och sponsra med en bit om det behövs bidrag till bom eller kamera.

• herr-pelegrin

Medlem
    3 maj, 2012 vid 18:18

Så här lite vid sidan om följer jag frustrationen och förstår att det känns surt. Samtidigt borde ju temporära lösningar med vagnar kunna vara något. Vissa av Er har kanske plats i bilen och då kan ju en sådan här hopfällbar cykelvagn kanske ändå fungera. Den borde ta ett par brädor och utrustning.

http://www.garage24.se/web/Cykel/A-B/A_B/Barncykel_Tillbehor/LASTVAGN___CYKELVAGN-60312.aspx

• kiropraktorn

Medlem
    4 maj, 2012 vid 06:26
  • svenne

Medlem
    4 maj, 2012 vid 06:30

7071979-origpic-4dbc23.jpg

• dr-masse

Medlem
    4 maj, 2012 vid 07:02

monster-truck-icon-bigfoot-8778_1.jpg

• grrrr

Medlem
    4 maj, 2012 vid 07:40

Brrrmmmmm!!

• henryk

Medlem
    4 maj, 2012 vid 09:35

UPPRÖRANDE ATT DET INTE KAN SKRIVAS OM FITUNA UTAN ATT DET KOMMER UPP MASSA J…. VAGNAR OCH SKIT….

Tänk att parkera i diket, lasta på säg 2 brädor och 3 riggar, allt småplock, dräkt, kylväska, solstol, fiskespö, grill osv…på nån j… kanotvagn som ska få plats i bilen. De e 800 METER från stenarna till parkeringen…

Seriöst:
    -Kan inte stenarna flyttas närmare “parkeringen” – de ligger ju där primärt för att skydda gruset !?

-När högarna är borta, är väl ändå bom en riktigt bra lösning !? “Kunna ha vägarna öppna för alla friluftsmänniskor” – gå på vägen går ju utmärkt även med en låst bom, det är ju bara vi vindsurfare som har behov av att köra ner till stranden. Med en bom förhindras ju skräpdumpningen, men området är ändå tillgängligt för alla… (även en hel del skum camping förhindras)…

Just det ! -Flytta ner stenarna och upp med en bom direkt ! = Optimal lösning!

• jocla

Medlem
    4 maj, 2012 vid 10:33

Ha ha, tack för tipsen på vagnar, jag tror jag går på masses förslag, nu ska det bara lobbas på hemmafronten….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna: OK att vindsurfa, men P utanför stenarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.