Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna tors fre 5/6 sep !?

• dr-masse

Medlem
    7 september, 2013 vid 11:08

Yepp, ett par av mina bästa Fituna dar har varit sent i juli, så visst händer det.

För att få bris sent på säsongen tror iaf jag att den här sommarn har skruvat upp vattentempen lite väl bra. Sitter i shorts på en brygga i solen just nu. 7 sep… 🙂

• herr-pelegrin

Medlem
    7 september, 2013 vid 11:40

Verkligen en kalasdag. På Mysingen har nu vinden ökat kl 13.30. Gissar att det nu toppar på 4-5 m/s. Seglarna har hyfsat jämt drag i seglen.

• henryk

Medlem
    7 september, 2013 vid 12:43

• henryk

Medlem
    7 september, 2013 vid 18:16

Blev en del planat med 8,5 och 9,5 iaf 🙂

• electric

Medlem
    7 september, 2013 vid 23:27

@henryk 715738 wrote:

Blev en del planat med 8,5 och 9,5 iaf 🙂

Trevligt att ni fick lite vind i alla fall! (men det kan väl inte varit mer än 4 m/s, eller hur?). Själv seglade jag som planerat Hobie-cat inne på Hallsfjärden på e.m. – och det blev, som jag gissat, helt perfekta förhållanden, med sjöbris kring 4 m/s, dvs lagom för att kunna pressa fullt med trapets (vilket på halvvind med den vinden ger uppemot 15 knop).

Ang dr Masses kommentar om att det kan röra sig om lokala fenomen: Visst är den lokal – men eftersom vinden genereras av uppvärmt land och därmed uppåt stigande luft som “suger” in luft från luftskikten ovanför vattnet så är det ju de facto sjöbris.

Vore intressant om henryk eller andra som var vid Fituna idag (lördag) kunde tolka om vinden där utgjordes av grundvind eller sjöbris. Bra kunskap för “erfarenhetsbanken”! (Ty det är inte alltid det är sjöbris på Himmerfjärden trots att det är sjöbris längre in (typ Hallsfjärden). Det är dock inte så vanligt, men så kan det ha varit idag. Vanligare är dock det motsatta, dvs att det är sjöbris på Himmerfjärden men inte på Järna- och Hallsfjärdarna (sjöbrisen har då helt enkelt inte “nått” in dit, till exempel pga rådande grundvind som är för mycket på väst och då “dödar” sjöbrisen där.) ).

/Lars

• henryk

Medlem
    8 september, 2013 vid 08:49

Nja, snarare 5-6 ?, gässade ju tidvis rätt rikligt…
    Joh… sorry Nagelfar planade hela tiden… Wavejump en hel del.. Jag bara nång gång 🙁

Bild1
    Svårt att välja p-plats och segelstorlek 😉
    Bild2
    S (något medtagen) tar igen sig i efter att markägaren provskjutit sitt nya jaktvapen på parkeringen…
    J bluddrar på om hajatacker – S minns att han nästan blivit anfallen av säl på fituna..
    I förgrunden – fortfarande världens kortaste windsurfingbräda (iaf i kombo med en bredd på 85)?

• dr-masse

Medlem
    8 september, 2013 vid 09:59

Lärorik diskussion, det här!

Riktigt kul med Hobie, det var nog en sidådär 20 år sedan jag seglade en sådan! Får se till att hänga med dig nån gång, Lars.

Men – var det inte just runt 4 i medel med byar på ett par till som de flesta proggar hade för gårdagen, eh? Tror knappast globala prognosmodeller som gfs och cwc har med ‘sensommarbris på Himmerfjärden’ i sina algoritmer? Vind var det, men sjöbris? Jag är tveksam. Och envis… 🙂

Förresten så sere inte dumt ut på Fituna i eftermiddag med chans till vind (ej sjöbris, ha, ha!) på 6-7 sekundmeter å kanske lite till i byarna.

Ut på vattnet ni som kan!

• herr-pelegrin

Medlem
    8 september, 2013 vid 12:55

På Mysingen drar det möjligen på lite bättre på söndag än på lördag. In mot Gålö kan det 14.45 vara ca 5-6 m/s. Det gässar lite men vad jag kan bedöma ändå inte 7. Det ser dock ut att vara jämn vind som varit oförändrad sen lunchtid.

• henryk

Medlem
    8 september, 2013 vid 20:00

Lite bättre tryck i brisen – förlåt VINDEN på fituna idag 😉
    Varmt i vattnet – tur det, glömde dräkten, då blev det shorts -segling, funkade faktiskt i det fina vädret… Segla i shorts i september – hur ofta händer det…
    Blåste bäst mellan 13- 15:30 ca – då var det full macka över hela fjärden – iaf med 9,5 och 85 bräda

• electric

Medlem
    8 september, 2013 vid 22:32
    dr masse;715757 wrote:
    Riktigt kul med hobie, det var nog en sidådär 20 år sedan jag seglade en sådan! Får se till att hänga med dig nån gång, lars.

Obs dock att jag har en Hobie 17, dvs en enmans-katta. Den är lika stor som Hobie 16, men har inte lika stor segelyta som denna. Därtill inte lika bäriga skrov, så två pers är inte så lyckat även om det funkar.

dr masse;715757 wrote:
    men – var det inte just runt 4 i medel med byar på ett par till som de flesta proggar hade för gårdagen, eh? Tror knappast globala prognosmodeller som gfs och cwc har med ‘sensommarbris på himmerfjärden’ i sina algoritmer? Vind var det, men sjöbris? Jag är tveksam. Och envis… 🙂

Tja, det “går” ju att diskutera. Och de prognosmodeller du nämner har såklart inte med detta.

Dock känner jag igen tecknen på sjöbris – som beter sig identiskt från gång till annan (givet viss styrka). Det är ett tecken. Andra tecken på att det just är sjöbris är att vinden inte läar under land som “vanlig” vind, att det även om det går gäss inte är nån särskild “kraft” i vinden, att den ger sig gradvis långsamt efter ca kl 16 och i princip bleker ut helt vid solnedgången, Med mera.

Obs att jag nu talar om Hallsfjärden (där jag f ö hade en lika fin Hobie-eftermiddag idag (söndag) som igår (lördag) ).

Men sjöbris på Himmerfjärden är också identisk från gång till gång (givet viss styrka, ty den kan såklart skilja beroende på massa saker – och det har vi ju diskuterat). Huruvida det var sjöbris eller inte på Himmerfjärden igår (lördag) och idag (söndag) kan jag inte bedöma eftersom jag inte var där. Men om vinden var uppe i 6-7 m/s så tolkar jag det som “vanlig” vind. (Men om det verkligen behövdes minst 8.5 segel, eller 9.5, för att plana så kan det väl inte varit så pass stark vind? Jag kan ju själv plana med mitt 7.4 i 5 m/s (om jag pumpar igång lite).

/Lars

• tsss

Medlem
    9 september, 2013 vid 08:57

@henryk 715777 wrote:

Lite bättre tryck i brisen – förlåt VINDEN på fituna idag 😉

Blåste bäst mellan 13- 15:30 ca – då var det full macka över hela fjärden – iaf med 9,5 och 85 bräda

9½ på 95-bräda?? Det var grymt att sånt funkar

PS Sjöbris eller ej: Föreslår holmgång eller annan envig för att en gång för alla göra upp vem som har rätt. DS

• henryk

Medlem
    9 september, 2013 vid 10:10

85 bred bräda 🙂

• pete

Medlem
    12 september, 2013 vid 12:26

Lite sen att följa tråden om förra helgens eventuella sjöbris, men kan komplettera med en rapport från södra ytterskärgården: jag seglade Dalarö – Norsten (norr Huvudskär) t o r lördag – söndag (med segelbåt alltså), och hela lördagen blåste det 4-5 s-ssv, på natten något lägre, på söndagen 5-6 s-ssv. Verkar ju stämma med övriga rapporter från Fituna etc vilket tyder på att det var fråga om en mer storskalig grundvind. Sen tror jag att solen fortfarande orkar pumpa in värme som driver vind p g a temperaturskillnader (eftersom vinden avtog på natten), men att kalla det sjöbris eller ej, tja…

Närmaste halmstråt: söndag..?

• herr-pelegrin

Medlem
    12 september, 2013 vid 14:16

Pete – Jag såg att vi hamnade på samma bedömning av vindstyrkan för lö-sö. Själv seglade jag inte men kollade vinden på Mysingen från land. Det verkar ju blåst ungefär lika mycket inne på Mysingen som utanför Ornö/Utö men jag vågar mig inte på en bedömnig huruvida det var sjöbris eller ej. Vinden såg dock hyfsat jämn ut och såg ut att hålla ungefär samma styrka under ett par timmar på eftermiddagarna. Fituna verkar ju haft motsvarande förhållanden. Med jämna 5-6 m/s bör man plana med 9.5 och 85 cm bred bräda.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna tors fre 5/6 sep !?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.