Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fixa reva i mastfickan?
-
Fixa reva i mastfickan?
Publicerad av surfjohan på 12 augusti, 2005 vid 07:47Nån som vet hur man enklast fixar en liten reva i mastfickan? Finns det nån typ av lapp man kan limma på eller liknande?
surfjohan svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Tja
Vet inte hur man kan fixa detta förutom att sy. Mastfickan tar inte upp någon kraft så du måste inte åtgärda det om du inte vill. Fäst bara kanterna på revan så att de inte fransas så kan du låta bli att fixa det. Är det ett gammalt segel tycker jag absolut inte att du skall lämna in det för lagning.
Kelso -
Finns något som heter Aqua-Luff. Kolla http://www.aqua-patch.co.uk/index.htm
SP säljer deras produkter. Tror dock inte att dom tar in Luff-prylen (ännu iaf)
Annars funkar ju enligt uppgift Liquisole och en bit nylon från nån segelbag eller liknande bra oxå.
Men all kraft ligger ju i sömmen på mastfickan, så inget måste att laga…
-
Ok tack för svaren. Det är ett helt sprillans segel så det vore gött att få det fixat, ska kolla med sp om dom har den där patch grejen.
-
Har du lyckats krascha ditt nya 6,2?
Hur lyckades du med det?
/J -
Svar till:
Tja
Vet inte hur man kan fixa detta förutom att sy. Mastfickan tar inte upp någon kraft så du måste inte åtgärda det om du inte vill. Fäst bara kanterna på revan så att de inte fransas så kan du låta bli att fixa det. Är det ett gammalt segel tycker jag absolut inte att du skall lämna in det för lagning.
Kelso[/ QUOTE ]
Mastfickan är inte så obetydlig. En liten reva är inget att bry sig om, men lite större bör beaktas.
Om manfår en reva rakt över så förändras mastkurvan. Masten böjs mer. Likadant om man sprättar en del av sömmen mellan mastficka och segel, gör det en meter på mitten och testa
Då kommer masten böja sig mer och seglet kommer bete sig som om det får en mjukare mast.
Segelmakare sprättar sömmar hit och dit för att förändra seglets egenskaper i utprovningen av prototyper./Staffan
-
Jag har inte krashat det men jag sa ju sist när vi var i frillesås att det hade blivit en liten reva på mastfickan, men det är nog fixat nu.. sp skickar lagningspatch som matchar färgen och allt
Logga in för att svara.