Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Fixa till koppling

• Fixa till koppling

Publicerad av martin på 28 april, 2004 vid 20:14

Jag har problem med en gammal folkabuss -80 där kopplingen är lite för trött. För det mesta fungerar den tillräckligt bra, men ibland slirar det vid start.

Givetvis fungerade den inte när besiktningsmannen skulle köra ur bromsgropen, vilket har genererat körförbud på fordonet. Jag har ringt runt lite till olika verkstäder och det verkar vara ganska dyrt att byta kopplingen på den här bussen. Runt 3500 pratas det om på de billigaste ställena och uppåt 8000 hos stora VW-handlaren i stan. Värdet på bussen är i princip obefintligt och det är inte aktuellt att betala så mycket för en reparation.

Är det någon som har något tips på hur man fixa till kopplingen lite grann så att den vinner tillbaka lite av sin forna funktion? Då menar jag grejor av typen “korta wiren lite där” eller “lägg en extra bricka mellan xx och yy”. Bussen ska inte köras speciellt mycket i sommar, utan mest ut till den lokala spoten. Det rör sig kanske om hundra mil sammanlagt, dvs det behöver inte vara någon varaktig lösning.

Tacksam för minsta tips.

martin svarade 20 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2004 vid 20:42

Jag har iof amazon men på den så gick det att spänna kopplingen med urtrampningsfjädern, annars så är det väll bara åh köpa en meck-handbok och en ny koppling. borde inte bli så dyrt! bara du inte köper det på biltema bara… då får man byta igen efter en månad ungefär. 1000 kr kostar på mekonomen till min bil i alla fall..
    lycka till!

• falk__enberg

Medlem
    30 april, 2004 vid 21:50

Finns förmodlingen inga genvägar utom att byta, om inte vajern e för spänd….
    Kan du “lyfta” lite i pedalen, så e vajern förmodligen INTE för spänd…

Good Luck….

• tabi

Medlem
    2 maj, 2004 vid 08:02

jag har hört av en polare att man kan hälla i cola i oljan… sockret i colan gör att kopplingen “klibbar ihop” som den ska!
    jag har ingen aning om det funkar eller inte, eller om det pajjar motorn i övrig men han sa att det funkade iaf! tongue.gif
    annars blir det nog jobbigt utan att byta tror jag…. men jag lämnade in min volvo på kopplingsbyte, det gick på 1000(eller så va det 1500), men då bytte dom bara, kopplingen köpte jag på mekonomen för runt en tusing!

• falk__enberg

Medlem
    2 maj, 2004 vid 08:51

På vilken bil ligger kopplingen i oljebad? Brukar bara vara så på motorcycklar…..

• tabi

Medlem
    2 maj, 2004 vid 17:06

jag vet inte om det är ens tekniskt möjligt att göra…. men någon form av smörjning måste den ju få iaf!

• falk__enberg

Medlem
    3 maj, 2004 vid 10:44

Nä, ingen smörjning på torra lameller (kopplingen) då kommer den att slira…..

• tabi

Medlem
    3 maj, 2004 vid 11:27

alltid lär man sig nåt nytt! cool.gif

• falk__enberg

Medlem
    5 maj, 2004 vid 18:05

smile.gif

• martin

Medlem
    5 maj, 2004 vid 20:32

Mekonomen tar 2600:- för en kopplingssats till min buss. Störigt dyrt. Sen måste man tydligen plocka ur motorn för att kunna byta skiten också. Lär ramla iväg rätt bra i kostnad för arbete och det är ju rätt svårt att göra det själv när det börjar krävas motorlyft. 1400 kostar enbart lameller iofs. Det kan ju vara en lösning. Men inte ser det ljust ut för gamm-bussen inför sommaren.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Fixa till koppling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.