Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Fler dator frågor, horisontella streck på TV:en

• Fler dator frågor, horisontella streck på TV:en

Publicerad av Knatte på 15 december, 2005 vid 18:58

Nästa fråga……
    Någon som är grym på kopplingarna, via TV-out på datorn till en TV?

Idags läget skickar jag TV-signalen via ett ATI X600 grafikkort, som har en komposit utgång (Gul Phone plugg). Jag har 10 meter kabel och kopplar in signalen via Scartkontakt på TV:en.

Jag får fina hortizontella streck på TV-bilden och dålig skärpa.
    Någon som har några ideer, för att råda bot? Fujisu Siemens säger att det inte skall bli så, service säger de inte har detta problemet när de provar

Men på gamla Fujistu S. dator hade jag ett Creative grafikkort med S-video utgång och då fick jag betydligt bättre bild, med exakt samma Tv, kablage mm.

Är verkligen ATI- kortet så mycket sämre, bara för jag bara har komposit utgång??

stang svarade 19 år sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • stewen

Medlem
    15 december, 2005 vid 22:47

En så lång icke skärmad RCA-kabel brukar ge störningar.
    Ett tips är att se till att den inte går förbi några elektriska prylar. S-video kabel har ett mycket högre flöde och ger generellt mycket bättre bild än en RCA.
    Byt till S-video om det går. Du kommer förmodligen få störningar då också men inte alls lika mycket.(märks tydligare på en bättre TV)
    Det bästa alternativet är att köpa en guldpleterad skärmad S-video kabel. Men att köpa en 10 meters sån blir dyyyyrt.

• stewen

Medlem
    15 december, 2005 vid 22:54

Ett annat tips är att jorda din utrustning. Det hjälper mot störningar.
    Har du inte jordade kontakter så koppla alla dina stereo,tv och dator(alla som har anslutning till varanda genom någon form av metallisk kabel) prylar i samma konktakt.

Får du fortfarande störningar efter du provat ovanstående och börjar misstänka grafikkortet så koppla ur allt till datorn och tvn utom det mest nödvändliga och prova med en kort sladd.

En sak till. Antennen sladden till tvn är väldigt duktig på att generera störningar. Du kan prova dra ur den tillfälligt och se om du ser några skillnader på tv när du har systemet inkopplat.

• borje

Medlem
    16 december, 2005 vid 10:57

Dra som sagt ur tv-antennen, hjälpte för mig.

• Knatte

Gäst
    16 december, 2005 vid 18:40

Tackar för tipsen smile.gif
    Tyvärr så hjälpte inte att ta bort antenn kabeln någonting frown.gif

Jag har en S-video kabel redan nu, fast jag har “adaptrat” över från grafikkortets kompositutgång, till en s-video kabel, som går in i TV:en (Phillips) scartingång.

Jag hade betydligt bättre bild, med exakt samma förutsättningar, när jag hade min gamla dator och ett Nivida geforce kort, med S-video utgång direkt på kortet.
    Gärna mer tips, om du har. Jag kan inte testa med kortare kabel, då TV:en står i ett annat rum.
    Men tror du att en avskärmad kabel kan hjälpa upp det hela??

(Men kablen går förbi alla elektriska prylar i rummet just nu.. wink.gif laugh.gif )

• ola_p

Medlem
    16 december, 2005 vid 19:25

Har du möjlighet att testa med en annan dator så kan du ju utesluta dålig kabel…

• Knatte

Gäst
    16 december, 2005 vid 20:55

?? Kan du utveckla det lite bättre Ola??
    Att jag skall använda samma kabel till en annan dator?
    För det var ju samma kabel jag använde till min förra dator, men utmärkt resultat smile.gif

Ända skillnaden är en ny dator och ett annat grafikkort, som har kompositutgång istället för S-video. Så skillnaden mot förr, är att det sitter en övergång från komposit till s-video, innan det blir samma kabel igen..

• ola_p

Medlem
    16 december, 2005 vid 21:40

Ah.. dvs. s-vidoekabeln ska itne vara problemet…

Komposit är ju inte så bra iofs.. Mycket sämre kvalitet än s-video. Skulle kunna vara där problemen uppstår, du har inte möjlighet att kolla kvaliten från kompositen? exempelvis genom att köra ut den till en videokamera å kolla på resultatet..

• stewen

Medlem
    18 december, 2005 vid 15:35

Jag skulle flytta datorn (utan skärm) och koppla den till tv:n med en kort kabel för att kolla så att det inte är den långa kablen som ställer till det… Eftersom nu grafikkortet har endast RCA ut så kan vara så att signalen är för svag för den långa kabeln.
    Prova med en kortare kabel först innan du funderar på att köpa dyra skärmade kablar.

• stang

Medlem
    21 december, 2005 vid 19:55

Som någon var inne på redan så är det viktigt att hålla koll på hur jorden ser ut mellan datorn och TV antennen är det stor skillnad kan det sluta illa för både grafikkort och scart kontakt. För att slippa problem med att saker går sönder så se till att datorn och TVn är avstängd (dra ur sladden ur datorn så är du säker) när du kopplar ihop dom. Alternativet är att skaffa skyds trafo. då elimineras potential skillnaderna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Fler dator frågor, horisontella streck på TV:en

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.