Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fliptippar med steps ute?

• fliptippar med steps ute?

Publicerad av anonym-anvandare på 18 oktober, 2004 vid 21:20

fliptippar med steps kanns som en ratt onaturligt losning?

om man har en brada med 10cm mer vatyta istallet for steps kompenserar inte det dragget och vattenslappet da?

bronco_rider svarade 20 år, 2 månader sedan 14 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 19:08

steps suger. konkav ska det va.

• martent

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 19:46

Vad är fliptippar med steps förnågot??? confused.gif

• rambo_johnson

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 19:52

Svar till:

om man har en brada med 10cm mer vatyta istallet for steps kompenserar inte det dragget och vattenslappet da?

[/ QUOTE ]

du kan ju tala ut med Eric om det där ”absolute essential” säger han, men han kan ju ha fel för han bygger ju bara 2oo plankor om året.

• wipeout

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 06:59

Svar till:

steps suger. konkav ska det va.

[/ QUOTE ]
    Det går ju att kombinera…

• zoolander

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 14:16

vem fan e eric? går det att äta?

martin på 9.. det e grejor det.. fiiifan!

• brickan

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 14:22

Han är väl på semester nu.
    Får nog bli en sådan planka efter vintern.

• walle

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 14:46

Svar till:

[/ QUOTE ]

eller varför inte en från ”Wallerius custom kite-parts & boards”…

Bra grajjor grin.gif

• stebe

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 14:48

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

eller varför inte en från ”Wallerius custom kite-parts & boards”…

Bra grajjor grin.gif

[/ QUOTE ]

Ja vill att de skall sta ”Oldvillage custom” pa min i sa fall. Hur gar plank-snickrandet? Nar far vi se bilder? smile.gif

• zoolander

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 14:51

kanman få med motivlack.. då kan man ju skita i egenskaper mm.!
    utseende e ju allt!?

• walle

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 14:59

Svar till:

kanman få med motivlack.. då kan man ju skita i egenskaper mm.!
    utseende e ju allt!?

[/ QUOTE ]

…Jag kan göra det mesta, men bara i begränsad upplaga!

• walle

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 15:37

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

du kan ju tala ut med Eric om det där ”absolute essential” säger han, men han kan ju ha fel för han bygger ju bara 2oo plankor om året.

[/ QUOTE ]

fråga nån som pysslar med båtracing så kommer du sedan förstå varför ”steps” e bra!

men det e ju klart alla vill ju inte åka fort som Rambo wink.gif

• chrille

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 20:12

Det är klart att man ska ha en markant släppkant på brädan, men det är definitivt inte det främsta syfte tipparna fyller. Tipparna är till för att lyfta upp nosen, och som kompensation för att inte få en bräda som suger fast kom nån på att man skulle göra en släppkant.

En bräda utan tippar har ju redan en bra släppkant och behöver inte kompenseras på något sätt.

Det man förlorar med tippar enligt min erfaenhet är det som kallas för pop. När du med maximal fart och kraft pressar ner baken på brädan för att få ordentligt avstamp (utan hjälp från kiten och med kiten lågt) så går det betydligt bättre med en ren bakkant utan någon tip som kämpar emot.

Tycker inte heller att de behövs i choppigt vatten eller i vågor. En bra outline och rocker i kombination med lagom flex ger fullt tillräcklig kontroll.

Sen är det coolare utan tippar wink.gif

• walle

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 03:37

Svar till:

Det är klart att man ska ha en markant släppkant på brädan, men det är definitivt inte det främsta syfte tipparna fyller. Tipparna är till för att lyfta upp nosen, och som kompensation för att inte få en bräda som suger fast kom nån på att man skulle göra en släppkant.

En bräda utan tippar har ju redan en bra släppkant och behöver inte kompenseras på något sätt.

Det man förlorar med tippar enligt min erfaenhet är det som kallas för pop. När du med maximal fart och kraft pressar ner baken på brädan för att få ordentligt avstamp (utan hjälp från kiten och med kiten lågt) så går det betydligt bättre med en ren bakkant utan någon tip som kämpar emot.

Tycker inte heller att de behövs i choppigt vatten eller i vågor. En bra outline och rocker i kombination med lagom flex ger fullt tillräcklig kontroll.

Sen är det coolare utan tippar wink.gif

[/ QUOTE ]

Jag har en jobbarkompis som e gammal ”racerbåts åkare”
    han sa, efter att ha sett brädan med tipps+steps, att det var bra för att det bildas virvlar under brädan när det ser ut så och det minskar friktionen markant…

• chrille

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 07:37

Okej, men har han jämfört en bräda med tippar/steps och en utan tippar sida vid sida, och sagt att den med tippar har bättre hydrodymanik?

Steps används vad jag vet under racingbåtar för att skapa turbolens och få ett friktionslager som är fullt med luftbubblor, och på så sätt minskar friktionen. Men det är inte samma sak som att man har en fliptip/step i änden på brädan. Racingbåtar är vad jag vet rakt avkapade där bak och inte twintips med fliptips? Hade man haft steps mitt under brädan hade det gått att jämföra.

Vad jag menar är att man får samma effekt av att ha fliptips med en bra släppkant som att ha en bra släppkant utan tippar, dvs att vattnet släpper brädan utan att suga fast för mycket.

Det blir tydligt att det finns skillnad när man provar en bräda men tippar fast utan släppkant sida vid sida med en bräda som har bra släppkat

• dmp

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 20:44

Jag har flippflopp tofflor är det bra hydrodymanik i dom?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fliptippar med steps ute?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.