Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › flyga med en hel utrustning???
-
flyga med en hel utrustning???
Posted by marra on 11 september, 2003 at 21:47tja!
jag funderar på en vindsurfvinterresa någonstans.
tänkte ta en sista minuten flyg och ta med mig min egna utrustning, men hur går man tillväga på flyget? har hört om folk som har tagit med, men vad kostar det? det går kanske inte ihop med resten av min budget då det ju var sista minuten och burkmat…mvh
snurt replied 21 years, 3 months ago 6 Members · 10 Replies -
10 Replies
-
Det är olika regler för olika flygbolag. Bäst är att kolla reglerna för bagage hos resp bolag, finns oftast på nätet.
T.ex. KLM tar $200 enkel resa för vindsurfutr upp till 45 kg.
Med South African kan man få med “surfbräda” upp till 3m längd om man kan få med det tillsammans med övrigt bagage under 20 kg. Därefter tillägg per kg.
Jag ska åka med SAA och tänker slimma utrustningen till 20 kg och endast ta handbagage för kläder etc… -
Jag tog med utrustning till Fuerte, det kostade 800.- tor, jag kommer inte ihåg att det var så noga med vikten då.
jag hade packat in 1 liten bräda i bag, 2 segel + mast i en stor boardbag, samt snurrat på bommen utanpå, det gick finfint, och kom fram utan minsta skråma,
På hemvägen knorrade dom i incheckningen på Fuerte och tyckte jag skulle betala en gång till, men jag slapp efter diskussion, (jag hade ju betalningen på mitt resebevis, att det gällde tor). Spara på kvitton.
Där nere tyckte andra europeer att 800.- var tokdyrt, från england/tyskland etc kostade det bara några 100-lappar, (enligt dom).
Erra -
Flyger man charter finns det oftast “vindsurfing-paket” som brukar kosta ca 800:- och då är det bara ta med sig allt man har. Flyger man reguljärt däremot är det väldigt få flygbolag som har fasta priser, där är det övervikt per kilo som gäller och det är inte billigt… Flög med BA i somras och då slimmade jag ner surfprylarna lite men hamnade ändå på minst 35 kg. Kläderna hade jag i en “kabinväska” som handbagage. Maxvikten var 22 kg tror jag så jag skulle egentligen ha betalt några tusen extra för att få med prylarna, men en låg profil tillsammans med några leenden och lite tur gjorde att allt åkte med gratis. Jag har hört samma sak från flera andra som kånkat prylarna runt världen, slimma packningen så mycket du kan, var vänlig och säg att du är en fattig student så klarar man sig oftast.
-
Vad packar du då?
20 kilo låter väldigt lite i mina öron.
Jag räknade som hastigast vad mina grejer skulle väga om jag bara tog med våggrejerna.Pryl Storlek Vikt (g)
Segel…4.7………….3200
……….5.3………..3400
……….6.3………..3800
Mast….400………….1420
……..430………….1950
Förlängare.(ca.)………500
Mastfot.(ca.)…………500
Bom.(ca.)……………2000
Vågbräda…………….7000
Sele.(ca.)…………..1500
Våtdräkt.(ca.)……….1500
Våtskor.(ca.)…………500
Boardbag+stoppning.(ca.)3000
Total vikt………….30270Kan du tipsa om hur man får ned vikten? Är det färre segel som gäller?
/feg
-
Om vi går efter dina vikter…jag tar bara 2 segel.
4.5 3200
5.3 3400
bom 2000
mast 400 1800 (det väger min…)
förlängare 500
bräda 7000
våtdräkt 1500 (virad runt brädan som emballage)
boardbag 2000 (väger min..)
21400 …fasen!Hoppas jag kan charma igenom den lilla extravikten..Ska också kolla vad alla mina grejor väger.
Allt småplock stoppar jag i handbagaget. Eventuell skruvar jag av frontbeslaget på bommen och lägger i handbagaget också…
Det SKA gå… =) -
Jag fattar vad ditt knep är, charma incheckningsbrudarna.
Man får väl lägga sig i “charm-hårdträning” om min kilon ska kunna flyga…/feg
-
Ja, skaffa skägg. Då faller de pladask.
Vart ska du åka då, fegis? =) -
Har ingen resa bokad eller planerad, men suget är överhängande samt rädslan för en upprepning av förra årets tok-abstinens är överväldigande.
Jag vill…
…bort över jul/nÿår + lite till, dvs 3-4 veckor.
…ha vågor och bra vind.
…ha lite pengar kvar i kassan efter resan.
…ha förhållanden som passar en “vågnybörjare”.
…segla 4.7 till 6.3 på min 90 liters vågis (jaja, jag är fet).
…bara ta med min vågutrustning (inte freeride- eller formula-prylarna).
…(lyckas övertala brorsan om att hänga med).Har inga direkta förutfattade meningar men heller inga erfarenheter av olika ställen.
Det har snackats en hel del om Maui vilket låter extremt lockande men jag har frågetecken angående hur mycket säkerhet man kan tillskriva vinden.
Snacket har även gått varmt om Sydafrika men rapporterna därifrån förra året verkade förespråka att komplettera vågis-prylarna med freestyle-grejer.För mig är frågetecknen många men önskan stor. Det är detta som gör att jag flummar loss så förbannat utan att kunna bestämma mig.
Jag har intalat mig, innan de senaste två jularna, att jag skulle resa bort.
2001 lockade Cabarete vilket föll när vi (brorsan och jag) fann tydliga data på vinden.
2002 var jag på väg till Isla Margarita vilket föll eftersom det blossade upp oroligheter i landet.Jag har alltså en uppdämd ”vinter-surf” abstinens som behöver lite stillande. Placebo i form av långfärdsskridsko i all ära men det är ändå vatten, vind, sol och vindsurfing prylar…
Tipsa gärna!
/feg
-
Vinden kan man ju aldrig lita på, men då är det bra att man åker till något ställe där man kan göra annat de vindfattiga dagarna. Jag åker till Sydafrika 5 veckor över jul/nyår och räknar med minst 60-70% dagar med vågis-vind (och är det vind så är det 12-15 m/s), bra vågor är det i stort sett alltid. Denna vindsäkerhet var det i vintras när jag var där i 4 v. Sen finns det mycket annat att hitta på, är ju inget U-land direkt…förutom vissa förstäder som man helst undviker…
Men Maui är säkert också bra, dit vill jag åka till nångång, och Australien förstås…Undviker till varje pris tok-abstinens. =)
-
Jag åkte till mallis 2 v (2500 inkl halvp)och tog med utrustningen, fick med mig brädan och en kitebräda +segel o drake, slog in rubbet i en lättviktspresenning, fult men väger lite.2,5 kg sparat. 800 är ju bara ett par dagars hyra av junk.
Tipset är att sätta upp en bra vägningstation hemma. Jag har för mig 30 kg var max, ta bort altt löst på bräda och bom och lägg i tygkasse som incheckat bagage. det blir ett par kilo där. På flygplatsen seriekoppla ett par vagnar för transport. Bättre överiggad än underrigg.
Log in to reply.