Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flytta hängselelinor seglandes

• nek

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 10:19

Intressant, kan iofs vara så att tjejen har trimmat in dom bra och inte jag, fick ju faktist pisk senast vi rejsade :blush: Gäller alltså detta oavsett vart buken på ditt segel är och vilken disciplin du kör? Du har ju helt olika stajl på en räserkille och en freestylare tex…

• imported_macts

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 10:21

@Oregistrerad 409986 wrote:

Markera på bom fungerar ej. Blir olika ställen beroende på nedhal och uthal. Guycribbsnodden ändrar placeringen helt efter varje riggning. Går att köpa en färdig snodd med riggningstips på hans hemsida ww.guycribb.com.

Förvisso, men jag tenderar att fra nedhalet ungefär lika alltid och sedan justerar jag kraften med uthalet (ofta justerbart uthal). I och för sig så stämmer det väl att olika uthal ger olika tryckpunkt i seglet, men jag tycker att det är försumbart.
    Jag dissar inte GuyCribb-metoden, men tycker ändå att det räcker att ha en placering av linor per segel för mig .

• imported_macts

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 10:25

En annan faktor är ju att olika seglare vill ha olika tryck i seglet. Somliga vill ha helt neutralt med all tryck i selen, vissa vill ha lite tryck i bakhanden. man kanha linorna så att det blir balans i värsta byarna osv. Tror att Guy-metoden är bra som utgångspunkt och sedan får man testa sig fram.
    I filmen “Faster” så kör inte Dunken, Albeau och D White med samma placering.

• lars_k

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 10:30

Jag trimmar om mina segel väldigt ofta. Lite mer eller mindre nedhal, pillar lite med uthalet, beroende på om jag behöver mer eller mindre drag. Detta påverkar tryckpunktens placering i seglet. Jag får alltid göra lite justeringar av linorna efter detta. Nån cm hit eller dit. Och inte fasen slänger jag mej i vattnet när det går feta vågor och pillar med detta. Det gör jag snabbt och lätt under segling. 🙂

• oaxen

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 10:42

Det går alldeles utmärkt att markera på bommen, i alla fall om man kör North! Guy Cribbs metod funkar väl om man vill ha hängseletamparna närmre bakhanden. Att, som mr Cribb, tro att alla mår bäst ev en enda patentlösning är ju rätt naivt. “Alla WC-seglare har så” räcker inte som argument för mig.

Jag föredrar att ha tamparna mitt i tryckpunkten så att jag kan släppa antingen bak- eller framhanden mitt i hoppen, eller varför inte båda.

Om man sätter tamparna en handbredd brett så brukar man klara en ändring av både uthalet (jag kör justerbart på alla mina segel) och även nedhalet.

Ibland händer det att jag flyttar tamparn någon centimeter under segling.

• gifvars

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 11:28

Tjena,
    Jag igen, gissar på att det finns några inberoenden för 1/3-dels tekniken; Seglen bör vara hyfsat moderna, det funkade på mina North från 2002.
    Du måste nog ligga rätt avssende segelmakarens rekommendationer för nedhalet, samt det inte får vara jättestor skillnad mellan bomnock och segelöljetten, uthalet alltså.
    Men för övrigt så ska tryck-balans-punkten i seglet vara den samma ovsett seglare och det är ju den man vill åt. Gissar att ni kanske flyttar bommen när fjällan ska segla vilket skulle kunna ge en annan bomlängd… Kanske.
    Mr Cribb var noga med att påpeka att det inte stämde på racesegel, vet inte varför…
    Nu när jag kör den här tekniken kan jag väldigt enkelt o bekvämt köra med en hand, vilket gör att jag kan vila den andra ett litet slag, bra när man av någon anledning tvingats använda musklerna.

Mvh,
    -JG

• rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 15:23

Det som väl skiljer mellan rejsare och freestylare är väl framförallt hur brett isär tamparna sitter. Freestylare har ju ofta tampfästena väldigt tätt ihop, ibland inte ens en fingerbredd isär. Många rejsare (kolla in Dunken eller Micah Buzianis) har linorna betydligt mer brett isär, bland annat för att det gör att man kan använda friktionen i kroken för att finjustera trimmet. Däremot påstår Cribb att alla bra seglare har bakre fästet på samma ställe oavsett hur brett isär tamparna sitter.

Själv har jag provat hans trim en del och tycker överlag det verkar funka bra. Jag blir lite trött i framhanden men det trevliga är att ju mer drag man har i seglet desto mindre får framhanden jobba, och när man börjar bli överriggad känns det helt neutralt. Vilket jag ser som en bra grej eftersom det leder till att man väljer större segel i en given vindstyrka.

• nlc

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:09

@Oregistrerad 409948 wrote:

Någon som har tips på spritpenna med vit färg, som syns på svart bomgummi?

Är det bara mina bommar som har märkningar för varje 5 cm på “insidan”?

• rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 21:46

@NLC 410173 wrote:

Är det bara mina bommar som har märkningar för varje 5 cm på “insidan”?

Nej men vissa av oss kommer inte ihåg vilket av de identiska märkena som är vilket.

• nlc

Medlem
    31 augusti, 2007 vid 04:38

@Rasmus_W 410236 wrote:

Nej men vissa av oss kommer inte ihåg vilket av de identiska märkena som är vilket.

Aaaah, du tänker så…

• bicless

Medlem
    4 september, 2007 vid 13:39

På min bom så är det markerat med mått på insidan (avståndet från masten). Så har man bara lärt sig räkna procent så behöver man ingen snodd eller spritpenna.
    Borde inte va ovanligt att bommar har detta men jag har inte kollat på något annat märke..

För övrigt så har jag inga problem med att sätta på linorna lite lösare så man vid behöv kan justera dem någo cm åt vardera håll. Finns en karborreflärp på de flesta linor som man kan låsa hur stort hålet skall bli. Gör man hålet lite större än bom-diametern kan de flyttas vid behov.

Mvh

Bicless

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flytta hängselelinor seglandes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.