• Flyttplaner

Publicerad av anonym-anvandare på 18 oktober, 2005 vid 14:39

Hjälp?

Ursäkta om jag uppträder anonymt – vilket har sin tekniska förklaring – men får jag ta den samlade erfarenheten och lokalkännedomen till hjälp i en fråga som jag inte får någon rätsida på?

Jag har över ett par år försökt att för(o)ena mitt surfintresse med yrkesliv och nu har jag blivit erbjuden ett jobb på västkusten, närmare bestämt i göteborg. Nu känner man naturligtvis sig lite ambivalent inför detta men surfmöjligheterna fäller avgörandet.

Så till frågan som rör bosättningsort. Jag har spenderat många somrar i Varberg och tycker surfingen där har varit mycket bra, kanske har jag snöat in lite på nämnda ort men frågan är om valet av bostadsort, givet resetid och kostnad till Göteborg samt seglingsförhållanden och tillgänglighet, är optimalt. Jag ser ju på inläggen att det finns utomordenliga möjligheter till surf i göteborg närmaste omnejd å andra sidan med boende i Varberg har man ett riktigt bra spot ett stenkast ifrån. Jag utgår ifrån att resan till Götet tar ca en timme vilket inte är så ingripande men kostnaden härför är, vad jag förstått, ganska saftig? Sedan kommer bostadssituationen som – utan att ha fördjupat mig i denna – väl är snarlik den i Stockholm med uppdrivna bostadsrättspriser och frånvaro av lediga hyresrätter.

Är det någon som känner sig manad att bredda mitt beslutsunderlag vore jag tacksam. Med boende i Göteborg – hur ser seglingsmöjligheterna ut avstånd till bra platser kontra ett Varbergsalternativ? Bil finns med i bilden skall jag väl tillägga. Seglingslogistiken är knäckfrågan ser jag det som.

Frejan

dr-masse svarade 19 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 20:45

Finns det några söderförorter till göteborg som går att du kommer närmare varberg men slipper pendla en timme per dag? Det kanske kan vara ett alternativ i så fall.

• canoya

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 06:02

Till jobbet åker du nog varje dag, till surfet kanske varannan under halva året lite drygt om du har tur med vinden. Det talar väl för att det blir lägst resekostnad om man bor nära jobbet. Orter strax söder om Göteborg som kan vara värda att leta boende i är tex. Kållered, Lindome eller Kungsbacka. De ligger väl ca 30-45 min från Varberg (4-6 mil ungefär) och är nog lite billigare än Göteborg vilket kanske kan kompensera nån mil längre till jobbet.

Lycka till!

• drakglenn

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 06:03

Ahh en surfare i nöd, då får jag rycka in wink.gif

Hinner inte nått uttömmande svar på jobbet men jag tror att de flesta skriver under på att det är bättre att pendla de gångerna det är bra i Varberg mot att spendera två timmar i bilen varje dag, ska du bosätta dig i göteborg så slå till på något söder om Gbg, Kungsbacka är ett bra alternativ med tanke på resväg till jobb & surf…..

Skicka mig ett mail om du vill veta läget från en som är insatt i problemet (adressen ligger i min profil till vänster)

//Glenn

• woodleaflay

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 06:16

Klart du skall flytta till Varberg. Klart att man gärna slipper pendla, men man slipper väl gärna parkeringsavgifter, sjuka bostadspriser, bilköer och IFK-are också. smirk.gif
    Lösningen är alltså att bo och jobba i Varberg.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 08:09

Tack för era synpunkter!

Jag tänker i samma banor, med att det är enklare att ta resandet i samband med surfingen än att dagligdags ta resandet t o f jobbet. Min tanke med Varbergsalternativet var dock inte att resa med bil utan med tåg vilket verkar ganska dyrt ( mot sthlms pendelalternativ och givet förhållandet att hushållet behöver två färdbevis) och kanske lite besvärligt i längden, dock ett attraktivare alternativ än att resa med egenbil varje dag i ca 10 mil enkel resa.

Det lät ju riktigt optimistiskt när någon förutsåg segling nästan varannan dag! Hoppas detta inte avsåg formulamöjligheter, utan vanlig segling med 7.5 och neråt. Detta om just vinden undrar man ju lite om naturligtvis, får man bredda sin fråga lite och kuriost kasta ur sig denna – Är det någon som tagit steget och bytt kust som funnit märkbart fler seglingstillfällen med bättre vind? Eller finns där någon riktig statistiker eller kalendebitare som kan fastslå västkustens förträfflighet vad beträffar vinden?

Får jag dessutom fråga lite närmare om seglingsspoten i Götets närmaste omnejd, vågställen, freestyleställen osv?
    Vart åker ni göteborgare efter arbetet när ni snor åt er tre timmer segling?

Tacksam för ytterligare input

Frejan

• supasonic

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 08:23

Det är många som pendlar med bil söderifrån till göteborg så det kan vara en del köer i rusningstrafik. Att pendla andra hållet göteborg-varberg är dock inga problem, men det verkar som att du hade jobb på gång i götet så det är väl inte aktuellt för dig.

Om surfing är viktigt kan det vara smart att bo nånstans i närheten av kungsbacka. Det går pendeltåg till göteborg. Resan till varberg är inte så fasligt lång men tar ändå ca ½ timme (om man drar på lite). Själv bor jag och jobbar i varberg och det måste ur surfsynpunkt anses optimalt cool.gif

.s

• anonym-anvandare

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 08:43

Att surfa varannan dag är inte speciellt troligt så ofta blåser det inte på västkusten./

• the_novice

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 08:55

Tycker det bra att bo nära jobbet, finns väl inget tråkigare än att lägga nära två timmar om dagen på att färdas till och från jobbet. Att bo i Varberg och jobba i Gbg ger väl inte mer surfande på veckordagar än om man även bor i Gbg, på helger är klart att det kan bli lite mer.

Vill man surfa mycket så är det viktigt att man har flextid, så här års blir det ju mörkt vid 6-tiden och snart blir det vintertid också. Vet inte hur det är på östkusten men här får man väl vara glad om det blir en riktig surfdag i veckan om man vill ha 7.5 och nedåt, i år så har jag hittills surfat följande i antal timmar (enbart sverige inräknat);

January 9
    February 4
    April 12
    May 14,5
    June 19,5
    July 36,5
    August 10,5
    September 18,75
    October 10
    Total 134,75

Och en hel del av detta har varit i Vbg;
    Apelviken 37,25 Fiskebäck 37,25 Björlanda 31 Askim 28,25 Lejet 21 Bredvik 8,5 Torkelstorp 6 Stenudden 5,5 Olofsbo 3

• mattap

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 09:37

Absolut bo i Gbg!! Du kan ju alltid pendla till Vbg för surfet så sen hem igen på en vardag, det blir ju lika många mil(och tid) som om du bodde där! Varje gång jag gör detta så tänker jag “fy fan va gött å slippa dessa köer”

Du pendlar lätt bort 2.5h/dag * 5dagar = 1,5 arbetsdag extra i vecka!

Dessutom är huspriserna inte speciellt låga i Vbg heller, det har gått upp mkt på sistone!

Nä som sagt, jag hade letat i Gbg, om jag var tvingad till bättre pris så kande jag spanat norrut eller söderut inom några mils avstånd!!

• dr-masse

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 10:32

själv skulle jag se den avgjort största fördelen med att bo i Göteborg som att där i hamnen ligger färjan till Nordens överlägset bästa surfspots – Danmark!!

för övrigt kör jag hårt enligt konceptet “nära till jobbet, åka lite längre till surfet”, fast på baksidan då ra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.