• Flytväst?

Publicerad av moonz på 15 januari, 2007 vid 22:06

Moste man ha någon speciell flytväst eller något när man vindsurfar? Iståfall var kan man få tag på sådanna? Och hur mkt kostar de?

jks svarade 18 år sedan 18 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    15 januari, 2007 vid 23:51

Man kan ha vad som, men det kan vara vettigt att ha en som är gjord i ett rätt hårt material eftersom det är minst lika viktigt att flytvästen skyddar bröstkorgen mot slag som att den håller sig flytande. Det är hur som haver lite flytkraft i våtdräkten.

• svenne

Medlem
    16 januari, 2007 vid 07:10

VS-västar är kortare så att de inte krockar med hängselekroken, och som Rasmus säger så är de gjorda för mera stryk.
    Finns hos alla surfshopar.

–S

• bjornen

Medlem
    16 januari, 2007 vid 07:15

Här måste jag få fylla i lite. Jag har i princip alltid kört med flytväst på sjön skulle tro att det sitter kvar från hur mina föräldrar har uppfostrat mig men jag har märkt att jag en av dom få som har det där jag surfar. Jag kan förstå att om man kör på högre nivå så kan den vara i vägen men som valig freeridare så är det ju inget problem så länge man i alla fall kör med sittsele. Enda störande som jag har märkt är att om man ligger i vattnet och ska ex vattenstarta så flyter västen upp. Är det överkurs med flytväst dvs ger våtdräkten tillräkligt med flytkraft om man skadar sig, bryter en fotled etc? Blir man medvetslös så kan det ju vara kört i alla fall med en seglarväst (den vänder inte) Vad säger ni andra ?

• oaxen

Medlem
    16 januari, 2007 vid 07:24

Frågan var uppe härom dagen på Roxen.
    Jag hävdar att den viktigaste funktionen flytvästen har att fylla är att underlätta vattenstarterna för de som av olika skäl uppskattar detta. Eller möjligen om man blev separerad från utrustningen och samtidigt var mycket långt från land.

Skulle man tappa medvetandet kommer inte en vs-flytväst hjälpa eftersom den inte håller luftvägarna fria – till det krävs en traditionell räddningsväst med krage. Något som vs:are, av förklarliga skäl, inte använder.

• fredrik-ygge

Medlem
    16 januari, 2007 vid 07:24

Som jag ser det:
    Flytväst = krockskydd + extra värme
    Har också märkt att det är klart bekvämare att vattenstarta stora segel med flytväst. Då kan man lyfta seglet utan att sjunka själv.

Som du säger vänder inte seglarväst vid medvetslöshet. Det gör inte räddningsväst heller om man har våtdräkt. Räddningsväst bygger på principen att benen sjunker ner.

• ola_p

Medlem
    16 januari, 2007 vid 07:42

Vågseglare har iprincip aldrig flytväst (möjligt att någon kör nån impactwest). Av ovan nämnda skäl (hjälper ändå inte om man blir medvetlös) och för att man vill ha rörlighet och möjlighet att dyka under vågorna om man seglar i lite tyngre bryt..

Skall man dock ut i skärgården och segla lite längre sträckor så kan väl flytväst vara en bra ide.

• woodleaflay

Medlem
    16 januari, 2007 vid 08:04

Jag har antingen flytväst eller impactväst eftersom jag skadat revbenen vid krascher. Det har kostat mig månader av förlorad surftid så nu gäller skydd. I båda fallen gäller att de skall sitta tajt som ett korvskinn annars är de i vägen. (Inget problem för mig efter julhelgen) 😉

Min filosofi är att om jag vågar satsa hårdare med hjälm och väst så skall jag ha det. Tycker inte att det stör så mycket. Det är en vanesak. Coolt är det förstås inte men när man blivit vuxen (30+) kan väl det kvitta eller… 😉

• mikaels

Medlem
    16 januari, 2007 vid 08:47

Surfar man i Gardasjön är det ju ett krav med flythjälp, och polisen kollar rätt ofta.
    Jag tycker också att det underlättar vattenstarten om man har lite extra flytkraft.

• jps

Medlem
    16 januari, 2007 vid 11:10

@woodleaflay 360060 wrote:

Jag har antingen flytväst eller impactväst eftersom jag skadat revbenen vid krascher. Det har kostat mig månader av förlorad surftid så nu gäller skydd. I båda fallen gäller att de skall sitta tajt som ett korvskinn annars är de i vägen. (Inget problem för mig efter julhelgen) 😉

Min filosofi är att om jag vågar satsa hårdare med hjälm och väst så skall jag ha det. Tycker inte att det stör så mycket. Det är en vanesak. Coolt är det förstås inte men när man blivit vuxen (30+) kan väl det kvitta eller… 😉

Håller med dig. Jag har själv alltid väst. Det känns som om det är fler fördelar än nackdelar. Att det inte är så coolt kan man som sagt var leva med. En +40 återfallsseglare med rätt så tveksam teknik är inte så hett i vilket fall som helst 😉

• mikaels

Medlem
    16 januari, 2007 vid 12:29
    Quote:
    En +40 återfallsseglare med rätt så tveksam teknik är inte så hett i vilket fall som helst

Aaah, härligt att höra att man inte är ensam 40+ med tveksam teknik 😉

• stinger

Medlem
    16 januari, 2007 vid 14:03

🙂 Det finns nog många +40 med tveksam teknik, här är en till.

Jag har kört både med och utan flytväst och tycker att största fördelen med väst får man vid vattenstart när det är tätt mellan vågorna, vattenläget blir högre och man kan slippa få alla vågor över sig.

• calle_b

Medlem
    16 januari, 2007 vid 15:08

2007 blir flytväståret för min del.. . För mig känns det rent psykologiskt skönt att kunna ha en under en dag med mycket vind och vågor. Vi får se, jag har inte seglat i den ännu, men det kommer..

• jester

Medlem
    16 januari, 2007 vid 17:30

Flytväst är grymt bra att ha. Hjälper/sparar energi vid vattenstart, ger skydd mot slag, värmer lite, utmärkt att fästa GPSen vid och förvara turstenen jag fick av Surfans dotter vid F2 Speed Challenge.

Hjälm använder jag oxå om det fläktar på lite. Såg märket tbsurf hade i sin hjälm när han kraschade vid TT i höstas. Han är nog nöjd att han hade på sig den…

• getwet

Medlem
    16 januari, 2007 vid 17:37

Om man nu tycker att en flytväst sitter i vägen så är impactvästarna ett mycket bra alternativ. Sitter tajt och glider inte upp vid vattenstart, värmer gosigt, skyddar mot slag. Flytförmågan är sämre än övriga västar, men klart bättre alternativ än utan.

• wind-lover

Medlem
    16 januari, 2007 vid 17:45

@Jester 360191 wrote:

Flytväst är grymt bra att ha. Hjälper/sparar energi vid vattenstart, ger skydd mot slag, värmer lite, utmärkt att fästa GPSen vid och förvara turstenen jag fick av Surfans dotter vid F2 Speed Challenge.

Hjälm använder jag oxå om det fläktar på lite. Såg märket tbsurf hade i sin hjälm när han kraschade vid TT i höstas. Han är nog nöjd att han hade på sig den

Ja hjälm är riktigt bra att ha på dig!
    Efter några olyckor som jag varit med om så kör jag nästan alltid med hjälm nu, iaf när det blåser över 15m/s..
    Hjälm är bra på alla sätt, och nu tycker jag inte alls om att köra utan, det känns liksom som om något saknas och många gånger har jag kännt “åååå vilken tur att jag hade hjälm” tänk om…osv så det är jätte gött!
    coolt är det också med dom riktiga surfhjälmarna tycker jag:cool2:
    tveka inte på att köpa hjälm! det borde fler köra med…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.