• flytväst!?

Publicerad av _d_ på 5 maj, 2003 vid 19:47

nå… flytvästen, livsräddaren… tänkte höra vad ni på konfen tycker om flytvästen inom vindsufing.. jag själv använder ofta flytväst, men jag gillar inte riktigt känslan med att ha den. men så står ju morsan på land å tjatar. men finns det något bra argument till att inte använda den? och hur viktig är den?
    en fråga till… selen, har den någon flytkraft? skulle det ”räcka” med sele och våtdräkt?
    tacksam för svar!
    surfa på med eller utan väst!

ola_p svarade 21 år, 12 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    5 maj, 2003 vid 20:36

Säger mamma att du skall ha flytväst så skall du banne mig ha det wink.gif

Definer din kännsla som du ogillar med västen?
    För att inte andra har det, du känner dig mesig, vill reta morsan, eller rent praktiskt ivägen när du surfar???

Flytvästen räddar ju liv, har du inte sätt reklamen(upplysningen) på TV?… Det är några som bråkar i en stuga nära vattnet, dom chivas om en harpun..det är min gubb jävel..o vipps harpunen lossar av en salva rätt mot en snubbe i en eka..o tänk om inte han haft flytväst confused.gif

Det finns nog inget argument som övertygar mamman att inte ha det, selen ger flykraft, samt våtdräkten( om du fiser i den får du ennu mera flytkraft)
    Har du flyväst känns det ju lättare när du skall vattenstarta, det underlättar..(ger dig extra flytkraft)
    Jag använder flyväst om jag ex varit/e sjuk känner mig dålig, e på något riktigt nytt place, om det blåser fläsk..då brukar sturt krukan åka på oxå(hjälm)…

Säg till mamsen att ni kan kompromissa…
    säg nått i stil med:

Man behöver inte ha hjälm/flytväst när det inte blåser så mycket..men när det blåser mera så e det KLART man har hjälm/flyväst..det förstår du väll morsan…ha,eller!!???

Good luck med din flytväst..o hjäölm…

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    5 maj, 2003 vid 20:40

Måste tilllägga att det förmodligen inte är så stor ålders skillnad mellan oss..

Men när man fyller 18 får man bestämma själv över sitt liv o hur man vill värdera det…

Använd både Flytväst/hjälm när det är ostadigt på vattnet..
    Hjälm i vilket fall, det gör många..o det behövs!

(det finns smidigare flytvarianter i vissa surfaffärer tror jag)
    Mena om du inte vill ha friggolit runt kroppen…

• lars_k

Medlem
    5 maj, 2003 vid 20:52

Jag är iofs 33 år, men gör alltid som mamma säger, så det har nödvändigtvis inte med åldern att göra. Mammor brukar dessutom oftast ha rätt wink.gif

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    5 maj, 2003 vid 20:59

Defenetivt inte med åldern att göra…
    Men med mognaden smirk.gif

• surfen

Medlem
    6 maj, 2003 vid 04:57

Lysna på mamma! Tänk att få ett rigghaveri eller masten släpper från brädan en blåsig dag, då är det skönt med lite extra flythjälp, behöver inte vara en klumpig livväst duger bra med en seglarväst för din vikt.

• oscar

Medlem
    6 maj, 2003 vid 07:10

Problemet är ju att hitta en väst som går att använda med midjesele. Wakeboardväst funkar inte, för lång. Seglarväst är för knölig och åker upp över huvudet. Men så hittade jag NPs väst som är gjord för att kunna användas med midjesele, kanske kan vara nåt

Da Kines hängseleväst och NPs väst

• oscar

Medlem
    6 maj, 2003 vid 07:17

Da Kine

• lars_k

Medlem
    6 maj, 2003 vid 07:19

Jaha. Då är det ju synd att mamma bor 40 mil härifrån. Så jag får oftast klara mej uten hennes visa råd.

Ang flytväst har jag en ”Gul”, rätt tunn väst, som jag aldrig använder. Känner mej ”instängd” i den. Kör med torrdräkt som har bra flytkraft. Och skulle man slå sej medvetslös hjälper ändå inte en tunn väst. Då måste man en riktig livväst med flytklotsar på bröst och under nacken så man vänds rätt. Men en sån kan mamma glömma att jag drar på mej, hur mycket hon än tjatar och gnatar…

• zehlertz

Medlem
    6 maj, 2003 vid 07:28

Det är väldigt sant… spelar ju inte så mkt roll hur många segelvästar du har på dig…slås du medvetslös så hamnar du inte på rygg med sådana.

Innan jag köpte min midjesele körde jag med väst mest för att skydda mig från slag mot revbenen o så.

Men visst….all flytkraft är bra, speciellt om man övar vattenstart o så.

• lars_k

Medlem
    6 maj, 2003 vid 08:20

Ja, det har du rätt i…I år (detta har jag sa jag förra året också..) ska jag börja träna loopar. Så då drar jag nog på mej Gul-västen och min Hockey-hjälm med galler. Det är nog bra att padda upp sej, för att våga mer… wink.gif

• jofiwa

Medlem
    6 maj, 2003 vid 08:47

De flesta drukningsolykor sker i lugnt väder, utan fltväst och med öppen gylf d v s folk som är lite väl på örat och ska pissa från en liten båt. Hit hör ju inte surfarna, iaf inte när de surfar. Detta är dock inget vidare bra argument till att inte ta på sig västen så gör bara det när du känner dig 100% säker.

• ozman

Medlem
    6 maj, 2003 vid 17:46

Gun Sails Flytväst, 370 kr från Unique Store – mycket billigare än Neil Pryde’s. Sitter bra, fast jag vet inte riktigt hur det funkar ihop med midjesele. Jag har en sittsele av den högre varianten – kröken sitter ungefär vid naveln. Som sagt, den kanske inte hjälper mot drunkning, men man behöver då inte simma när man simmar så att säga (efter man har ramlat i till exempel). Jag tycker att den hjälper till att hålla värmen också när det är riktigt kallt.

Med vaga minnen av tonåren kan jag ge rådet att du kan skita i vad din mamma säger, och tänk på din egen bästa. Om du funderar på det ett tag utan tjat, så kommer du kanske till insikten att ni tänker likadana!

Ang. potentiella nackdelar, så är den ända jag kan komma på att man kan fastna under seglet om man seglar i vågor, men de flesta surfflytväst har inte tillräckligt med flytkraft att hindra från att simma under vattnet en liten stund. Man kanske kan känna sig lite ’låst’ också, men det är främst en vanesak.

Själv använde jag aldrig flytväst tills nu i vår, och är helt (för tillfället) frälst.

Matt

• _d_

Medlem
    6 maj, 2003 vid 20:49

fan det blir dessvärre flyta iår! hehe.. grejen e att morsan fattar nada om surfing så det e så jävla svårt att förklara! men vi får se… confused.gif

• Johan!!

Gäst
    6 maj, 2003 vid 21:28

Ett tips om du tycker en vanlig flytväst är klumpig är att köpa en uppblåsbar med gaspatron.
    Sedan så skruvar du bort saltpatronen som gör att den blåser upp automatiskt.
    Vet inte om det går på alla flytvästar men på den jag använder så fungerar det iallafall.

Perfekt, om mastfoten pajar på havet så rycker du bara i utlösningslinan. Den ser dessutom till att du inte hamnar på magen.

Nackdelen är ju ganska uppenbar, den hjälper inte ett skvatt om du slås medvetslös.

//Johan

• anders_hoffman

Medlem
    7 maj, 2003 vid 09:41

dessvärre är om du glömmer skruva bort patronen, då kan det lätt bli jobbigt! wink.gif

/anders

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA