• Publicerad av yaqup på 9 mars, 2004 vid 16:27

hola

jag har förvånat insett att väldigt många kör utan flytväst. iofs förstår jag att det inte används då man har våtdräkt/torrdräkt, det flyter man ju ändå på…
    sen har jag också insett att det inte funkar med selen, men hur pass bra är säkerheten utan flytväst? det krävs ju inte att man slår sig för att ha svårigheter å ta sig iland vid vågor…

luuddee svarade 20 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • stebe

Medlem
    9 mars, 2004 vid 16:42

Jag har inte hört om nån som drunknat men det finns det säkert folk som har gjort. Särskilt farligt kan det ju bli om man är ute själv. Det finns dock kombinerade selar/flytvästar.

• yaqup

Medlem
    9 mars, 2004 vid 16:56

ok, har ja inte sett ngt om men “ngt nytt lär man sig varje…”

tackar!

• zaihttam

Medlem
    9 mars, 2004 vid 17:25

i början av ens “karriär” är man ju nästan bara på vatten man bottnar i och när man sen blir bättre å ska lära sig hoppa osv är det ju bra med lite djupare men då har man ju i regel så bra koll på draken att man isåfall använder den som lyftkran. sen flyter man ju bra med någon form av dräkt på sig också.

• patrikol

Medlem
    9 mars, 2004 vid 17:51

Kitea aldrig ensam!

• zaihttam

Medlem
    9 mars, 2004 vid 18:00

eller vid frånlandsvind!

• putte

Medlem
    11 mars, 2004 vid 11:06

Jag har prövat med väst…
    Det finn ju specialvästar för kitare, men jag körde med en jolleväst, dom sitter jäkligt högt upp och är inte i vägen för selen.
    Men man känner sej förbannat orörlig, men det är skönt att ha på djupt vatten.

• patrikol

Medlem
    21 april, 2004 vid 21:57

Om du känner dig osäker kör på grundt vatten.

• kalabra

Medlem
    22 april, 2004 vid 13:45

Jag använder väst men det är till 70% för att skydda mig vid krascher etc. Att den sen flyter är ju en fördel.
    Det tar nån timme att vänja sig sen känner man sig naken och oskyddad utan.
    Hjälm o väst!

• patrikol

Medlem
    22 april, 2004 vid 14:41

Word!

• pjoter

Medlem
    22 april, 2004 vid 22:13

Min erfarenhet från dykning är är att väst e ganska meningslöst om man har dräkt. har man en lite tjockare dräkt än en shorty 2mm eller nåt liknande så flyter man som en kork. har en rätt tjock dykdräkt som man fridykt en del ggr utan vikter på sig och snacka om att man får jobba för att komma ner!! Enda faran med dräkt e ju att man kan flyta med huvudet neråt men för att undvika det får man ju ha en såndär orange stor rädningsväst å hur smidig e man i en sån??

sen e det väl en sak som kraschskydd såklart!

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2004 vid 10:56

Svar till:

Min erfarenhet från dykning är är att väst e ganska meningslöst om man har dräkt. har man en lite tjockare dräkt än en shorty 2mm eller nåt liknande så flyter man som en kork. har en rätt tjock dykdräkt som man fridykt en del ggr utan vikter på sig och snacka om att man får jobba för att komma ner!! Enda faran med dräkt e ju att man kan flyta med huvudet neråt men för att undvika det får man ju ha en såndär orange stor rädningsväst å hur smidig e man i en sån??

sen e det väl en sak som kraschskydd såklart!

[/ QUOTE ]

Håller med! Enda poängen med flytväst är ju att man vänds åt rätt håll i vatten efter eventuell crash och medvetslöshet, tex om man lyckats slå i brädan vid något hopp… Hur är det med de “impakt” västar som finns på marknaden (kombinerad sele med flytkraft)? Flyter man på rygg med dessa om det strular till sig?!
    /Jakob

• patrikol

Medlem
    26 april, 2004 vid 10:57

Har jag mycket svårt för att tänka mig har iofs bara sett dom inte provat i vattnet. Bra fråga.

• ian

Medlem
    26 april, 2004 vid 13:33

även om man flyter på rygg så har de väl ingen krage?, jaja huvet kanske guppar lite ändå. bara man skippar leash så är det väl på land manslår sig medvetslös.

• pjoter

Medlem
    26 april, 2004 vid 15:06

det är därför man ska ha en fin orange räddningsväst.. smile.gif smile.gif

• ian

Medlem
    28 april, 2004 vid 02:22

jepps, jag surfar aldrig utan hjälm, räddningsväst, linkniv och tårgas.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.