Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Flytväst till midjesele?
-
Flytväst till midjesele?
Publicerad av nikke på 30 juli, 2007 vid 22:45Letar efter en flytväst med bra flytförmåga och bra skydd vid smällar. Den måste kunna passa till min midjesele också. Håller på att lära mig vattenstarta på min lilla bräda, någon som har något tips?
gammelsurfen_ svarade 17 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Nisses 4000-väst är inte helt oskön. Ta smällar vettesjutton, har aldrig använt “impact vests”. Ska du på fotbollsmatch eller?
-
Jepp, NP :s 4000 Vindsurfväst funkar klockrent med midjesele och har dessutom en liten ficka med snodd för att fästa t.ex. en bilnyckel. Eftersom den är vadderad med flytmojs så tar den dessutom upp lite smällar rakt framifrån och bakifrån, men inte tillräckligt för att man ska kunna surfa kuling med sprickor i revbenen och kastfallslanda med ryggen först på brädans nos.
-
Inte fotbollsmatch men däremot windsurfingmatch på vattnet! 😉
Carl R;401523 wrote:Nisses 4000-väst är inte helt oskön. Ta smällar vettesjutton, har aldrig använt “impact vests”. Ska du på fotbollsmatch eller? -
Det finns andra speciella flytvästar för vindsurfing som både går att kombinera med sele och dessutom har full flytkraft (neil pryde 5000 har exempelvis inte full flytkraft sist jag kollade). Exempelvis Ascan som vi säljer är kort och har en bred neoprenliknande yta nedtill som gör att den sitter kvar och inte åker upp även om den sitter högt. Kolla in http://www.surfspot.se
Finns under vindsurfing, tillbehör, tillbehör övrigtMvh
Bicless
-
Prova Maui Magics (Mystics) den är kanonskön. Finns på Ontopwindsurfing i Malmö.
-
@Bicless 402368 wrote:
Det finns andra speciella flytvästar för vindsurfing som både går att kombinera med sele och dessutom har full flytkraft (neil pryde 5000 har exempelvis inte full flytkraft sist jag kollade).
Min NP 4000 har 45N flytkraft i stl M-L, vilket motsvarar en sisådär 4 kg av min kroppsvikt. Så nej det är ingen “riktig” flytväst (aka räddningsväst) utan borde kallas för flytplagg (eller vindsurfingväst) precis som alla andra kanot/fiskevästar, men den hjälper precis lagom för göra det lättare att vattenstarta iom att man kommer lite högre upp i vattnet.
-
Bicless;402368 wrote:Det finns andra speciella flytvästar för vindsurfing som både går att kombinera med sele och dessutom har full flytkraft (neil pryde 5000 har exempelvis inte full flytkraft sist jag kollade). Exempelvis Ascan som vi säljer är kort och har en bred neoprenliknande yta nedtill som gör att den sitter kvar och inte åker upp även om den sitter högt. Kolla in http://www.surfspot.se
Finns under vindsurfing, tillbehör, tillbehör övrigtMvh
Bicless
Flytvästen var riktigt ful om jag får säga det själv, finns det inga snyggare flytvästar för windsurfare som har full flytkraft?
-
NIKKE;402860 wrote:Flytvästen var riktigt ful om jag får säga det själv, finns det inga snyggare flytvästar för windsurfare som har full flytkraft?
En fråga anf. flytväst när man windsurfar, behöver man full flytkraft eller räcker det med den flytkraft som windsurfingflytvästarna ger. Jag inbillar mig att det, speciellt i början när man är ringrostig på vattenstarter, ska vara skönt med en flytväst med rejält med flytkraft speciellt i vågor. Eller är jag helt ute och cyklar?
-
@NIKKE 404133 wrote:
En fråga anf. flytväst när man windsurfar, behöver man full flytkraft eller räcker det med den flytkraft som windsurfingflytvästarna ger. Jag inbillar mig att det, speciellt i början när man är ringrostig på vattenstarter, ska vara skönt med en flytväst med rejält med flytkraft speciellt i vågor. Eller är jag helt ute och cyklar?
Våtdräkten ger en viss flytkraft och det gör att man inte riktigt behöver full flytkraft i flytvästen. Undantag förstås när man seglar i badbyxor, men i svenska farvatten är det i stort sett bara jag som nånsin gör det, tror jag.
-
@NIKKE 404133 wrote:
Njae, jag tycker nog att ett väst med flytkraft på 45-50 N räcker i sig och särskilt om du kör tillsammans med 5/3 våtdräkt. Mitt tips är att du lägger en dag (eller två) på att få vattenstarterna att sitta ordentligt (med eller utan väst) genom att öva på grunt vatten först och sen gå allt djupare.
@Rasmus_W 404140 wrote:
Undantag förstås när man seglar i badbyxor, men i svenska farvatten är det i stort sett bara jag som nånsin gör det, tror jag.
Nu är jag lite osäker på var gränsen för Sveriges territorialvatten går, men så länge det inte är närmare stranden än 50 meter så tror jag faktiskt att det är ganska många som vindsurfar i badbyxor/shorts (och kanske en rashguard) i svenska farvatten på sommaren. Undertecknad inkluderad, dock ibland med flytväst.
-
NLC;404152 wrote:Njae, jag tycker nog att ett väst med flytkraft på 45-50 N räcker i sig och särskilt om du kör tillsammans med 5/3 våtdräkt. Mitt tips är att du lägger en dag (eller två) på att få vattenstarterna att sitta ordentligt (med eller utan väst) genom att öva på grunt vatten först och sen gå allt djupare.
Nu är jag lite osäker på var gränsen för Sveriges territorialvatten går, men så länge det inte är närmare stranden än 50 meter så tror jag faktiskt att det är ganska många som vindsurfar i badbyxor/shorts (och kanske en rashguard) i svenska farvatten på sommaren. Undertecknad inkluderad, dock ibland med flytväst.
Vad tror ni förresten om prolimits västar för windsurfing jämfört med np:s som sp säljer?
-
Låna grabben brevids väst och se hur stor skillnad det gör nästa gång du surfar. Jag köpte en väst med max 30N lyftkraft (öppet köp med tillåtelse till 1 surfdag). Det gjorde stor skillnad, främst när man ska trycka upp toppen ur vattnet.
Stora frågan är, varför i allsindar har denna tråd fått fem stjärnor :confused2:
-
Ser ut att vara ungefär samma typ. Skillnaden är att den ena har dragkedjan i sidan och den andra har den mitt på. Personligen tycker jag Nisses är snyggare och som alla surfare vet så är ju utseendet avgörande i de flesta lägen.
-
NLC;405111 wrote:Ser ut att vara ungefär samma typ. Skillnaden är att den ena har dragkedjan i sidan och den andra har den mitt på. Personligen tycker jag Nisses är snyggare och som alla surfare vet så är ju utseendet avgörande i de flesta lägen.
Nisses, menar ni np eller?
Logga in för att svara.