Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing FOIL eller TUBE?

• bohn2fly

Medlem
    22 april, 2004 vid 13:59

Det bästa argumentet för att välja Tube-kite är:

Alla andra kör Tube-kites!!!

Allt handlar om Kite-kontroll. Sätt en Naish X3 16 i vattnet och försök vattenstarta utan 5:e lina…

Att välja kite är som att välja motorcykel, det beror på smaken. I sommar så kommer det att bli spännande att se vad som händer på tävlingar runt om i världen med Flysurfers nya kites…Tills dess håller jag inne med fler kommentarer… smile.gif

/Peter

• svan

Medlem
    22 april, 2004 vid 14:14

Svar till:

Svar till:

Hörru Hugge, du ska få testa en Psycho 2’a i sommar när jag har vägarna förbi Skaaaauuunne. Det har hänt *massor* sedan Mastair, Warrior och andra gamla FS-kites.
    Skulle säga att skillnaden är ungefär som mellan en gammal tvålinors Wipika Freeair och en ny SS Fuel (eller EH om du nu hellre vill det).

Både Voodoo/Spirit och Psycho 2 är *väldigt* stabila, lätt- och snabbstyrda, funkar klockrent på vatten och ger massor av pop och hangtime.
    När det gäller att få vatten inut i kiten så är det inget problem så länge som det blåser mer än 2-3 m/s (och dör vinden mer än det så får man ju simma in i alla fall)… då dräneras vattnet ur kiten automatiskt med hjälp av lufttrycket. Med alla FS-kites från Titan och framåt så kan man simma ut med kiten ihoprullad i ryggsäcken och starta den direkt i vattnet. Så mao fungerar dräneringen fin-fint.
    Med det nya Multiwac-systemet (Voodoo/Spirit och Psycho 2) så trasslar inte bridle-linorna in sig såvida man inte gör något uberdumt. Dessutom väldigt lätt att trassla ut dem om det skulle krävas (efter en slarvig nedpackning exemplevis).

Mitt råd är som vanligt: testa både foil och LEI innan du bestämmer dig. Men se för f*n till att testa en modern foil och inte något gammalt ök.

Angående att det är så ovanligt att se FS-kites på spotsen så:
    1. Gäller det absolut inte i Stockholmsområdet, FS är en av de största märkena här uppe.
    2. Kommer det nog att ändra sig i övriga sverige också… i synnerhet med tanke på hur många Voodoo och Psycho 2 som sålts hittils i år, trots att säsongen knappt börjat.

/Kaj(Tech)

[/ QUOTE ]

KOMMmmmm ner bara så ska ja nog testa lite

[/ QUOTE ]

KAJTECH,
    Jag antar att man får testa dina prylar på Haga Park under Kritsti Him, verkar bli ett gigantiskt kite-meet och du ska väl dit?!

• backe

Medlem
    22 april, 2004 vid 14:26

Asså… kan vi inte ta denna diskutionen en gång till?

• putte

Medlem
    22 april, 2004 vid 15:05

Som man tidiagre kan utläsa; De nya FOILsen funkar finfint!
    Pröva innan du köper, det beror mer på smak än på nått rent säkerhetstekniskttjafs…
    Ska du ha en att köra året runt (vatten, snö o is), så köper nog i alla fall jag en foil, men där funkar det fortfarande skitbra med LEI, så det spelar Ingen som helst roll

• anonym-anvandare

Medlem
    22 april, 2004 vid 15:15

Svar till:

och doppar man den så blir det garanterat trassel.

[/ QUOTE ]

Rambo, har du börjat skriva för veckorevyns kärleksspalt..? grin.gif
    /Johan

• cortex

Medlem
    22 april, 2004 vid 20:28

Jepp, jag hänger med ner till Öland över Kristiflygare… where the tent of enlightment goes, I go. 🙂
    Ni kommer att kunna hitta mig i det stora fina vita tältet på campingen (tillsammans med 20 andra från Sthm Kiteboard grin.gif).

Givetvis plockar jag med ett gäng kites så att intresserade kan testa!
    Som det ser ut nu så tar jag med Psycho 2 13, Voodoo 10, Voodoo 7 och Titan 15,5. Om plats finns i bilen kanske jag plockar med en Psycho 2 10 också. Dessutom kommer det att finnas ett gäng andra Psycho 2/Voodoo/Titan/Psycho1-åkare på plats. Det kommer troligtvis dit två pers med Psycho 2 17, så frågar man snällt så kan man nog få känna på en sådan också.

/Kaj(Tech)

• bohn2fly

Medlem
    22 april, 2004 vid 21:54

Ett gäng från Linköping kommer kristihimmelsfärd till Öland….

Vi ses smile.gif

mvh Peter

• ollefax

Medlem
    23 april, 2004 vid 07:11

Blir väll kul att träffa lite FOIL kompisar peter? smile.gif

• bohn2fly

Medlem
    23 april, 2004 vid 10:32

Jovars… tongue.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing FOIL eller TUBE?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.