-
foil, erfarenhetsåterföring..
Hej
Jag tänkte bjuda på lite erfarenheter av “freeride foiling”. Foilinging verkar väcka “nästan” samma reaktioner som kite gjorde när det började stjäla medlemmar från vindsurfingsamhället. Vissa verkar tycka det är aplöjligt, andra är frälsta. Oavsett, eftersom konfen är lite sömnigt är det nog ingen som tar illa upp..
Bakgrunden är det eviga letandet efter att få mer tid på vattnet. Jag bor vid spotarna Österskärs havsbad och Brevisk havsbad, norr om sthlm. Det är även ok att åka till Näsa äng eller Resarå på nord. Dessa ställen har svag vind, ofta dramatiskt byig. 100 l och 5.3 händer inte mer än 1 gång per år, ofta i sjukt byig vind. Däröver har jag 2 kids och kåk att ta hand om…heltidsjobb..
Jag har nog testa allt vid detta laget för att hålla surfande vid liv. både enorma freeridebrädor och formulautrustning, stora kites, små kites (och respektive stora och små kitebrädor). Ett slag var jag inne på att koncentrera surfet till långresor till vinden (typ öland, gotland, västkusten). Sen bara resor på säkra prognoser inom sthlm, typ Dalarö, Kapellskär, Torö. Men det räcker inte. Detr blir för få dagar. Det som funkar bra är formula. Men formula är helt enkelt dyrt och känns inte som riktig vindsurfing. När det var dags att förnya utrustningen fanns inte investeringsviljan.Kite löste inte heller problemet. I lättvind är det för riskfyllt att klanta sig, tappa draken i vattnet och sen inte få upp den på ett par timmar..
Sen dök detta med windfoil upp. Personligen tycker jag foil ser coolt ut, både på kite och vind (ser lite coolare ut på kite faktiskt..). Men de raciga foilarnas feta prislappar lockar inte. Inte heller det faktum att du ändå måste köpa förstärkt bräda, i princip lika stor som en formula, men specialgjord för foil OCH andå köra med segel mellan 7 och 10. Men sen släppte NeilPryde en fiol utvecklad för små fsw-brädor och freeridebrädor mellan ca 100 och 130 l (googla NP glidewind). Den körs med segel mellan 3.x till 7.x, alla typer funkar. Den kommer med powerboxmontering. Enlit utsago (och film) funkar 4.7 i 3-8 m/s…Efter förra årets katastrofsommar med typ 10 dgr på vattnet mellan april och november så ´förbeställde jag denna foil hos skidsport. Nu har jag hunnit testa den 4-5 gånger. JAg har vart ute i både svag och hård vind, och här kommer lite intryck, från denna foil på en fanatic geckor 130 l och mestadels vågsegel.
– I lågfart/deplacementsfart märks foilen genom att brädan blir trög och stabil. den vrider sig mkt långsamt (som en katamaran om ngn testat det). Men kryssar bra, som med en centerbordsbräda. Brädan blir också väldigt tung därbak, och kan kantra om man inte aktar sig.
– Foil är svårt. Det handlar om en helt annan typ av balans, och i grunden annan position. Man ställer sig långre bak, och framför allt längre in mot brädans centerlinje. Kroppen ska helst vara centrerad över foilens framvinge, och det är denna balans man behöver justera under färd, mellan framfots och bakfotstryck. Men INTE oavsiktligt tryck på rail.
Man måste också jobba med riggen. lägger man tryck på bakbenet stiger foilen och då kan man behöva kompensera med att lova upp. Tappar vinden i tryck måste man släppa ut seglet, eventuellt falla av, men behålla bakfotstrycket. Det är svårt, och marginalerna är små– NPs foil är ändå långsam. Den har en inbyggd “tröghet” som hjälper vid snesteg, men den är även långsam på raklinje. Det går klart fortare att korsa viken med en vanlig freeride set up.
– Foil är inte för klena gubbar. Bomtrycket på underarmar är klart lägre vid stabil flight, men du kommer ändå vilja kroka i. Du måste pumpa ihålligt för att få igång den, även om denna foil vid hårdare vind går att passivt plana upp (men lite riskfyllt tycker jag). Tekniken är ganska lik hur man pumpar igång en freestylebräda med liten fena. EFtersom man måste jobba med segelt lova/falla får armar och axlar jobba hårt (kanske blir bättre med tiden). Med denna foil står man väldigt rakt upp, så man kan inte bara hänga i och “commit to the harness”. Hittills kräver det mer av mig än att köra freeride med större segel, rent muskel/energimässigt.
– Med rätt teknik lyfter foilen fantastiskt tidigt, med osannolikt små segel. Filmen och reklamen är sann – det går att segla i osegelbara förhållanden. Jag har själv varit ute med 5.3 i 4-8 vind, och då har jag 5 ggr på foilen!! får man bara upp paketet i luften får man ett fantastiskt flyt, som ingen vanlig vindsurfingbräda eller formula kan matcha. med rätt justering mellan fram- bakfoten kan man glida i princip 0 vind om man väl är uppe. Jag tror att med de kortare foilbrädor som är på gång, så blir det lättare att lyfta och segling i 3-7 prognser kommer vara vardag. Foil = vindsurfing on demand. detta kommer garanterat ge mer tid på vattnet än vad formula gav.
Gipp – denna manöver är ungefär som på vindsurfing, men svårare att gå ur på et snyggt sätt. Det är helt möjligt att carva runt i gippen i full fart även i skitvind (vilket är omöjligt med vanlig vindsurf) men eftersom brädan är så känslig för var man sätter fötterna är det lätt att brädan får för mkt tryck fram och dyker.
slag – som på vanlig vindsurf fast trögare
höjdtagning – osannolikt bra
krasch – jobbigt. Man krashar hårt. stor risk för pajjad bräda. kroka ur om det börjar lib sketchy. kroka inte i för tidigt, gärna båda stroppar i. bär hjälm.
sammanfattningsvis – foiling (iallafall denna foil) känns betydligt mer likt vindsurfing än vad formula är tycker jag. bra komplement till hårdvindsdagarna, för att hålla armar och teknik igång. Med tanke på att det går att köpa foilen och sen använda all annan befintlig utrustning tycker jag det är mkt lyckat. KAnske vill man ha en snabbare foil och foil specifik bräda någon dag, men det kommer ta många år innan man seglar ifrån denna foil.
Jag kan rekommendera alla inbitna att skaffa en sådan här och lära er. Bättre investering i tid på vattnet tror jag inte går att hitta för tillfället.Jag seglar oftast vid brevik/trälhavet. Om vi cs på stranden och ni har en PB-bräda så går det att testa enligt “you brake you pay” principen.
cs på vattnet
Logga in för att svara.