Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › foil, erfarenhetsåterföring..
-
Hej
För den foil du nämner kan du lika gärna köra din freestyle. Den kräver inte ngn särskild bredd på brädan. De som kör formula har typiskt riktat in sig på en mer high aspect foil.
Freestyle o j formula är bättra än andra brädor då de har mkt volym i häcken. Men det är ändå stor skillnad mot foil spec brädor. De har också mastskenan aningen längre bak än t . Ex freeride o h det gör att man får lite bättre position
Om du börjar med foil skulle jg rekommendera att använda den bräda du lätt drar rigg på. Foilen är rätt tung, så det skadr inte med massa flyt
-
Båda brädorna funkar med denna foil. Jag tror jag skrivit tidigare att jag kört med NP glide L (ca 1500cm2 framvinge) på min 91cm breda JP 150. Det liknar till shapen en formula men är en ren foilbräda gjord för branta kryssvinklar och racefoil. Alltså inte för den typen av foil…men det funkade väldigt bra ändå, speciellt med den stora vingen. Som Sailor skrev så behövs egentligen inte bredden men det skadar inte heller. Det blir en bred stabil plattform vilken är skönt. (Fotstropparna
Kanske kommer sitta fel så kanske behöver du inta använda dom utom när du kryssar. På halvvind och slör står du mitt emellan stropparna, eventuell med främre foten i bara. Använde sedan vågsegel eller lätta freeridesegel på 5,0 till max 6,5. För din vikt kanske max 5,7. -
Båda brädorna funkar med denna foil. Jag tror jag skrivit tidigare att jag kört med NP glide L (ca 1500cm2 framvinge) på min 91cm breda JP 150. Det liknar till shapen en formula men är en ren foilbräda gjord för branta kryssvinklar och racefoil. Alltså inte för den typen av foil…men det funkade väldigt bra ändå, speciellt med den stora vingen. Som Sailor skrev så behövs egentligen inte bredden men det skadar inte heller. Det blir en bred stabil plattform vilken är skönt. (Fotstropparna
Kanske kommer sitta fel så kanske behöver du inta använda dom utom när du kryssar. På halvvind och slör står du mitt emellan stropparna, eventuell med främre foten i bara. Använde sedan vågsegel eller lätta freeridesegel på 5,0 till max 6,5. För din vikt kanske max 5,7.
Tack för svar!
Har ett full-cambrat 7.9 och ett 6.2 utan cambers som jag skall testa med på formulan i första hand – blir kul att se vilka vindstyrkor som blir roliga med dessa storlekar.
Jag har förstått att man bör förstärka brädan. Har någon tips på / länk till var man hittar info om hur man bör förstärka? Har inte byggt egen bräda på 40 år…….
Martin
-
ang förstärkning – tveklöst ska du förstärka framför slutet på fenboxen. Jag skulle göra det på undersidan. På sidan 8 på denna tråd ser du hur trycket fördelar sig från foilens platta, jag fick äran att uppleva detta i september förra året. Detta gjordes med en NP glide, vilket är en foil som är relativt lik slingshot fwind. Det fanns inga som helts tecken på slitage i sidledes, eller “vickning”. Min box var en PB, vilken är rätt klen, satt bara i EPS och 3 mm sandwhich (botten). Men, den höll 2 år, säkert 150 foilsessions och hade nog hållt 2-3 ggr så länge om inte brädan vart blöt och EPS mjuk.
Det var alltså inga sidkrafter att tala om, och inga sprickor eller skador i sandwhichen. Det var EPS:en som hade kollapapsat pga av fukt.Kraften kommer alltså snett framåt, och det är mkt kraft. Det jag tänkte göra innan jag insåg att brädan var räddningslöst blöt i EPS:en var att fräsa ut 3 cm d-cell eller annan högdensitetsskum, sätta runt fenboxen så att hela tryckplattan vilade på D-cell och lägga ett lager kol (eller två) över allt.
Den typ av foil du har säljs nu standard med dubbla US-boxar istället för deep tuttle som var standard innan. US boxarna är ju bra grunda, och tar ju inga sidkrafter att tala om. Det kan du ta som ett kvitto på att krafterna inte är särskilt starka i sidled, utan trycket från foilen kommer under ifrån, snett fram i brädan.
-
Hej! idag blev många km foil men också många krasch! Jag filmade mig, vill ha lite tips. Som ni vet jag har en supercruiser och idag hade en 7.7 segel, jag blev överriggad pga hade flyttat fram den bakre vinge fram(mera lift)då blåste inte mycket men plötsligt började blåsa upp till 9.5 m/s I byar. Som alltid hade mast fot bak(Som starboard säger). Har filmat mig och problem som jag har är: 1) foil kommer ur från vatten, ibland räddar jag den igenom att flytta mig fram men jag fick tips att mastfoten ska inte vara helt bak som starboard bruka säga. 2) när jag kör fort speciellt med fot/fötter in i stroppar efter ett tag foil vänder plötsligt på min sidan (kolla video). Jag tror att jag måste acceptera att min foil fungerar inte som vindsurfing då måste jag köra bara med fram fot i stroppen! Jag har alltid mera kontroll med fötter utanför stroppar.
Jag letar inte efter fart egentligen men som idag min foil stack iväg så fort började blir överriggad och hastighet blir mera och mera då känns det naturlig använda stroppa. Iaf bifogar min video -
Jag tycker det ser ut som att du lovar upp, får bakvikt och kantrar
Jag tror du måste parera byar aktivt, genom att vinkla hela riggen. Och absolut släppa bakhanden vid behov.Släpper du bakhanden kommer du foila vidare lång sträcka
Jag har iallafall aldrig kunnat ”commit to the harness”, får då blir det sådana där krafter
-
Ser inte om det är problemet här men brädan blir instabil om man har för rörliga ben vilket kan hända om man har böjda ben. Prova att stå mer upprätt med raka ben.
-
Snyggt, tycker det ser bra och stabilt ut mot slutet.
Har du ändrat vinkeln på bakvingen sen igår? Ser ut som den vill upp när farten ökar det tyder på för mycket vinkel på bakvingen. Det är bra i lättvind men inte när det blåser mer. Bakvingen ska justeras beroende på hur mycket det blåser, det ska kännas mer stabilt när farten ökar. Prova att ställ den i mitten och justera den därifrån lite i taget, inte max fram eller bak. Likaså mastfoten, flytta fram en till två cm. Du kanske också kan sänka bommen i hård vind så ökar trycket på mastfoten. Små justeringar kan göra stor skillnad.
-
Jag tycker det ser ut som att du lovar upp, får bakvikt och kantrar
Jag tror du måste parera byar aktivt, genom att vinkla hela riggen. Och absolut släppa bakhanden vid behov.
Släpper du bakhanden kommer du foila vidare lång sträcka
Jag har iallafall aldrig kunnat ”commit to the harness”, får då blir det sådana där krafter
Tack, när foil börjar ta fart jag försöker kryssa gå upp wind för att försöka också sänka ner fart men är fortfarande svårt pga jag testar olika positioner på fötter osv. allt går så snabbt precis på samma sätt när jag började vindsurfa ahahha
-
Ser inte om det är problemet här men brädan blir instabil om man har för rörliga ben vilket kan hända om man har böjda ben. Prova att stå mer upprätt med raka ben.
Tack. Jag försökte ha ben raka men när jag fick mycket fart försökte böja dem för att hålla foil neråt, men jag ska försöka nästa gång att tänka på det.
-
Ja det är lite crazy
Jg upplever att det är superviktigt att skota ut vind om man är överriggad, och även parera byar genom att antingen lova upp eller falla av ordentligt. Halvvind vill man undvika… -
Snyggt, tycker det ser bra och stabilt ut mot slutet.
Har du ändrat vinkeln på bakvingen sen igår? Ser ut som den vill upp när farten ökar det tyder på för mycket vinkel på bakvingen. Det är bra i lättvind men inte när det blåser mer. Bakvingen ska justeras beroende på hur mycket det blåser, det ska kännas mer stabilt när farten ökar. Prova att ställ den i mitten och justera den därifrån lite i taget, inte max fram eller bak. Likaså mastfoten, flytta fram en till två cm. Du kanske också kan sänka bommen i hård vind så ökar trycket på mastfoten. Små justeringar kan göra stor skillnad.
Tack. Jag faktisk stannade och hämtade verktyg för att flytta tillbaka bak vinge i “normal läge” samt flytta fram mast foten 2 cm men då började vinden droppade mer och hade redan foilat 3 timmar så jag bara riggade ner. Jag ska tänka på att sänka ner bommen också nästa gång , jag utgår från principen att bommen ska vara högt upp med foil (enligt Youtube tutorials), men jag ska testa ändra lite. Vi får se idag efter jobbet om det blir nåt vid Dalarö
-
Jag kan förstå logiken med att några rekommenderar hög bom i början men det gör samma sak som att flytta mastfoten bak, trycket fram på brädan minskar. Men har du problem med att foilen vill för högt finns ingen anledning att ha hög bom, tvärtom. Det är alltså inte en one size fits all rekomendation IMHO.
Ang. bakvingen, jag tror du ska undvika extremlägerna helt och hållet. Kör med den i mitten i hårdvind och i lättvind öka vinkeln 1/2 till 1 grad kanske i taget och prova. Bakvingen behöver en viss fart annars stallar den och har ingen effekt så är osäker på hur stor skillnad det gör för att komma upp i flygläge då farten ändå är låg. Kanske andra kan svara bättre men jag känner att det är först när man foilar lite snabbare som man känner att bakvingen “kickar in” och stabiliserar.
Alltså om du foilar i lagom fart och det kommer en by som gör att du får lite extra fart som gör att vingen lyfter mer. Ja då ska du ändra vinkeln på bakvingen. Desto mer jag tänker på det desto mer logiskt verkar det. Själv har jag inte brytt mig så mycket om bakvingen hittils då jag har normal vikt ca 84kg och vill inte ha för mycket lyft så har bara kört standard/mittenläget. Men ska nog börja laborera lite också.
Från Surfspot sida, SB race foil (inte supercruiser men principen är densamma):
Trim setting suggestion with 115 plus fuselage
-2° Wind 10+ knots (Recommended default angle)
-1.5° Wind 8-9 knots
-1° Wind 7 knots knots
-0.5° Wind 7 knots
-0° Wind 6 knots
+1° Wind 5 knotsTrim setting suggestion with 95 plus fuselage
-2° Wind 25+ knots (Recommended default angle)
-1.5° Wind 15-25 knots
-1° Wind 12-14 knots knots
-0.5° Wind 10-12 knots
-0° Wind 8-9 knots
+1° Wind 7 knotsNote: these suggested tail wing angles are based on the 255 tail wing and 800 front wing. Your optimum tail wing angle may differ depending on your tail wing size, you body weight, sail size, sailing style, personal preferences and front wing size.
-
Vad brukar ni ha för segelstorlek vid foil i typ 7 m/s? Självklart beroende av bräda, foil, vikt men orkar inte krångla till frågan. Har alltid valt stort segel för att hellre vara överriggad än underriggad. Kanske ska resonera tvärtom när man foilar? Är egentligen för lat för den här sporten, orkar inte rigga om ifall vinden ändras.
Log in to reply.