Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › foil, erfarenhetsåterföring..
-
Kul! Låter som et bra köp. Var länge sen jg skrev här men återkommer med en recenssion om slingshot wizard 130
Och en jämförelse glide – infinity foilarna!
Jag vet inte om det var ett bra köp om jag ska va helt ärlig, för mig kanske okej då jag har fler brädor men om man skulle rekommendera den till andra vet jag inte. Brädan är bra på alla sätt men det finns situationer då det inte är möjligt att vattenstarta. Och hittils har jag inte kunnat göra något som jag inte tror jag skulle kunnat göra med samma bräda på 98 liter. Aningens tyngre och kanske inte lika livlig men jag tror det är knappt märkbart. Med en annan bräda på 96 liter går det att dra rigg, det skiljer bara 4 liter. Jag hade trott att det skulle gå på 92 liter även om svårt men tyvärr. Sist jag hade en onshore vågbräda på ca 90 liter hade jag den som enda bräda och kunde guppa på den i halvbra förhållanden men vägde då lite mindre typ runt 75kg. Så det är ju också ett alternativ att banta ner några kilo, så ja kanske ett bra köp ändå om jag kan motivera mig till det🙃.
Visste inte du hade en vblog, ska kolla in den nu. Det behövs absolut fler vindsurfing/foil/wing vbloggar på svenska.
-
Windfoil m.m på facet, kör lite demo för boardclub som säljer slingshot
Men det blir ju allmänt kring Windfoil
Ska försöka filma lite på vattnet på sikt oxå -
Här kommer en jämförelse mellan SS infinity och NP Glide wind
2 vingstorlekar, small (1100) och L (1600) vs 76 (1600) och 99 (2400) (cm2)
Infinity foilen har funnits ganska länge på marknaden och är en multisportfoil, allts SS kör samma utseende på foilen till alla typer av vattensport (fast olika storlekar). SS har dock hela tiden haft en RD utveckling av infinity spec för Windfoil med tidigare Moses designer Tony logoz. Den har alltid haft ganska hög prislapp, idag kring 12990:- och det lär inte blir billigare med tanke på fraktkaoset globalt..Glide är egentligen en vågsurffoil/supfoil med ett längre fuselage och mindre bakvinge. Den låg tidigare betydligt lägrens pris, 2018 köpte jag min för 8000:-
NP GLIDE
Denna foil lyfter mkt tidigt sett till sin yta i cm2. Den har bra stallspeed, och är enkel att pumpa sig genom vindhål. Den är dock ganska långsam, inte ens lilla vingen mår 20 knop om jag gissar. Den är väldigt carveig, men lite trög i reaktionen så man hinner fatta vad som händer. Den kommer med 70 mast vilket är bra i början med på sikt för kort för Windfoil tycker jag. Vanliga chop når lätt upp till brädan på en 70 mast. Byggesmässigt är den gedigen, med den fetaste masten på marknaden (i alu). Enkel att montera med 1 verktyg.
Den stora vingen lyfter för mig 80 kg i byar från 6/7, så går bra att köra i mkt låg vind.Det man märker med dessa vingar är att de är långsamma, ganska rörliga i höjdled och accar naturligt över vågor (motorbåtsvågor där jag kör), vilket gör att man får va lite på sin vakt och parera med seglet. De är ganska känsliga för kraftiga vindbyar oxå
Överlag bra första vinge, spec den stora
SS
Infinity kitet är lite meckigare än NP att montera ihop med fler skruvar och olika verktyg. Kvalitetsmässigt känns det bra, även om jag fick sanda ngn detalj för att få ihop allt. SS kitet känns tyngre, och kommer med en fin väska för grejerna (ett plus). Kommer även med 90 mast och det går att köpa Både längre och kortare
99:an har lite mer lyft än NP L, byar uppåt 6/7 krävs med det går att köra med mindre segel. 5.7 istället för 6.5 ungefär. Båda vingarna lyfter ganska mjukt, spec stora har ett väldigt gradvis lyft. SS vingarna är bra snabbare, 99:an är som NP S, 76:an känns som vanlig vindsurfinghastighet med en 7:a typ. Skulle tro uppåt 22-23 knop utan att pressa.
SS vingarna är stabilare i höjdled, så på så vis enklare och mindre ansträngande att köra långa sträckor på. Det är heller inte lika känsliga för vindbyar eller vågor, utan upplevelsen är mer kontrollerad. De är däremot känsligare för var man sätter fötterna och reagerar snabbare vid carves – vilket man vänjer sig vid men oxå minskar marginal för fel vid fotbytet i gippen.Överlag märks att SS vingarna är mer utvecklade för Windfoil, och de gör också ett bättre jobb anser jag ur alla aspekter förutom montering. Båda vingarna ”varnar” i god tid för överfoiling och överfoilar heller inte särskilt lätt. Istället ligger de och gurglar vid ytan tills man hinner fixa det.
SS foilen är det bättre köpet tycker jag trots prislappen. Inte minst för att det går att montera foilen i olika lägen på fuse, så att man kan hitta ett läge för framvingen som passar ens brädas fotstroppar och mastskena. Att NP foilen hade framvingen för långt bak på min tidigare bräda var ett stort problem som inte löstes med mindre än att jag satte in en ny mastskena längre bak. Båda foilarna har nu flera olika framvingar och bakvingar samt mast-adapters, så båda märkena är modulära. Båda gör även att använda för andra sporter som wing/sup och även kite.
Personligen är jag nöjd med att jag bytte från NP till SS, även om jag var väldigt nöjd med Glide foilarna. Ska man köpa foil och använda på sin vanliga freeride är SS ett bättre köp, främst pga av att du troligen kommer hitta ett bättre länge för framvingen och bättre balans (utöver andra prestandafördelar). Har du PB är dock Glide det enda alternativet, men det är ju som sagt inte ett dåligt köp det heller.
Rekommendation får bli SS dock – en bättre vinge för Windfoil helt enkelt.
Kan dock tillägga att jag kört glidefoilarna på en vanlig 120 l freeride (240 lång) och SS foilarna på en spec foilbräda (188 lång, SS wizard 130). Så det påverkar ju upplevelsen, men jag hittade bra balans till slut även på vanliga brädan.
Sen får jag inte betalt eller så att promota SS, jag har cashat alla mina grejer som alla andra. Jag tycker helt enkelt att SS grejerna är snäppet vassare
- This reply was modified 3 years, 6 months ago by sailortrash.
- This reply was modified 3 years, 6 months ago by sailortrash.
-
Jag lovade ju en sammanfattning efter jag testat MB wildcat 92 liters foil/freestyle/våg kombi brädan. Jag körde i förrgår i Dalarö, utgick från Schweizerbadet vilket jag inte brukar men härligt med en riktig sandstrand. Att kryssa ut var dock inte så lätt med vatten upp till knäna men väl ute så ökade vinden och det slutade med att jag blev överriggad. Körde non stop i ca 2 timmar och testade det mesta. Riktigt kul bräda och passade bra med glide wind medium slim foilen på ca 12-1300cm2 och med 5,3 vågsegel. Nackdelen att volymen är så låg att det blir svårt att dra rigg. Men vattenstarterna var ingå problem med så litet och smidigt segel bara man inte sparkar med benen då man kan skada sig på den vassa vingen. Med enkel bakstropp och smal bräda går det att carva väldigt bra. Jag simulerade backside vågridning och kunde köra väldigt tajta cutbacks på de små choppen. Nästan 180 grader, ibland luftades vingspetsen men allt gick väldigt kontrollerat med den snälla glide foilen med den korta masten.
Testade att hoppa första gången med foil, det var inte som jag hade trott att foilen skulle skicka upp mig extra högt och jag skulle göra en ofrivillig bakåtloop. Nej tvärtom så tyngde foilen ner så fort den lättade, kom max ca 30cm högt med vingen över vattnet. Landningarna var ingå problem och kändes som foilen dämpade. Men bara om jag kom upp med vingen i luften men ibland tajmade jag fel och vingen sög fast kändes det som vilket ledde till att brädan dök ner med nosen först. Men va ändå ganska kul och odramatiskt att hoppa med foil, tvärtom än väntat alltså.
Gipparna var svåra då brädan är så liten och livlig. Det är lite ont om plats mellan stropparna för att flytta fötterna och med fötterna nära varandra så blir det sämre balans. Men kan bero på att jag nu är van vid en 91cm bred foilbräda. Fördelen om man skulle vänja sig med denna bräda är att man sen inte behöver ställa om tekniken för att gippa med fena med samma bräda.
För min vikt 85kg skulle jag kanske behövt några liter extra för att kunna köra i lättvind med 6,8an och stor foil. Men för resor då jag primärt kommer segla i hårdare vind i vågor med thrusters fensetup och ta med foilen som option i lättvind och max 5,3 segel så tror jag brädan kommer funka fint. Jag får då ett väldigt brett register med minimal utrustning så länge vinden inte är byig som här hemma tror jag det kommer bli perfekt att växla till foil och 5,3an i vindar då andra kör på 6,5 till 7,5 med fena. Det kan ändå finnas vågor i dessa lätta vindar, perfekt för att rippa upp med foil
Var ju där samma kväll som du och körde, grym kväll, blev ju tre timmar med 5.3 och nästan konstant foilande. Jag körde ju en Exocet RF 81 då med SB 1100 vinge och 115 fuselage, 255 stab. Grymt stabil ifall man vill höjda järnet men även riktigt rolig ifall man vill simulera vågridning med en massa cutbacks m m. Tycker denna setup kompletterar min racesetup (Starboard iFoil 91) perfekt, där kör jag 115+ fuselage istället med 1000-vingen eller 800 ifall det blåser lite mer. Det roliga med foil är ju också att det inte spelar så stor roll vilket segel du använder, på min iFoil 91:a t ex så har jag använt allt från 5.3 till 9.0 och allt fungerar lika bra. Beror mest på vad du vill göra, åka runt och svänga eller maxa höjd eller åka så fort som möjligt.
-
För er som inte hoppat på foiltåget än hittade jag en grej som kan göra det lättare att foila med vanlig freeridebräda. Freeride har en eller flera nackdelar, fenbox ej foil ready, mastbox och stroppar för långt fram och fenbox långt bak. Därtill är brädan avrundad längst bak där man behöver stå. Power plate eller chinook power plate passar i pb, tuttle box och deep tuttle box. Plattan har dessutom flera placeringar för foilen. Hade gärna testat då jag tragglade med freeridebrädan.
-
För er som inte hoppat på foiltåget än hittade jag en grej som kan göra det lättare att foila med vanlig freeridebräda. Freeride har en eller flera nackdelar, fenbox ej foil ready, mastbox och stroppar för långt fram och fenbox långt bak. Därtill är brädan avrundad längst bak där man behöver stå. Power plate eller chinook power plate passar i pb, tuttle box och deep tuttle box. Plattan har dessutom flera placeringar för foilen. Hade gärna testat då jag tragglade med freeridebrädan.
Tack för bra tips!
Skall precis fixa till min formula för att foila med en Slingshot Hoverglide fWind. Kan inte hitta att man kan köpa den i Sverige?
Martin -
För er som inte hoppat på foiltåget än hittade jag en grej som kan göra det lättare att foila med vanlig freeridebräda. Freeride har en eller flera nackdelar, fenbox ej foil ready, mastbox och stroppar för långt fram och fenbox långt bak. Därtill är brädan avrundad längst bak där man behöver stå. Power plate eller chinook power plate passar i pb, tuttle box och deep tuttle box. Plattan har dessutom flera placeringar för foilen. Hade gärna testat då jag tragglade med freeridebrädan.
Tack för bra tips!
Skall precis fixa till min formula för att foila med en Slingshot Hoverglide fWind. Kan inte hitta att man kan köpa den i Sverige?
Martin
Missade den detaljen. Har hittat den i USA och i UK. Har inte kollat vad det kostar men man blir ofta förvånad över att frakt från utlandet är billigare än från surfspot kungens kurva.
-
Den är ganska dyr, uppåt 2000:- tror jag
Har kollat in den tidigare. Borde funka bra. Jag surfade länge med np’s PB adapter och den hade en mkt mindre platta som gjorde jobbetOm du är orolig över boxen så kan det va en bra idé att lägga 2 lager kol rakt över (eller glas). För att få bra balans ska du nog köra fwind foilen i c-läge, så det blir rätt mkt hävarm mot boxen och däcket precis framför. Utan platta kan det vara lite på gränsen faktiskt
Sidokrafter behöver du inte oroa dig för
-
Hej,
Jag har förstått att folk förstärker på ovansidan och på ovansidan tänkte jag gjuta en avtagbar förstärkning som jag bara använder när jag kör med foil av några lager glasfiberväv/epoxi och skaffa längre fenskruvar som når igenom.Räcker det tror ni?
Borde det inte bli mest tryck i framkant av boxen på botten av brädan? Bör man (om man inte skaffar en power plate) förstärka och lägga 2 lager glas på botten av brädan över fenboxen och en bit ut åt alla håll?
-
Jo trycket är främst på undersidan framför boxen
Vet ärligt talat inte varför man ska förstärka på ovansidan, tror det är ngt slags missförstånd
Kanske mot att skruven ”vickar” eller så, men innan du får problem med sånt kommer däcket framför boxen pajjaTycker den där ”powerplate” visar ganska bra hur man bör förstärka
Den typ av foil du har (har samma) ger inga stora påfrestningar i sidled. Kör du en formula så skulle jag snarare vara orolig för att överbelasta foilmasten (om du står längst ut på kanten i hård vind) än fenboxen.
-
Hej
Här kommer lite intryck från en till wizard från Slingshot – denna gång 114 l brädan. Om jag tyckte wizard 130 var ett radikalt byte från en freeride, kan jag säga att det inte var ngn särskilt stor skillnad att gå från 130 till 114.
Måtten på denna bräda är 114 l, 66 bred, 178 lång och 12.5 cm tjock. Den är ganska lik 130. men liknar ju inget annat som har med vindsurf att göra. Jag hade en kitebräda tidigare som var lika lång. Men rätt nice att den går in i bilen utan problem..dra rigg – Ja – det går. Det känns faktiskt rätt enkelt, dock vingligt. Ungefär som att dra rigg på en 110-115 l vanlig vindsurf. dock vill jag nog ha så pass mkt vind att jag har ngt att luta mig mot när seglet väl är uppe.
Slogga runt – ja, det går helt ok. denna bräda kan man ta sig hem på om vinden dör..
plana upp – otroligt tidigt! faktiskt är jag rätt säker på att denna planar ännu tidigare än wizard 130, allt annat lika. Oväntat, men nice. Inte heller behöver man ta i särskilt mkt, båda armar och ben jobbar mindre för att få upp grejerna i vattnet. Denna bräda planar jag upp med båda fötterna i stropparna, redan från stillastående. Det ger mkt bra kontroll och går bra eftersom brädan är så biffig där bak.
planing – lite kvickare och mer rörlig än 130. Brädan märks knappt, utan det känns som att man står rakt på foilen. Detta gör att man får va ännu mer förtsiktig i fotrörelser, även pumpning gneom vindhål.
gipp – redan på 130 känns det som att man “gippar rakt på foilen”, men där märks ändå brädan att den förlåter klumpiga fötter mm. Denna bräda har ännu mindre marginal för dålig teknik i gippen, så här blir det till att steppa upp..
slag – nej, möjligen helitack om den sitter i ryggmärgen på en 100 l freestyle för dig
övrigt – vågridning! med centrerad position har man tillräckligt mkt kontroll över centerlinjer för att faktiskt släppa bakhanden helt och rida swell!!
hopp har jag inte hunnit testa, men det lär inte hänga på brädan…överlag: är detta en 1-board quiver? jag tror det – iallafall för dig som “slutat” ramla av i vändningarna, eller safear i gipparna och lägger ner brädan i vattnet innan flip. I och med att den planade så tidigt så går den ju att köra iallafall från 6/7 i byarna, det går att dra rigg och slogga hemåt.
Jag kommer dock behålla 130 för låga vattentemperaturer, trots allt badar jag mindre på den brädan, och den kan ta större segel. Tror inte det blir jättelyckat att dra segel större än 6 på 114.
cs på vattnet!
- This reply was modified 3 years, 4 months ago by sailortrash.
-
Bra info om Wizard 114. Här en annan review jag hittade. https://bigwinds.com/2021-slingshot-wizard-114-vs-2020-wizard-125/
Vad jag förstår så vill du inte gärna köra större segel än 5,7?
Synd att det inte går med större segel. 130an tycker jag funkade riktigt bra med 6,8an och jag tänkte på sikt byta ut den mot ett lite stabilare foilsegel i storlek 7,0 tex Severne foilglide eller phantom iris X eller Z eller liknande. Teoretiskt tycker jag det borde gå att dra rigg/slogga med ett 7,0 och 114 liter.
I länken ovan så skrev han att han inte ens ville dra rigg/slogga med ett superlätt 3 lattat 6,1 kvm segel. Det känns väldigt konstigt. Vad tror du det beror på, att den är så kort?
Slingshot själva verkar inte heller helt säkra på vad de rekommenderar då det står olika på 2 ställen på samma sida. Det står både 3,5-5,2 och på ett annat ställe 3,5-7,5.😁
-
Den går nog att köra med 6-7, och det var helt ok med 5.7, Men jag kan tänka mig att det inte är superkomfort. Ffa dra rigg med ett sånt stort segel leder nog till att brädan blir en sinker i klassisk betydelse. Ska testa den med 6.0, om det funkar så även med 6.5. Trots 114 l så trycks den lätt ner i vattnet och blir instabil
130 tycker jag funkar bra med 7, kan säkert funka bra uppåt 8.5 om man vill köra så stort
-
Helt klart spelar brädans längd en jättestor roll för foiling och även dra rigg mm. Jag vart positivt överraskad av hur lätt det ändå var att dra rigg på den. När jag klättrade upp för att winga på den var det sjukt instabilt. Men med foil på och segel i vattnet stabiliserar sig brädan. Sen lär man får upp seglet är det som att komma upp ur ett slag på en vågis typ. Därför vill jag inte sticka ut i så låg vind att man inte har drag i seglet, finns liksom inget att hålla i då och brädan blir sjukt vinglig. Slogga hem i vindstilla offshore skulle jag inte vilja göra på denna bräda….
Ang segelstorlek så märker man detnäven när man flippar seglet, men kg antar att med perfekt timing så spelar det inte så stor roll. Blir lite mkt vikt som märks mer än på 130
Tappar man inte seglet då kan man nog köra uppåt 7 på denna oxå
-
Hej igen,
Premiärtur igår. Väldigt kort pass. Foilade korta sträckor. Vingligt…7.9 och c-läget på SS fwind med formula. Jobbigt att pumpa. Ser fram emot längre pass i lite starkare vind nästa gång.Den är ganska dyr, uppåt 2000:- tror jag
Har kollat in den tidigare. Borde funka bra. Jag surfade länge med np’s PB adapter och den hade en mkt mindre platta som gjorde jobbet
Om du är orolig över boxen så kan det va en bra idé att lägga 2 lager kol rakt över (eller glas). För att få bra balans ska du nog köra fwind foilen i c-läge, så det blir rätt mkt hävarm mot boxen och däcket precis framför. Utan platta kan det vara lite på gränsen faktiskt
Sidokrafter behöver du inte oroa dig för
Log in to reply.