Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › foil, erfarenhetsåterföring..
-
Killen som designade nya NP glide slim vingen och nya HP serien till glide.
-
15-20 cm är extremt mycket och som sagt ökar lyftet med frontvingen längre fram. Redan 3-4 cm gör skillnad. Om jag inte minns fel så har supercruisern två lägen på frontvingen. Skulle istället förlänga fuselaget bakåt 10-15 cm isf. Har testat det på glide Wind och den blev stabilare (trögare). Vad har du för bräda? Minst lika viktig som foilen.
Ett sätt att överleva värsta byarna är att ställa sig framför stropparna och pressa ned foilen.
-
Ja alltid roligt med att ha något litet foilprojekt igång tycker jag. Själv tog jag fram sticksågen och gick lös på en Formula som var 19 år och jag hade låg. Tänkte att det ska bli en slalom/freeride foilbräda av den.
Den var 260 lång lite för bred i fören tyckte jag och sen saknade den foilbox förstås. Så nu är folilbox installerad och plastat om kanterna. Den vinner nog ingen skönhetstävling men det spelar ingen roll om den bara funkar.
När en ny lätt foilbräda kostar 20-30 lax så kan man stå ut med lite skönhetsfel…
Återkommer med bilder sen när det börjar bli klart. Ska måla lite och lägga halkskydd bara. -
Brutalt
Ska du inte kapa lite till?
Min bräda är 188 lång, fantastiskt kul att köra på och planar lättare och tidigare, mkt pga av längden är jag övertygad om… -
Nja ska testa denna först är tanken. Det var sånt jobb att plasta och slipa nya kanterna så fungerar den så får det bli ett annat projekt framöver att bygga om nått som blir kortare. Men är lite sugen på det också faktiskt. Sen har jag ingen low aspect foil så då behöver jag nog köpa en sån med lite större framvinge i så fall. Min foilbuget är redan ansträng men framöver kanske.
-
Någon uppfattning om hur stor volym brädan får? Foilbrädorna under 2 m är tjocka längst bak.
-
Någon uppfattning om hur stor volym brädan får? Foilbrädorna under 2 m är tjocka längst bak.
Den här blir en lite längre mera åt slalomfoil stuket än de under 2 m längd ca 220 så kapade ca 40 cm på orginalet. Volym var 160 så nu kanske nere på 145-150 l skulle jag gissa.
-
15-20 cm är extremt mycket och som sagt ökar lyftet med frontvingen längre fram. Redan 3-4 cm gör skillnad. Om jag inte minns fel så har supercruisern två lägen på frontvingen. Skulle istället förlänga fuselaget bakåt 10-15 cm isf. Har testat det på glide Wind och den blev stabilare (trögare). Vad har du för bräda? Minst lika viktig som foilen.
Ett sätt att överleva värsta byarna är att ställa sig framför stropparna och pressa ned foilen.
Hej
Fick tips från flera SB foilare att flytta i fram läge fram vinge och flytta helt bak bak vinge för mindre lift. Vissa tycker om den hör set up, en gammal formula kille här i Stockholm som idag kör bara formula foil sa också samma sak för flera månader sen men då hade inte foilat alls mycket. Jag har en starboard Foil 137, 93cm bred typ. Min projekt om fuselage förlängare är bara en “experiment” , kommer att kalla min foil för Starboard Supercruiser XXL. Jag gör också pga Supercruiser fuselage finns i ett längd och som sagt är super nyfiken av vad hände om avståndet från masten till fuselage ökar 20 cm? Jag vet att kommer att få ännu mera lyft men ska testa med bak vinge bak, lägre bom, mast foten i mitten, kanske kan jag pressa lite mera med bakfoten som att köra en Race, fast en super light wind Supercruiser ahahah. Vi få se. Iaf jag kör aldrig över typ 9 m/s. Det kommer att blir en 108 cm fuselage istället för 87cm. Vad tycker ni om längden?? Bifogar lite bilder av projekt -
Förlänger du både bakåt och framåt? Tror det behövs för att foilen ska vara balanserad. Det är mycket lyftkraft i frontvingen. Flyttar man fram frontvingen blir det större krafter i fuselage, skruvar, mast och infästning i brädan. Kanske håller ett tag men det kan bli utmattningsbrott. Brukar vara inne på seabreeze forum (Australien) och där har jag sett ett flertal kreativa modifikationer och böjda fuselage. Tror det är bättre att sätta US box i brädan för att få fram hela foilen.
-
Intressant projekt….bara du inte tappar framvingen om den där aluprofilen går av 😬
-
Ja alltid roligt med att ha något litet foilprojekt igång tycker jag. Själv tog jag fram sticksågen och gick lös på en Formula som var 19 år och jag hade låg.
Ajaj, det gör ont i själen, är det en X-186 bräda? 😮
De som var så goa att segla på, perfekt som lättvindsfreeride bräda…. 🙂 -
Någon som provat ss phantasm? Ser riktigt frän ut.
Inte än, men du ska ser det ut som!
-
Man skulle kunna tro det, plockade en bild från wörldwajdwäbb
-
Ser nice ut. Inginity76 vingen har jag provat och det är en riktigt bra vinge som jag kan rekommendera som lättvindsvinge till windfoil och medium/hårdvinds vinge till wing. Välutvecklad och omtyckt av många så kan inte bli fel med denna. Den här ser nästan likadan ut men nu har man steppat upp nivån ordentligt på hela foilen.
Hur var det nu, passar SS vingarna ihop med SAB/moses mast/fuse?
Log in to reply.