Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › foil, erfarenhetsåterföring..
-
Vad jag läst om phantasmen hittills (alltså från åkare) verkar den va snabbare, pumpa bättre och ha bättre top end än 76. Typ samma vindrange som 77+65. Men mkt riktigt är den 76:an ”refined”. Sen finns en drös nya vingar, 2 serier en mid och en high aspect utöver den ”performance freeride” som sitter på (finns fler i den serien oxå).
Jag har dock kört 76 i iallafall 10-12 och där ngnstans vill man byta till en mindre. Men den är väldigt allround för sthlm och den verkar inte maxa ut som större vingen 99. Men nya 730 pfi (som vingen heter) ska man alltså kunna köra på uppåt 14-15 iallafall
SAB och phantasmen har en fuse som verkar funka 99% (houston kiteboarding har testat). Men inte 100. Råkar man sitta på mosesvingar så visst, men annars vet jag inte varför man spec skulle vilja köpa Moses. Båda märkens är ”Logozs” design och SAB bygge. Men mr Logozs är ju på slingshot R&D nu, så gillar man Moses så lär man gilla slingshot
SAB står för kolfiber, Logozs för designen
- Detta svar ändrades 3 år, 2 månader sedan av sailortrash.
-
Lite erfarenhetsåterföring tema skruv:
Titanskruv låter ju fränt, men de är inte optimala. För hårda, spricker för lätt. Byt till rostfritt var rådet från SS vilket de själva kommer köra som standard framöver.Denna skruv fäste mast till platemount, och att just den gick av var klart oväntat
-
Utmattning. Hög hållfasthetsstål är faktiskt mer känslig för utmattning. Egentligen borde man byta skruvarna efter x antal gånger. Har böjt en skruv i deep tuttle boxen (supercruiser). Lite nervöst att halta tillbaks med foilen hängande i en skruv.
-
Btw verkar SS ha guld i sina skruvar. Annars förstår jag inte hur de kan vara så dyra.
-
Apropå skruvar, idag körde jag en jump foilstyle session och hade lite bråttom så flyttade fotstropparna med skruvdragare. Rostfritt är mjukt så det slutade med att jag bara lyckades flytta en stropp till mitten innan skruvarna pajade.😂😂😂
Men det funkade väldigt bra. Det blev perfekt stance för hopp när jag kör regular som jag föredrar och goofy så står jag på kanten och kan kryssa effektivt för att transportera mig ut efter jag latjat klart. Helt perfekt, men tråkigt att jag inte längre kan flytta stropparna.
Har testat centrerade stroppar på Wizard 114 men tycker det blir lite obalans då den är så bred. Men tex hopp går inte alls bra när man står på kanten då brädan viken ner i landningen. Med den här placeringen löser jag båda problemen, framfoten kontrollerar vinkeln sidledes och bakfoten tar upp kraften i landningen.
Hoppa med foil är ganska kul, det känns lite som att hoppa på studsmatta, det blir lite extra fjong i hoppen och landningen blir lite mjukare.
-
Btw verkar SS ha guld i sina skruvar. Annars förstår jag inte hur de kan vara så dyra.
Titan har de i skruvarna, nästan lika dyrt som guld! Tydligen ingen bra lösning
-
Assymetrisk slalom wave, du bryter ny mark!
Håller med som studsmattekänslan, men jag har inte riktigt saftat på som behövs för att få lite höjd änSkruvdragare är lömskt, vågar inte använda det på surfbrädor. Rätt lätt att dra sönder plasten i pluggarna oxå
-
Assymetrisk slalom wave, du bryter ny mark!
Håller med som studsmattekänslan, men jag har inte riktigt saftat på som behövs för att få lite höjd än
Skruvdragare är lömskt, vågar inte använda det på surfbrädor. Rätt lätt att dra sönder plasten i pluggarna oxå
Hehe, ja det är nog det som är det mest roliga med foil just nu, att bryta ny mark. Det finns så många nya möjligheter. Snackade igår om att göra en downwinder med vinge men med windfoil så kryssar man så himla effektivt vilket öppnar upp helt nya möjligheter.
Angående skruvdragare så har jag rekommenderat andra att inte använda det just av den anledningen. Men måste ha glömt min gamla hederliga F2 mejsel, jag tror på Gålö.
-
Ja kryssen är helt galen, även utan cambersegel
Helt plötsligt får man börja kämpa för att ta sig tillbaka i överriggad och slörstroppen lyser med sin frånvaro🤔
-
Apropå skruvar, idag körde jag en jump foilstyle session och hade lite bråttom så flyttade fotstropparna med skruvdragare. Rostfritt är mjukt så det slutade med att jag bara lyckades flytta en stropp till mitten innan skruvarna pajade.😂😂😂
Men det funkade väldigt bra. Det blev perfekt stance för hopp när jag kör regular som jag föredrar och goofy så står jag på kanten och kan kryssa effektivt för att transportera mig ut efter jag latjat klart. Helt perfekt, men tråkigt att jag inte längre kan flytta stropparna.
Har testat centrerade stroppar på Wizard 114 men tycker det blir lite obalans då den är så bred. Men tex hopp går inte alls bra när man står på kanten då brädan viken ner i landningen. Med den här placeringen löser jag båda problemen, framfoten kontrollerar vinkeln sidledes och bakfoten tar upp kraften i landningen.
Hoppa med foil är ganska kul, det känns lite som att hoppa på studsmatta, det blir lite extra fjong i hoppen och landningen blir lite mjukare.
Fot i stroppen med stropp bakom hälen. Lär ha bra fäste, typ snowboard.
-
Någon som har koll på hur högt man kan flyga innan breach, hur mycket vatten behövs ovanför vingen? Har erfarenhet av np glide wind (70 mast), supercruiser (80 mast?) och har numera fwind med 70 mast. Sällan breach med supercruiser men bortvald pga dålig kvalité. Glide wind är långsam och förvarnar så man kunde parera. Har nog haft flest breach med fwind då den är betydligt snabbare och förvarnar inte. Ska skaffa 90 mast till nästa säsong.
-
jag tycker nog man kan köra ganska högt, iallafall 20 cm ca verkar räcka om det är platt vatten. Har övat på att ligga högt på senare då jag testat slöra/speedruns överrigad hem när man tagit för mkt höjd, och jag tycker iallafall 76:an är duktig på att “följa” ytan, dvs stiga och sjunka i takt med vågor/chopp. Sällan den bryter oväntat, tycker den likt NP glide förvarnar en bra stund innan. Men jag håller med om att när den väl gör det så är det lite med ett “pop”, liksom studsar ur vattnet allt på en gång
Den är ganska känslig för kavitering också när man väl får vingtippen ovan vattnet, vilket hänt mig när man gippat för snävt. Så om man ska försöka rida ngn liten våg behöver man dyka ner den lite, annars kan man få spinn out
-
Här kommer en sammanställning av “hur fort går SS infinity 76”
GPS data för I76:an i varierande förhållanden sen september typ. Det är ganska tydligt att jag förnärvarande toppar denna foil kring 15 knop, nära 16 som bäst.
Som jag trodde så går den snabbast när vattnet är hyffsat platt, så i ganska lätt vind. Bästa speed hittills är 15.8, vilket sattes med 6.0 i ngn längre by kring 7-8 m/s i halvvind/lätt slör. Annars verkar de snabbaste bogarna vara djup slör, nästan läns, när man kör med vågorna med fullt tryck.
Stökigt vatten på kryss går utan tvekan långsammast, då brukar farten ligga kring 10-12 knop bara
översatt till km/h snackar vi moppefart som bäst, kring 25 km/h.
Frågan är om ja lyckas pressa den några knop till om jag lyckas/vågar slöra den hårdare med stropparna på kanten. Eller om det helt enkelt krävs en tunnare foil, den är ganska tjock trots allt på mitten.
Läser man runt på t.ex. seabreeze är det många som toppar denna kring 20-21, men då i “neförsbacke”, alltså ngn ocean swell i måttlig vind.
-
Någon som har koll på hur högt man kan flyga innan breach, hur mycket vatten behövs ovanför vingen? Har erfarenhet av np glide wind (70 mast), supercruiser (80 mast?) och har numera fwind med 70 mast. Sällan breach med supercruiser men bortvald pga dålig kvalité. Glide wind är långsam och förvarnar så man kunde parera. Har nog haft flest breach med fwind då den är betydligt snabbare och förvarnar inte. Ska skaffa 90 mast till nästa säsong.
Jag brukar tänka ca 1/3 av masten under vatten men beror lite på, är det stökigt och man kör kort mast kanske man snarare kör med bara halva över. Jag tror inte vingen behöver ha en viss mängd vatten över för att fungera utan så länge någon del av foilen inte bryter ytan så är det ok. Men beror också på vilken foil man har, vissa klarar att tex vingspetsen kommer upp i svängarna. Tex min nya freestyle foil SAB w799 klarar detta fint (Mer om denna foil eventuellt senare i separat inlägg men den ersätter nu min gamla NP glide). NP glide är egentligen inte känslig för ventilation av vingspetsen men eftersom vingarna är böjda nedåt så kommer hela foilen upp samtidigt och man glider sidledes vilket jag brukade kalla “foil slide”. Jag tror inte det är kavitation utan att vingen fysiskt faktiskt planar uppepå. Alla racefoils jag provat ramlar ner direkt därimot vilket brukar innebära en krasch om det händer mitt i gippen, med glide brukar krasherna bli lite mer förutsägbara). Det jag tror förvarnar med en foil som tex glide eller i76 är att de är dels långsamma och dels tjocka så de trycker upp vatten som hörs/känns när man närmar sig ytan. Medan race vingar skär som en kniv genom vattnet utan motstånd. Och det går så snabbt att man inte hinner reagera.
Något att tänka på med högre mast. En del gillar ju högre mast för man foilar sällan ur. Men jag tror man lurar sig själv då man kommer inte kunna köra lika fort eller lyfta lika tidigt med mycket mast i vattnet. Och foilen blir lite trögare på fotstyrning, inte lika direkt känsla och sen blir den tyngre och dyrare om man vill ha en styv mast som samtidigt är lång Jag tycker 95cm är max om man kör bred tex 91-100cm bräda och för runt 60-65 cm tycker jag 85cm är tillräckligt. Jag har kört 70cm med 59cm bräda och har funkat bra men på Wizard 114 som är 66cm i häcken så blir det lite kort. Ingen exakt vetenskap men ungefär vad jag kommit fram till. Bredden hänger ihop med hur snävt man kan svänga och det är oftast där skon klämmer med för kort mast så tex en bred bräda med kort mast kan bli problem om det är choppigt. Därför funkade NP glide med 70cm mast dåligt i Fituna, Björkvik, Dalarö men var helt ok på Mälaren.
Jag upplever också att low aspect vingarna följer med vågorna automatiskt medan race vingarna skär rakt igenom choppen men man följer med i dyningarna. Men i gippen ställer det till det med för kort mast oavsett typ av foil. I lite större chop/vågor kan man ibland göra en snävare sväng och då komma undan med kort mast. Kan t o m va en fördel.
Oj det här blev långt. Får se om nån orkar läsa hit
- Detta svar ändrades 3 år sedan av Stefan_Foil.
Logga in för att svara.