Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Foil vs LEI
-
pjoter wrote:hehe, KO i varje utmaning biorno… vad mkt sätter du på att man kan hitta en hel del utmaningar där LEI kommer tokförlora?
milkman, jag läste att ozone bara byggt en LEI för att få ut nåt iår då dom inte hann få färdigt sin slutna cell kite som dom höll på att utveckla… 😉
Jovisst det finns andra utmaningar där LEI kanske förlorar. Jag personligen skulle dock aldrig rekommendera någon att köpa en foil om han inte hade de krav jag skrev tidigare sen får ju folk självklart köpa vad dom vill.
De flesta foilåkare som har provat min primadonna har inte köpt foil sen igen.
Men alla får åka vad dom tycker är roligast. -
men primadonnan e en go kite också. 🙂 hade dom bara byggt one-pump på den så hade den vart riktigt fin!
för egen del får jag nog mer säga att jag tycker inte det är sån jäkla stor skillnad mellan dom foilar å LEI jag kört, tar man sig bara tid att lära sig kiten så e alla moderna kites såpass bra att man kan köra mkt hårdare än vad man själv klarar av på dom.
-
Bjorno, jag lovar att din åkning *inte* är på en så hög nivå att du skulle bli varken en bättre eller sämre åkare p.g.a av den grundläggande teknologin som används i kiten.
Dvs. jämför du en motsvarande kite inom vardera kategorier (bridlade foil, PL, LEI, BOW…) så kommer du att kunna åka lika vasst med vilken som helst av dem efter några timmars ”invänjningstid”./Kaj(Tech)
-
Cortex wrote:Bjorno, jag lovar att din åkning *inte* är på en så hög nivå att du skulle bli varken en bättre eller sämre åkare p.g.a av den grundläggande teknologin som används i kiten.
Dvs. jämför du en motsvarande kite inom vardera kategorier (bridlade foil, PL, LEI, BOW…) så kommer du att kunna åka lika vasst med vilken som helst av dem efter några timmars ”invänjningstid”./Kaj(Tech)
Inte kan ni påstå att foilar är lika snabba som en motsvarande LEI? Vad gäller LEI så skulle jag gärna ha en snabbare drake ner till 10m2 (inte ens PD12 är tillräckligt snabb björn). Det blir roligare åkning, lite mer respons. Sen om jag blir en bättre åkare för att jag kan ta våger bättre eller göra kiteloops (vilket man lättare gör med en snabb kite) eller om det är så att man är en bättre åkare om man kan köra i 3m/s eller köra i stockholms inre tokbyiga skärgård kan man ju diskutera.
-
ollfa297 wrote:Cortex wrote:Bjorno, jag lovar att din åkning *inte* är på en så hög nivå att du skulle bli varken en bättre eller sämre åkare p.g.a av den grundläggande teknologin som används i kiten.
Inte kan ni påstå att foilar är lika snabba som en motsvarande LEI? Vad gäller LEI så skulle jag gärna ha en snabbare drake ner till 10m2 (inte ens PD12 är tillräckligt snabb björn). . Då måste det vara jobbigt att köra dina traktorer…
-
Då måste det vara jobbigt att köra dina traktorer…
ganska nöjd med ”traktorerna” efter att ha provat ”the award winning” prima donnan faktiskt. Var lite orolig innan måste jag erkänna…
(men det känndes ju att det var olika typer av drakar, PD borde jämföras med MK triben eller Evo med Wild Thing)
-
MickeN wrote:Luuddee wrote:jag körde också en v19 i habo en dag tråkigt va det sen bytte jag till en lei 15 och hade mer tryck i den.
Om du gillar att jämföra storlekar så testa Pjoters Speed 10, gissar att den kör skiten ur din LEI 15 😉
Om det nu var storlek vs tryck som var din poäng…
/Micke
PS. Jeeeesus….. är vi inne i Foil vs LEI nu igen… DS.
ja har utmanat pjott i sommar den däringa speed10 mot en rippehr kite. snabbast vinner. -
MårtenT wrote:Finns det någon som tävlar i pkra om kör foil?
Bara i Cross va?
Men där går det ju också riktigt bra för dem -
Cortex wrote:Bjorno, jag lovar att din åkning *inte* är på en så hög nivå att du skulle bli varken en bättre eller sämre åkare p.g.a av den grundläggande teknologin som används i kiten.
Och jag lovar att du skulle bli ifrån åkt av rossi på en puch dakota när du har en gixxer 1000 också eftersom du inte har en så ”hög nivå” på ditt hojåkande men å andra sidan så skulle du ha mycket roligare på en gixxer ändå…
SM i aningens dåliga liknelser härmed inletts..
-
Ludde, jepp bara mr kaj vill låna ut en speed i sommar så ska de bli ett rejält race! även alla andra som vill köra fort får såklart va med å leka!
biorno, du vinner nog sämsta jämförelse tror jag. grattis! men du måste haft en taskig uppväxt om du tycker att nån mc e roligare än en gammal dakota! gamla mopeder rockar bra mkt fetare än alla mc du kan tänka på. spinna ringar å köra bakhjul med träskor på de rockar stenhårt!
-
Det här ämnet…igen…
Milkman: Varför är det som är så förståss att LEI alltid vinner på vatten?
Det enda revolutionära som har hänt LEI de senaste årtiondena är att de har fått mer bridlar och foilform. DET är ju imponerande. Nä, precis, inte speciellt.
-
d e ju bara för att det inte har behövts någon revolutionerande förändring…
på foilfronten har det dock gjorts stora framsteg…de va ju så dåliga innan liksom (och kanske fortfarande är? vad vet jag)!! -
Skye10 wrote:Milkman: Varför är det som är så förståss att LEI alltid vinner på vatten? Det försökte jag inte säga. Läs så här: Som i ”Det förståss” ([det är klart!]Norstedts). Jag misstänkte att Biorno menade vatten och jag snackade snö, då vart där en ”Förståsss….” 🙂 (Historiskt sett har han ju nämligen rätt, men bara ifall det rör vatten)
-
Skye10 wrote:Det här ämnet…igen…
Milkman: Varför är det som är så förståss att LEI alltid vinner på vatten?
Det enda revolutionära som har hänt LEI de senaste årtiondena är att de har fått mer bridlar och foilform. DET är ju imponerande. Nä, precis, inte speciellt.
”Hänt LEI de senaste årtiondena”, du menar ca 87-96,97-06? näe då var det ju ganska stilla i utvecklingen. Det var ju årtiondet innan, 77-86, det var ju då det hände gejer med LEI utvecklingen… 😉
Logga in för att svara.