• mrmille

Medlem
    31 mars, 2006 vid 19:42
    walle wrote:
    mrmille wrote:
    antar man kan utesluta Arcs då eftersom de så sällan kraschar?

hur kul en det med en kite som e snäll som en hund… du kan parkera den kl.12 och binda fast den i dragkroken medans du käkar… inte actionsport i mina ögon.

Så lät det inte på tjurudden i sommras när Fernholm körde en Venom 13, som kanske ska tilläggas var helt original. I övrigt klassade han ut alla andra som nu behagade vara med. Detta var första gången han ens höll i en venom.

Det enda som sades var… Ja, alla höll käft.

Nu ska vi ju inte tala om vad han då hittar på med sina Flysurfers som han verkligen kan utan och innan.

• ollefax

Medlem
    31 mars, 2006 vid 19:46
    mrmille wrote:
    walle wrote:
    mrmille wrote:

hur kul en det med en kite som e snäll som en hund… du kan parkera den kl.12 och binda fast den i dragkroken medans du käkar… inte actionsport i mina ögon.

Så lät det inte på tjurudden i sommras när Fernholm körde en Venom 13, som kanske ska tilläggas var helt original. I övrigt klassade han ut alla andra som nu behagade vara med. Detta var första gången han ens höll i en venom.

Nu ska vi ju inte tala om vad han då hittar på med sina Flysurfers som han verkligen kan utan och innan.

och vilken drake skulle han inte spöa skiten ur alla andra med (på tjurudden den dagen)?

• walle

Medlem
    31 mars, 2006 vid 19:49
    mrmille wrote:
    walle wrote:
    mrmille wrote:

Erik e jevla duktig, missade tyvärr när han testade venom… men håll med om att venom e långsam och att du inte sugs upp direkt.

Men det e en jevligt bra kite för nybörjare eftersom den e så förlåtande!

• mrmille

Medlem
    31 mars, 2006 vid 19:56

Ja walle, det stämmer riktigt bra, dom svänger snabbare än tubekites i samma storlek men är å andra sidan lite mindre effektiva per m2.
    För att du skall få samma kick som med tubekites bör det blåsa en del så du kan köra med mindre kites.

• walle

Medlem
    31 mars, 2006 vid 19:58
    mrmille wrote:
    Ja walle, det stämmer riktigt bra, dom svänger snabbare än tubekites i samma storlek men är å andra sidan lite mindre effektiva per m2.
    För att du skall få samma kick som med tubekites bör det blåsa en del så du kan köra med mindre kites.
    svänger dom snabbare än tubkites?
  • mrmille

Medlem
    31 mars, 2006 vid 19:59
  • ollefax

Medlem
    31 mars, 2006 vid 20:01
    mrmille wrote:

förstår inte det med samma storlek … menar du totala åtgångna tyg arean?

• mrmille

Medlem
    31 mars, 2006 vid 20:07

Tänker inte ge mig in i någon diskussion om vad som är bättre eller sämre.
    Alla får köra vad dom vill så länge dom trivs med det.
    Jag känner att jag utvecklats på ett bra sätt med PL-ARC kites och tänker inte byta bort dem.

Därtill tänker jag inte tjata på någon annan dessa kites som jag nu råkar sälja på annat sätt än att dom själva får testa dem och själva väljer att köpa dem.

Men jag vore tacksam om folk inte klankade ner på dessa grejjor, framför allt de som inte provat grejjorna utförligt, utan lät folk själva bilda en uppfattning.

Och Olle, lägg ner. Jag har inte annat än sagt gott om dina kites. De är tokbra med tanke på vad de kostar. Jag lägger ofta fram dem som föreslag till nybörjare som inte vill lägga ut för mycket cash på sin första kite.

• stebe

Medlem
    31 mars, 2006 vid 20:11
    mrmille wrote:

Därtill tänker jag inte tjata på någon annan dessa kites som jag nu råkar sälja på annat sätt än att dom själva får testa dem och själva väljer att köpa dem.

QUOTE]

..så du funderar alltså på att radikalt byta strategi 😉

• ollefax

Medlem
    31 mars, 2006 vid 20:14
    mrmille wrote:
    Alla får köra vad dom vill så länge dom trivs med det.
    Jag känner att jag utvecklats på ett bra sätt med PL-ARC kites och tänker inte byta bort dem.

Men jag vore tacksam om folk inte klankade ner på dessa grejjor, framför allt de som inte provat grejjorna utförligt, utan lät folk själva bilda en uppfattning.

Och Olle, lägg ner. Jag har inte annat än sagt gott om dina kites. De är tokbra med tanke på vad de kostar. Jag lägger ofta fram dem som föreslag till nybörjare som inte vill lägga ut för mycket cash på sin första kite.

Nej det är snällt av dig, men det är inte personligt, jag dissa alla som höjer en typ av kites över några andra, vilket du råkar ha en tedens att göra ibland…

• mrmille

Medlem
    31 mars, 2006 vid 20:19

Det kan säkert tolkas så

För mig är Venom en bättre kite än något annat. Sen har ju alla sin egen stil. De kanske inte passar just dig men återigen, alla borde prova.

• mav

Medlem
    31 mars, 2006 vid 20:28
    Luuddee wrote:
    bara en fråga vad fan händer när man kraschar en fjoiil i vågorna asås inte nån svenska vågor utan typ vågorna här nere 3-4 meter. de som kör fjoll här nere speed har inte fått upp den en enda gång efter en krasch i vågorna.

Speeden är inte inte till för att köra vågor med. Men, man återstartar kiten minst lika fort som en Normal Lei kite (även utr. med 5lina).
    Om en våg 3-4meters våg klipper kiten och man är i krokad spelar modell av kite ingen roll, draken kommer inte flyga(och kanske aldrig igen).

jämför man switchbladen med Pulsen återstartar de lika snabbt. förutom att Pulsen märkbart återstartar tidigare(i lägre vind) och på snö lättare. Pulsen presterar precis som en Bow dvs. exremt bra i vågor.

Erik

• luuddee

Medlem
    31 mars, 2006 vid 21:32
    Mav wrote:
    Luuddee wrote:
    bara en fråga vad fan händer när man kraschar en fjoiil i vågorna asås inte nån svenska vågor utan typ vågorna här nere 3-4 meter. de som kör fjoll här nere speed har inte fått upp den en enda gång efter en krasch i vågorna.

Speeden är inte inte till för att köra vågor med. Men, man återstartar kiten minst lika fort som en Normal Lei kite (även utr. med 5lina).
    Om en våg 3-4meters våg klipper kiten och man är i krokad spelar modell av kite ingen roll, draken kommer inte flyga(och kanske aldrig igen).

jämför man switchbladen med Pulsen återstartar de lika snabbt. förutom att Pulsen märkbart återstartar tidigare(i lägre vind) och på snö lättare. Pulsen presterar precis som en Bow dvs. exremt bra i vågor.

Erik
    men ja tänkte på att luften lär pressas ut ur foilen när den spolas av en våg. ?bowkitesen elelr de vanliga kitesen får man ofta upp en ändå även om de har vänts sig ut och in mm..

• cortex

Medlem
    31 mars, 2006 vid 21:52

Om en brytande 4 metersvåg träffar klockrent på din LEI-kite och du är hooked in så lär den bli mos… Mao är det som Mav skrev; typ av kite spelar ingen roll i det läget. Kiten går sönder.

Släpper man däremot kiten så klarar de sig ju oftast riktigt fint även i någorlunda mycket brytande vågor. I det läget är relaunch något som inträffar efter man simmat in till stranden och hämtat sin kite (samt trasslat ut kitelinorna). 😉

Gissningsvis (gissningen baserat på dess föregångare Extacy) tål Pulse mycket misshandel av vågor innan så pass mycket luft pressats ur den så att den blir svår att relauncha. Tänk på att *hela* kiten är luftfylld och flyter som en kork jämfört med en LEI som bara har en väldigt liten del av sin totala yta fylld med luft.

Så jag gissar på att andelen ”simma in till stranden” blir ungefär samma mellan de olika typerna.

Eftersom Pulsen är så j-ä snabb att relauncha klarar man sig troligtvis dessutom undan en hel del elaka bryt bara på det sättet.

/Kaj(Tech)

• samhansson

Medlem
    1 april, 2006 vid 06:18

skriver ni mer text tar jag livet av mig.

Sida 4 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.