Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Foil windsurfing
Taggad: foil, foil windsurfing, foiling
-
Foil windsurfing
sailortrash svarade 4 år, 2 månader sedan 23 Medlemmar · 180 Svar
-
Jag köpte foil för att köra lättvind bara. Går vinden uppåt bra freeride, dvs 7/8 i grund byter jag till vanlig vindsurf.
Jag vill ha så lite prylar som möjligt, slippa köpa nya brädor, segel, bommar mm. Och framförallt slippa grejer större än 7 m2.
Ju mindre prylar desto roligare, och billigare
Så jag köpte glide wind med powerbox och kör med min vanliga freeride. Och det funkar ungefär som formula gjorde med 11 m2. I 5-6 m/s så har man långa foilande sträckor oavbrutet, fast med 7 m2. Ökar vinden tar man mindre, typ 5.7 kör jag mkt med.
Nu tycker jag foil är så nice att jag kommer på sikt ersätta min freeridebräda med en riktig foilbräda. Och en större framvinge för ännu mer lyft/svagare vind ska köpas. På sikt ska jag no testa en lite snabbare foil. Men de närmaste åren har ser jag inget annat behov än att bara köra så mkt som möjligt, sätta de där gipparna och gärna testa lite riktigts vågor eftersom iallafall np glide verkligen inbjuder till carving.
Tror även att foiling kommer förändras massor varje år som går. T.ex tror jag deep tuttlebox kommer försvinna helt och alla kommer köra med justerbara skenor. Man kommer även se mer snabba freestyle/freerideliknande foilar men med lika bra manöver som vågfoilarna. Tror även att mkt kommer hända vad gäller fotstroppsplcering, att fler brädor kommer dyka upp med cebtermonterad bakstropp. Kan även tänka mig att bottenformen på brädor kommer utvecklas för att få bättre glid, nuvarande korta brädor har inte så bra ”glidform” vilket knappast gynnar ngn, alla måste glide lite i början innan foilen lyfter.
Så ingen brådska, för varje år man väntar desto bättre grejer får man. Redan 2018 års foilar känns rätt utdaterade, åtminstone ser man inget åt det hållet bland till delarna längre
- Detta svar ändrades 4 år, 6 månader sedan av sailortrash.
-
https://www.reptilesports.com/en/product/reptile-r-foil-1500/
Hoppas att Surfspot tar in denna för test.
Vet inte priset blir här men billig just nu.
Hmm kanske bara tooplate huvud på denna.
På Fre blir det test av SB supercruiser och 5.4
Den moddade100litarn blir perfekt kombo tror jag.
Har bara kört med SB GT och SB freeride -
https://www.reptilesports.com/en/product/reptile-r-foil-1500/
Hoppas att Surfspot tar in denna för test.
Vet inte priset blir här men billig just nu.
Hmm kanske bara tooplate huvud på denna.
På Fre blir det test av SB supercruiser och 5.4
Den moddade100litarn blir perfekt kombo tror jag.
Har bara kört med SB GT och SB freeride
Cool, ser ut som en blandning av naish foils deltastil och np glide/iwa go foil
Skulle tro den ger tidigt lyft och funkar lila bra för sup i vågor (kanske därför den har plate mount bara)
-
https://www.reptilesports.com/en/product/reptile-r-foil-1500/
Hoppas att Surfspot tar in denna för test.
Vet inte priset blir här men billig just nu.
Hmm kanske bara tooplate huvud på denna.
På Fre blir det test av SB supercruiser och 5.4
Den moddade100litarn blir perfekt kombo tror jag.
Har bara kört med SB GT och SB freeride
Coolt! Den där Reptile verkade schysst. Var kör du på fredag? Björkvik? Erstaviken?
-
För vindsurf är Starboard supercruiser den enklaste jag kört, snudd på autopilot. Testat 7-8 olika nu. Beställt hem Reptile för test. Den är antagligen inte perfa för just vindsurf utan bör passa bättre för Winge, Wake och Surf. Jobbar på Surfspot vilket inte längre framgår då fotnoten försvunnit från inlägg forum.
-
För vindsurf är Starboard supercruiser den enklaste jag kört, snudd på autopilot. Testat 7-8 olika nu. Beställt hem Reptile för test. Den är antagligen inte perfa för just vindsurf utan bör passa bättre för Winge, Wake och Surf. Jobbar på Surfspot vilket inte längre framgår då fotnoten försvunnit från inlägg forum.
Ja den ser väldigt snäll ut. Lite rakare profil än np glide, så de är nog lite mer autopilot. Np upplever jag ganska känslig för var man sätter fötterna och den börjar gärna carva, med för och nackdelar. Men däremot sker allting ganska långsamt, så man hinner ändå med på ngt sätt. Jag tror nog SB Supercruiser kan vara en av de bästa att lära sig på faktiskt, speciellt om man är lite tyngre
-
Vilke skulle vara minsta möjliga vind range för den nya RS Flight ALU? Problem uppkommer när det blåser 4(10) en Supercruiser eller Glide kan vara lätt överriggad i byar men kanske en Flight kan hantera bättre byar och kan ändå fortsätta fungera i 5m/s även om man behöver teknik. Minsta möjliga vind register för en Flight för att kunna följa? Någon spm väger runt 90 kg och använder Flight?
-
Vilke skulle vara minsta möjliga vind range för den nya RS Flight ALU? Problem uppkommer när det blåser 4(10) en Supercruiser eller Glide kan vara lätt överriggad i byar men kanske en Flight kan hantera bättre byar och kan ändå fortsätta fungera i 5m/s även om man behöver teknik. Minsta möjliga vind register för en Flight för att kunna följa? Någon spm väger runt 90 kg och använder Flight?
Flight ALU är väl rätt lik min nu 2 år gamla Flight f4 carbon, kanske aningen större vinge. Jag vägde väl uppemot 90kg när jag började med foil, nu ca 85 😀, man tappar vikt snabbt med alla dagar på vattnet. Om du vill köpa en flight ALU, gör det!! passar till den bräda du har och till det ett större freeride segel med cams, tex NP testseglare rekomenderar sitt v8 till denna foil. För våra svenska förhållanden kanske ca 7,5m2 och ett mindre på 6,5 kanske är lämpligt i början. Men med denna utrustning behövs rätt mycket vind för att lära sig, men använd ändå ca 0,5 till 1kvm mindre än vad du normalt använder. Tex 6,5 istället för 7,5 osv. Sedan när man blir bättre och lärt sig pumpa osv kan man börja köra i lättare vindar. Np Glide utvecklades av np från början till surf/sup och har en väldigt tjock profil och har en lite surfigare känsla som jag älskar. Men alla är ju olika, så gillar man att blasta fram och tillbaka i hög fart, kryssa osv så passar kanske lite racigare foil bättre. Ett annat alternativ är att hyra/låna en större foil först för att lära sig på innan man bestämmer sig. Det känns som det mest förnuftiga alternativet…Surfspot i Kungens Kurva verkar vara rätt kunniga på foil, hör med dom. Finns även en del nyttig info på deras hemsida.
Lycka till!!!
-
Np glide är inge en snabb foil. Man märker att den är mkt långsammare än vanlig vindsurf. Den klarar byar bra tycker jag, är nog mest en teknikfråga hur man hanterar det. Jag har vart ute på den i byar uppåt 9-10 iallafall utan problem, med 4.7 och 5.3. Blir man överriggad på foil reser sig allt ur vattnet, ganska oskön känsla när hela foilen klättrar uppåt och tillslut börjar sladda runt på 70 cm mast…
Men det går att parera om man är ute i god tid…
-
När det gäller att foila i marginella vindar så är det, som nämnts ovan, väldigt viktigt att utveckla sin pumpteknik. I svaga vindar så är det skillnaden mellan att flyga eller inte flyga. Det negativa med detta är att det är extremt jobbigt (finns en anledning till att RSX-seglarna, som ofta behöver pumpa mycket, är extremt vältränade), samtidigt så är det positiva att det är väldigt bra träning, så det är ju både och! 🙂
-
Precis, när man vindsurfar kan man luta sig bakåt (eller utåt kanske snarare tycker jag) men i foil upplever jag det precis tvärtom – man ska luta sig framåt när det brallar i, så man kan parera lyftet från foilen.
Låter logiskt men känns bara läskigt att luta sig framåt i slörarna, framförallt med kort mast och choppigt/dyningar som det va sist jag var ute. Kryssar man känns det mer naturligt med mer framåtvikt, böjt framben / rakt bakben och då gör det inte så mycket om man droppar ner.
-
När det gäller att foila i marginella vindar så är det, som nämnts ovan, väldigt viktigt att utveckla sin pumpteknik. I svaga vindar så är det skillnaden mellan att flyga eller inte flyga. Det negativa med detta är att det är extremt jobbigt (finns en anledning till att RSX-seglarna, som ofta behöver pumpa mycket, är extremt vältränade), samtidigt så är det positiva att det är väldigt bra träning, så det är ju både och!
Håller med om att det är jobbigt, jobbigare än vanlig vindsurf
Men jag tror vi kommer se en förbättring där. Sen jag satte in en ny mastbox i brädan står jag mycket närmare seglet när jag har stropparna (allafall framstroppen) i. Det har gjort pumpade avsevärt mkt enklare, eftersom jag ”når” seglet i hel pumpen och inte behöver böja mig framåt lika mkt som när seglet sitter i normal vindsurfposition.
Det är även lättare när man flyger också, att liksom jobba med seglet när det krävs
-
Vilke skulle vara minsta möjliga vind range för den nya RS Flight ALU? Problem uppkommer när det blåser 4(10) en Supercruiser eller Glide kan vara lätt överriggad i byar men kanske en Flight kan hantera bättre byar och kan ändå fortsätta fungera i 5m/s även om man behöver teknik. Minsta möjliga vind register för en Flight för att kunna följa? Någon spm väger runt 90 kg och använder Flight?
Flight ALU är väl rätt lik min nu 2 år gamla Flight f4 carbon, kanske aningen större vinge. Jag vägde väl uppemot 90kg när jag började med foil, nu ca 85 , man tappar vikt snabbt med alla dagar på vattnet. Om du vill köpa en flight ALU, gör det!! passar till den bräda du har och till det ett större freeride segel med cams, tex NP testseglare rekomenderar sitt v8 till denna foil. För våra svenska förhållanden kanske ca 7,5m2 och ett mindre på 6,5 kanske är lämpligt i början. Men med denna utrustning behövs rätt mycket vind för att lära sig, men använd ändå ca 0,5 till 1kvm mindre än vad du normalt använder. Tex 6,5 istället för 7,5 osv. Sedan när man blir bättre och lärt sig pumpa osv kan man börja köra i lättare vindar. Np Glide utvecklades av np från början till surf/sup och har en väldigt tjock profil och har en lite surfigare känsla som jag älskar. Men alla är ju olika, så gillar man att blasta fram och tillbaka i hög fart, kryssa osv så passar kanske lite racigare foil bättre. Ett annat alternativ är att hyra/låna en större foil först för att lära sig på innan man bestämmer sig. Det känns som det mest förnuftiga alternativet…Surfspot i Kungens Kurva verkar vara rätt kunniga på foil, hör med dom. Finns även en del nyttig info på deras hemsida.
Lycka till!!!
Kollade lite dina video, har du testat ha både fötter in i stroppar med JP 150 och glide? Det går? Flera tycker att han för ska vara i mitten pga man står mer upprätt med den där foil
-
Vilke skulle vara minsta möjliga vind range för den nya RS Flight ALU? Problem uppkommer när det blåser 4(10) en Supercruiser eller Glide kan vara lätt överriggad i byar men kanske en Flight kan hantera bättre byar och kan ändå fortsätta fungera i 5m/s även om man behöver teknik. Minsta möjliga vind register för en Flight för att kunna följa? Någon spm väger runt 90 kg och använder Flight?
Flight ALU är väl rätt lik min nu 2 år gamla Flight f4 carbon, kanske aningen större vinge. Jag vägde väl uppemot 90kg när jag började med foil, nu ca 85 , man tappar vikt snabbt med alla dagar på vattnet. Om du vill köpa en flight ALU, gör det!! passar till den bräda du har och till det ett större freeride segel med cams, tex NP testseglare rekomenderar sitt v8 till denna foil. För våra svenska förhållanden kanske ca 7,5m2 och ett mindre på 6,5 kanske är lämpligt i början. Men med denna utrustning behövs rätt mycket vind för att lära sig, men använd ändå ca 0,5 till 1kvm mindre än vad du normalt använder. Tex 6,5 istället för 7,5 osv. Sedan när man blir bättre och lärt sig pumpa osv kan man börja köra i lättare vindar. Np Glide utvecklades av np från början till surf/sup och har en väldigt tjock profil och har en lite surfigare känsla som jag älskar. Men alla är ju olika, så gillar man att blasta fram och tillbaka i hög fart, kryssa osv så passar kanske lite racigare foil bättre. Ett annat alternativ är att hyra/låna en större foil först för att lära sig på innan man bestämmer sig. Det känns som det mest förnuftiga alternativet…Surfspot i Kungens Kurva verkar vara rätt kunniga på foil, hör med dom. Finns även en del nyttig info på deras hemsida.
Lycka till!!!
Kollade lite dina video, har du testat ha både fötter in i stroppar med JP 150 och glide? Det går? Flera tycker att han för ska vara i mitten pga man står mer upprätt med den där foil
När du börjar foila kan du ta bort bakstropparna helt, då är det lättare att placera den bakre foten där man vill ha den för att få rätt tryck på foilen. Efter att man kört så ett tag så kan man montera på bakstropparna igen och då vet man bättre var dom ska vara beroende på vilken foil man använder. De främre ska dock alltid vara på, de är en viktig del för att komma upp i flygläge överhuvudtaget. Sen första gångerna, som nämnts ovan, så är det bra att välja en dag med inte för lätt vind, typ i alla fall 7 m/s, då slipper du pumpa som en tok.
-
Vilke skulle vara minsta möjliga vind range för den nya RS Flight ALU? Problem uppkommer när det blåser 4(10) en Supercruiser eller Glide kan vara lätt överriggad i byar men kanske en Flight kan hantera bättre byar och kan ändå fortsätta fungera i 5m/s även om man behöver teknik. Minsta möjliga vind register för en Flight för att kunna följa? Någon spm väger runt 90 kg och använder Flight?
Flight ALU är väl rätt lik min nu 2 år gamla Flight f4 carbon, kanske aningen större vinge. Jag vägde väl uppemot 90kg när jag började med foil, nu ca 85 , man tappar vikt snabbt med alla dagar på vattnet. Om du vill köpa en flight ALU, gör det!! passar till den bräda du har och till det ett större freeride segel med cams, tex NP testseglare rekomenderar sitt v8 till denna foil. För våra svenska förhållanden kanske ca 7,5m2 och ett mindre på 6,5 kanske är lämpligt i början. Men med denna utrustning behövs rätt mycket vind för att lära sig, men använd ändå ca 0,5 till 1kvm mindre än vad du normalt använder. Tex 6,5 istället för 7,5 osv. Sedan när man blir bättre och lärt sig pumpa osv kan man börja köra i lättare vindar. Np Glide utvecklades av np från början till surf/sup och har en väldigt tjock profil och har en lite surfigare känsla som jag älskar. Men alla är ju olika, så gillar man att blasta fram och tillbaka i hög fart, kryssa osv så passar kanske lite racigare foil bättre. Ett annat alternativ är att hyra/låna en större foil först för att lära sig på innan man bestämmer sig. Det känns som det mest förnuftiga alternativet…Surfspot i Kungens Kurva verkar vara rätt kunniga på foil, hör med dom. Finns även en del nyttig info på deras hemsida.
Lycka till!!!
Kollade lite dina video, har du testat ha både fötter in i stroppar med JP 150 och glide? Det går? Flera tycker att han för ska vara i mitten pga man står mer upprätt med den där foil
Har inte jättemycket erfarenhet med den combon, men ärligt talat märkte jag ingen jättestor skillnad, Glide har lite mer lyft bara, kanske lite mindre register också. Strapless eller inte är en smaksak, jag kör oftast med båda fötterna i stropparna.
Logga in för att svara.