Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Foil windsurfing
Taggad: foil, foil windsurfing, foiling
-
Foil windsurfing
sailortrash svarade 4 år, 2 månader sedan 23 Medlemmar · 180 Svar
-
Du kommer nog upp tidigare med stora foilen, vore konstigt annars. Jag märker iaf skillnad mellan medium och large.
Rrd pr pumpade jag igång med fötterna i fotstropparna. Butiken rekommenderade att köra strapless men tror inte de hade koll riktigt då ingen hade kommit upp på den. Jag satte dit egna fotstroppar, tycker det är lättare att komma igång med fotstropparna då man kan dra och trycka på nåt vis, svårt att förklara.
-
Du kommer nog upp tidigare med stora foilen, vore konstigt annars. Jag märker iaf skillnad mellan medium och large.
Rrd pr pumpade jag igång med fötterna i fotstropparna. Butiken rekommenderade att köra strapless men tror inte de hade koll riktigt då ingen hade kommit upp på den. Jag satte dit egna fotstroppar, tycker det är lättare att komma igång med fotstropparna då man kan dra och trycka på nåt vis, svårt att förklara.
Jo det är ju klart lättare med en stropp fram
Vilken foil körde du till PR? Den gjorde mig lite skeptisk mot korta brädor faktiskt -
Skön video med np glide M och en jp SUP. Kolla hur centrerat han står. Helt strapless.
-
Första videon jag sett med någon som vindsurfar med jp supen, praktiskt men en bräda till allt, trodde inte det skulle funka så bra men ser härligt ut. Brädan är lagom stor tycker jag, jp 6’8″.96 liter. Perfekt! Och har ju tillräckligt med bredd i aktern för att kryssa bra skulle jag tro.
Testade Rrd PR med min RS f4 foil. Hade nog funkat bättre med Glide foilen men hade inte rätt adapter. Provade med Glide surf adaptern i boxarna längre fram men tror avståndet till masten blev för kort då, gick inte att segla alls. Det finns nog en poäng med att inte göra brädan för kort som du skrev, går ju att pumpa igång den men kanske inte idealiskt ändå. Kollade upp jp’s foilbrädor de är alla strax över 2 meter. Jp 150 är 214 x 91, jp 105 är 204 x 70. Frågan är om inte Jp foil 105 är bättre än Jp Sup 6,8an om man bara kommer windfoila? Vill man köra utan stroppar så är det inga problem att stå i mitten ändå. Men om man även vill supfoila så är 6,8an kanske perfekta brädan att investera i?!
-
Nog bättre med en ren windfoil om man bara vindsurfar. Men det finns många sådana hybrider nu. Personligen vill jag ha en bräda man kan stå på över kallt vatten, så kring 120-130 l är nog ändå minst för lättvindsfoiling. 96 kanske ger bättre känsla dock, bär jag väl fick upp PR brädan var det ju coolt med 0 swing, extremt bra respons.
Men jag vill ha trackboxen, tror absolut man vill ha möjligheten att justera foilens läge beroende på vindstyrka, val av vinge mm.
Sen skadar det ju inte om man kan sup också. Men jag vill också ha möjligheten att sätta på en racigare foil och ha stroppar på kanten.
Jag undrar hur kort vattenlinje man kan ha. 180 var ju svårt men hade inte PR ngn vidare glidformad botten heller, var ju typ som att lägga en lastpall på vattnet. Skulle tro att kring 200-220 är minimum för att man ska kunna köra riktigt lätt vind. Men då återstår ju att testa riktigt kort bräda med riktigt stor foil. Men jag tror ändå att alla foils behöver liksom ett minimum av fart innan man kan börja pumpa igång dem
-
Starboard Foil X har vi testat. Den är väldigt lättkörd. Men den foil X och stor vinge (typ supercruiser) och 5,5 kvm foilar du lika tidigt som en racefoil och 9kvm. Men du kan inte ta samma kryssvinklar. När man börjar med foil är det oftast enkalre segla upp foilen i fart, dvs öka fart och sen lyfta lite långsamt. De korta foilbrädorna seglas ej så, de seglas upprätt och man pumpar upp dem i foil redan i låg fart. De går direkt från oplanande till foilläge. De skall vara superkorta för detta skall funka bra, gärna 190cm. Så man behhöver anpassa sin stil till vilken typ av foil och bräda man kör. Båda koncepten är superroliga. X konceptet med superkorta brädor och stora vingar möjliggör enkel foil i lättvind med små segel, enkla stabila jippar, foil möjligt i låg fart, hopp och lek. Motsatsen racefoil ger grymma kryssvinklar och hög fart. Freeride är mellanting.
Jobbar på surfspot.se, lägger till det då fotnoten försvunnit.
-
Starboard Foil X har vi testat. Den är väldigt lättkörd. Men den foil X och stor vinge (typ supercruiser) och 5,5 kvm foilar du lika tidigt som en racefoil och 9kvm. Men du kan inte ta samma kryssvinklar. När man börjar med foil är det oftast enkalre segla upp foilen i fart, dvs öka fart och sen lyfta lite långsamt. De korta foilbrädorna seglas ej så, de seglas upprätt och man pumpar upp dem i foil redan i låg fart. De går direkt från oplanande till foilläge. De skall vara superkorta för detta skall funka bra, gärna 190cm. Så man behhöver anpassa sin stil till vilken typ av foil och bräda man kör. Båda koncepten är superroliga. X konceptet med superkorta brädor och stora vingar möjliggör enkel foil i lättvind med små segel, enkla stabila jippar, foil möjligt i låg fart, hopp och lek. Motsatsen racefoil ger grymma kryssvinklar och hög fart. Freeride är mellanting.
Jobbar på surfspot.se, lägger till det då fotnoten försvunnit.
Bra svar
Jag måste nog testa en sån där kort bräda igen ngn gång. Men det gick inte bra med pocket rocket som är 180. Behövdes rejält med tryck i vinden för att den skulle lyfta. Men då på en 1100 cm 2 vinge, np glide small.
Oavsett om det gå eller inte är det riktigt svårt i svag vind när brädan är kort (tyckte jag) -
Idag testade jag np glide framvinge large. Den har en yta på ca 1500-1600, men är väldigt tjock därtill. Det var en väldigt nice vinge, väldigt kraftig i lyft och acceleration när man pumpar med fötterna. Körde med 5.7 i vind 3-7. Väl uppe var det enkel match att behålla foilandet. Mkt bra nybörjarvinge, kan varmt rekommendera. Denna vinge sätter man gippen på för eller senare. Mkt enklare i lättvind än small vingen. Funkade även bra till bakfenan, som är st small
-
Starboard Foil X har vi testat. Den är väldigt lättkörd. Men den foil X och stor vinge (typ supercruiser) och 5,5 kvm foilar du lika tidigt som en racefoil och 9kvm. Men du kan inte ta samma kryssvinklar. När man börjar med foil är det oftast enkalre segla upp foilen i fart, dvs öka fart och sen lyfta lite långsamt. De korta foilbrädorna seglas ej så, de seglas upprätt och man pumpar upp dem i foil redan i låg fart. De går direkt från oplanande till foilläge. De skall vara superkorta för detta skall funka bra, gärna 190cm. Så man behhöver anpassa sin stil till vilken typ av foil och bräda man kör. Båda koncepten är superroliga. X konceptet med superkorta brädor och stora vingar möjliggör enkel foil i lättvind med små segel, enkla stabila jippar, foil möjligt i låg fart, hopp och lek. Motsatsen racefoil ger grymma kryssvinklar och hög fart. Freeride är mellanting.
Jobbar på surfspot.se, lägger till det då fotnoten försvunnit.
Jag började med Foil X 105l som är 180cm lång och Starboard SuperCruiser som total nybörjare inom foil i år. För mig som är van vid små brädor (freestyle) och små segel (max 4.8m2) var det helt naturligt och lätt. Det är sant att den går direkt upp i flygläget när man börjar plana och man jobbar mycket med att pumpa. Precis så jag kör med vanlig vindsurf också. Det är nog en preferens vad man är van vid. Jag tror dock verkligen konceptet med en långsam stabil foil underlättar mycket för nybörjare oavsett disciplin. För mig är det bara obehagligt och svårt att hålla kontrollen om jag kör fort. Det känns bättre att lära sig hantera och kontrollera foilen samt gippa i låg fart och sen välja en snabbare foil när man är redo och känner att det behövs. Gippen blir mycket svårare när man går in med hög fart eftersom det är mindre utrymme för misstag och man måste byta fötter och flippa seglet mycket snabbare. I slutänden tror jag utvecklingen riskerar att gå långsammare.
Jag har varken testat racefoil eller freeridefoil. Bara sett andra nybörjare kämpa med dem. Men med min uppsättning som möjliggör att göra alla manövrarna långsamt gjorde jag mina första helt flygande gippar under min 6e session. Jag kan verkligen rekommendera att testa det konceptet om man är ny.
-
Testade foil för första gången igår. Jag köpte en begagnad GoFoil IWA 170 i söndags och använde min Falcon Formula TT06 och 5,9 m2 segel, ca 8 m/s lite upp och ner på insjövis (jag växlade mellan foil-kitet och full planing med RRD FSW 104 med samma rigg så det var ganska mycket vind).
Kom ganska lätt upp på foilen, kändes som att det var enklast att balansera i längsled genom att luta riggen framåt/bakåt. Startade med bakfoten i chickenstrapen och framfoten innanför framstroppen. Brädan kändes som lite för mycket vindfång för att vara “säkert” i denna vindstyrka, men klarade mig undan med bara en, ganska mild, vurpa.
Det kändes inte särskilt dramatiskt när jag ofrivilligt satte ner nosen några gånger. Det som kändes mest otrevligt var när man kom för högt och brädan började sladda och orma sig. Jag gissar att bred bräda och bara 65 cm mast gör att det är lätt att komma för högt i vattnet.
Har en gammal bräda på ca 120 liter, 240×70 cm, som jag funderar på att sätta en foilbox i för att ha något smidigare att hantera. GoFoil:en har ju inte så långt mellan masten och vingen så jag funderar på om boxen ska sitta lite längre fram än en vanlig fenbox, typ mitt under bakstroppen eller så.
Någon som har några råd kring detta projekt? -
Är det en Go foil gjord för vindfoil, eller sup? annars vet jag att de fuselage som används för vindfoil är längre än de för sup, och att vingen (och därmed lyftet) hamnar lite längre fram.
Den där foilen är ganska lik den jag kör på, jag tror NP sneglade på Go foil när de utvecklade sin egen glide. Och vad gäller NP tycker jag att vingen sitter lite för långt bak, center lyft hamnar precis framför bakstropparna vilket leder till att man får stå väldigt mkt på bakbenet för att håll lyftet. Foilen är benägen att dyka av sig själv. Detta har jag löst genom att sätta in en till mastbox längre bak, och det har blivit lättare och mindre ansträngade att foila med seglet närmare foilen, för jag kan stå mer avslappnat med tyngden rätt fördelad över foilen.
Så jag tycker du ska sätta boxen så att du har möjlighet att få framvingen precis mitt mellan fotstropparna. Om du sätter in en justerbar box så som kitarna och suparna har så har du ju justermån även om du skaffar en annan foil med längre fuselage.
HAde jag sett ngn “foil framtid” i min nuvarande bräda så hade jag gjort likadant, men den har massa andra egenskaper som inte är så bra för foil. bla hur fotstropparna sitter, och det är för lite volym i häcken mm
posta gärna projektet här (någonstans på surfzone) om det blir av. Och om du väljer en supbox så skulle det ju vara intressant att veta hur du bygger den eller var du skaffar den.
-
Jag får ta lite bilder och mäta lite och lägga upp här.
Brädan är ombyggd i flera omgångar och får bli testbänk.
Jag tänkte köpa en foilförstärkt tuttlebox av Crater Composites, men ser att han också säljer en “tuttle till 4-punkts-adapter”, kanske skulle fundera på det istället för att få justerbar position…Återkommer efter lite mer klurande.
-
Håller på och klurar på mastfoten placering då jag och upplever att brädan vill dyka ner och måste trycka konstant med bakfoten. Mätte från mitten av foilboxen till mastskenans bakersta position på både jp 150 hydrofoil och goya x1 freestyle. Det är ungefär samma mått, 107-108cm. Mätte också från foil mastens framkant på npf4 racefoilen och glide wind. Glide foilen har längre fuselage och vingen längre fram, ca 6 cm. Ändå känns det som jag måste segla med mer tryck på bakfoten med Glide foilen. Kanske för den är långsammare?!
Det är mest i lägre fart tex i gipparna som jag känner att jag måste öka trycket på bakfoten. I högre fart och när jag är på gränsen till överiggad då blir det mer lyft och måste då öka trycket på framfoten för hålla foilen under vattnet. Så lite tvärtom mot i vanliga fall. Känns som mycket är lite tvärtom i foil världen.
-
Testade foil för första gången igår. Jag köpte en begagnad GoFoil IWA 170 i söndags och använde min Falcon Formula TT06 och 5,9 m2 segel, ca 8 m/s lite upp och ner på insjövis (jag växlade mellan foil-kitet och full planing med RRD FSW 104 med samma rigg så det var ganska mycket vind).
Kom ganska lätt upp på foilen, kändes som att det var enklast att balansera i längsled genom att luta riggen framåt/bakåt. Startade med bakfoten i chickenstrapen och framfoten innanför framstroppen. Brädan kändes som lite för mycket vindfång för att vara “säkert” i denna vindstyrka, men klarade mig undan med bara en, ganska mild, vurpa.
Det kändes inte särskilt dramatiskt när jag ofrivilligt satte ner nosen några gånger. Det som kändes mest otrevligt var när man kom för högt och brädan började sladda och orma sig. Jag gissar att bred bräda och bara 65 cm mast gör att det är lätt att komma för högt i vattnet.
Har en gammal bräda på ca 120 liter, 240×70 cm, som jag funderar på att sätta en foilbox i för att ha något smidigare att hantera. GoFoil:en har ju inte så långt mellan masten och vingen så jag funderar på om boxen ska sitta lite längre fram än en vanlig fenbox, typ mitt under bakstroppen eller så.
Någon som har några råd kring detta projekt?
Jag skulle börja med formulabrädan men flytta mastfoten och stropparna så långt bak det går. Att masten är kort är en fördel i början, kanske inte idealt med bred bräda men inget större problem heller egentligen, kanten tar kanske i när du gippar eller du slår i vågtopparna om det är choppigt men har inte så stor betydelse i början. En del tänker att längre mast är bra i början och att några cm längre inte går så mycket. Men med kort bräda och lång mast tex ökar vinkeln mot vattnet om du breachar och det kan avgöra om det blir tvärstopp eller att man studsar upp.
Men tyvärr tror jag go foilen är en surf/sup foil med fel fuselage för windfoil, inte helt säker men tror det då jag bara sett den foilen på surf brädor. Testade min Glide foil med det korta fuselage som är till för surffoil och satte den längre fram på brädan på en rrd PR men gick inte alls, brädan svängde upp mot vinden och gick sidledes då det finns nog en begränsning i hur kort avstånd det kan va, ska du modifiera en bräda så placera då fenboxen så minsta avståndet blir 85- 90cm mellan mitten på boxen och mastskenan. Har oxå funderingar på att modifiera min freestyle bräda på liknande sätt och sätta in två parallella US boxar lite längre fram istället för att flytta bak mastskenan som verkar vara det vanliga. Kan då behålla powerboxen och använda samma bräda med vanlig fena.
-
Har nu kört två gånger till med Formulan. Ena gången i ungefär samma förhållanden som första, dvs lite mer vind än vad som känns tryggt :). Känns som att brädans storlek gör den trög att ändra höjd på och bredden gör det lite svårt att avgöra hur högt jag är. Dessutom känns det som att all yta tas lite av vinden och detta gör det lite oförutsägbart.
Andra gången va i lite för lite vind i stället (3 -5 m/s), iallafall för 5,9 m2. Kom upp på foilen 2 gånger, men hade för lite tryck efter vindbyn för att kunna fortsätta foila. Vet inte om större segel kanske hade hjälpt, blir ju lite tyngre också. Känns också som att formulan är ganska trög i icke planing och har n väldigt tydlig tröskel innan den får tillräcklig fart. Hade GPSklockan på momentanfart och bedömer att jag kan börja foila vid ca 6 knop (svårt att kolla samtidigt som jag pumpar). mestadels gled jag omkring i ca 3 knop och vinden räkcte bara till för att pumpa upp på foilen i de kraftigaste byarna.
På GoFoils hemsida verkar de ha samma längd på alla fuselages, bara olika masthöjd. Tror att Stefan har rätt att den är i första hand tänkt för SUP-foil. Avståndet mellan mastcentrum och bedömt lyftcentrum på vingen är ca 20 cm. Verkar lite längre än på tde flesta SUP-foilar, men inte så långt som på NP Glide Wind. Jag har måttat lite på min projektbräda och tänker sätta två parallella 10″ US-boxar så att centrum hamnar rakt under främre skruven på bakstroppen. Då får jag justermån på några cm åt båda håll och den vanliga fenboxen blir orörd. Vet inte om “upp i vind- och sidledestendenser” kan motverkas med en fena i den vanliga boxen. Finns i alla fall möjlighet att experimentera. Mastfoten kan då sättas 80-95 cm framför centrum på foilboxarna.
Har beställt en “Tuttle till 90×160”-adapter från Crater Composites och tänkte köra med vanliga chinookboxar.
Logga in för att svara.