Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Foilfrågor
-
Foilfrågor
Publicerad av gubbe på 12 augusti, 2007 vid 22:26Tänkte mig att skaffa en closed cell foil. Är total nybörjare och tänkte inte gå kurs i första taget, alltså vill jag hålla mig på den försiktiga sidan, bara lite cruising med en (för) liten kite.
Ok, vilka closed cell foils kan rekommenderas som:
– har bra depower
– största möjliga säkerhet
– storlek 3 – 7 mHar kikat på Flysurfer Pulse som ju ser himla trevlig ut men… Priset… Finns det något lågprisalternativ som fortfarande är ok för den som inte är ute efter prestanda i toppklass?
Har hittat massa billiga foils men är osäker på kvalitet och säkerhet.
Finns det f.ö. någon helt säker (för kiteåkaren) lösning annat än låta bli att koppla fast sig i kiten?
thorn svarade 16 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Som du säkert har läst om du tittar runt på forumet så rekommenderas alla att gå en kurs, innan dom ger sig ut själv. Detta dels för din egen säkerthet men även för dom runt dig, vi vill ju inte att du råkar skada någon på någon av våra badstränder så dom förbjuder kiteande i Sverige.
Ska du köra på land/snö eller vatten? Om du ska ut på vattnet så kommer du inte ha en chans att komma på och kunna köra.
Eller ska du bara stå på en äng eller liknande och köra kite fram och tillbaka? Det är inte så roligt i längden…
Om du inte är fastkopplad i kiten så får du ingen de-power alls så det är ju inte någon säker lösning….
-
Jag är väl medveten om att jag bör gå kurs och avser att göra det då tid finns. Till dess kommer jag att hålla mig på en stor åker och inte kunna skada någon annan. Om jag inte är kopplad till kiten kan jag ju släppa den om det blir otäckt, det lär vara säkert – om än jobbigt att hämta tillbaka kiten. :crazy:
Jag täker mig alltså att till en början stå still sedan åka lite skidor och så småning om ge mig ut på vatten. Så jag vill ha en closed cell foil.
Nån som har några kommentarer till frågorna om closed cell foils?
-
FS Puls 7 är ett bra val.
Men en kurs kommer inte bara spara dig o dom i närheten. Att stå på en åker o krascha en closed foil kite, kommer även påverka din plånbok.
Ta en kurs o krascha deras kites, och få tips. Blir billigast…
-
@Gubbe 404831 wrote:
Jag är väl medveten om att jag bör gå kurs och avser att göra det då tid finns. Till dess kommer jag att hålla mig på en stor åker och inte kunna skada någon annan. Om jag inte är kopplad till kiten kan jag ju släppa den om det blir otäckt, det lär vara säkert – om än jobbigt att hämta tillbaka kiten. :crazy:
Jag täker mig alltså att till en början stå still sedan åka lite skidor och så småning om ge mig ut på vatten. Så jag vill ha en closed cell foil.
Nån som har några kommentarer till frågorna om closed cell foils?
Du bör nog tänka lite mer på att inte skada dig själv heller! Att köpa en mindre (~7kvm) kite och ställa sig på en åker, köra urkrokat, låter inte som någon bra idé. När du kör urkrokat missar du hela depowern och det jobbiga kommer inte vara att hämta kiten, utan att hålla den.
Även om du kör urkrokat är det bra att ha en leach till kiten, finns väl foils som blir en boll då man drar i något snöre.. =) Annars är risken också stor att den flyger iväg i sätter sig i något träd.
Bättre att köpa en träningskite på 2-3kvm, men då kostar en sån nästan lika mycket som en kurs men har du inte tid så… -
Gubbe;404831 wrote:Jag är väl medveten om att jag bör gå kurs och avser att göra det då tid finns. Till dess kommer jag att hålla mig på en stor åker och inte kunna skada någon annan. Om jag inte är kopplad till kiten kan jag ju släppa den om det blir otäckt, det lär vara säkert – om än jobbigt att hämta tillbaka kiten. :crazy:?
Hmm… du underskattar hur fort det kan gå.
Meningslöst att träna urkrokat!
Meningslöst att köpa en trainer. -
En nybörjare på landet… 😉
Tack för kommentarerna.
Det blev så att jag köpte en enkel 5m foilkite med handtag och 4 linor för 1500 kr, passar utmärkt just nu.
Har varit ute på åkern och kraschat lite idag. Byig vind 0-4 m/s gjorde det intressant. Då och då var vinden 0 och kiten i kantzonen utan fart… Jaja, det är ju bara 25 meter att gå för att vända den rätt och trassla ut linorna.
Undrar om det är min (allt för enkla) kite som gör att jag inte får något vidare drag annat än i powerzone och har svårt att få ut den mycket mer åt sidorna än 45 grader från mitt i powerzone. Har upptäckt att vindby+fart på draken+powerzone blir lite spännande.
Har börjat fatta att hantera det lite snyggare när den är på väg ned med vindbrist. Antalet 25m-promenader minskade under dagens lopp. Lärt mig backa upp draken, nästan i alla fall, den kraschar direkt men då rättvänd så att jag kan få upp den rätt. Känner mig himla fiffig. 🙂
Glad att jag köpte en billig foil. En tub hade jag nog kvaddat redan och på en dyrare foil hade alla gräsfläckar och halmrester känts trist.
Sugen på att hitta en plats med jämnare och lite starkare vind. Skulle vilja ha något att stå eller sitta på som kunde rulla med lite. Kanske grabbens gamla lådbil med några skottkärrehjul skulle funka….
-
@Gubbe 405506 wrote:
En nybörjare på landet… 😉
Tack för kommentarerna.
Det blev så att jag köpte en enkel 5m foilkite med handtag och 4 linor för 1500 kr, passar utmärkt just nu.
Har varit ute på åkern och kraschat lite idag. Byig vind 0-4 m/s gjorde det intressant. Då och då var vinden 0 och kiten i kantzonen utan fart… Jaja, det är ju bara 25 meter att gå för att vända den rätt och trassla ut linorna.
Undrar om det är min (allt för enkla) kite som gör att jag inte får något vidare drag annat än i powerzone och har svårt att få ut den mycket mer åt sidorna än 45 grader från mitt i powerzone. Har upptäckt att vindby+fart på draken+powerzone blir lite spännande.
Har börjat fatta att hantera det lite snyggare när den är på väg ned med vindbrist. Antalet 25m-promenader minskade under dagens lopp. Lärt mig backa upp draken, nästan i alla fall, den kraschar direkt men då rättvänd så att jag kan få upp den rätt. Känner mig himla fiffig. 🙂
Glad att jag köpte en billig foil. En tub hade jag nog kvaddat redan och på en dyrare foil hade alla gräsfläckar och halmrester känts trist.
Sugen på att hitta en plats med jämnare och lite starkare vind. Skulle vilja ha något att stå eller sitta på som kunde rulla med lite. Kanske grabbens gamla lådbil med några skottkärrehjul skulle funka….
När det är så pass lite vind får du räkna med att kiten inte kan gå längre ut i vindfönstret än 45 grader. Vinkeln är lite olika för olika kites nämligen. Sen kan även baklinorna va aningen för korta så att kiten stryps (bromsas). Prova förlänga baklinorna 5 cm.
Jag tror deffinitivt att en 5 kvm foil är användbar för dig på vintern, med skidor. Speciellt då den inte har nån de-power så brukar de va lite mer kraft för motsvarande storlek. De tråkiga med “fixed bridle” (som det heter på din kite) är ju att du har en maxvind (ca 8-9 m/s gissningsvis, när du är RIKTIGT varm i kläderna) som kanske är i paritet med en modern 10 kvm foil med de-power.
/Urban.
-
Ett tag sen sist…
Idag har jag varit ute på en hårt frusen sjö med mina snowblades och min 5m foil som jag skrev att jag köpte. Det blåste nog 10 m/s… Var kanske lite slarvig med att reda ut alla linorna fullständigt innan jag tog upp kiten.
Fascinerande hur mycket en kite kan trassla till sig. Det tog mig nog tre timmar av uttrasslande innan jag trasslat ut linorna och sedan knutit loss alla smålinor på kiten, trasslat ut dem och knutit tillbaka dem igen.
Förvånande hur starkt kiten drar i powerzone, jag höll på i ungefär 10 minuter och blev omkullvräkt ungefär var annan minut. Tog mig 200 m på den tiden. Kiten i träden vid strandkanten två gånger. När jag väl fick kiten i rätt zon skar mina blades ned i snön som var mjukare och djupare än jag räknat med.
Ett fullständigt fiasko med andra ord. Men himla skojj. Imorgon skall det blåsa mindre så jag tänkte ge mig upp på fjället istället. Där är snön lite mer packad så jag bör inte sjunka ned på samma sätt.
Förresten tycker jag inte alls att det är jättedumt att köra utan sele. Varenda gång det blev för läskigt släppte jag bara ena handtaget… Jojo… Kanske (!) att det hör ihop med att jag fick så mycket att göra med att trassla ut linorna.
😀 -
Ett hett tips är att slänga dina snowblades och köra på riktiga skidor, speciellt om du ska upp på fjället. kör aldrig ensam heller. var bor du nånstans? en sele är skön avlastning för armarna, och vill du sedemera gå över till vattenkiteing bör du modda om den så du får bom istället. då kan du ha en säkerhetsleash på bromslinorna, så du kan släppa ändå, med mindre trassel.
-
Tack för tipset. Jag har nu hyrt mig ett par telemarksskidor. Lite annan åkstil på dem. Igår stod jag på fjället och glodde på draken i 1,5 timme där den låg på marken. Ingen vind… Ingen vind… En liten vindpust, bara så att draken rörde sig lite lite… Ingen vind. Suck… Idag – ingen vind. Tränar på att åka telemark utför istället. Prognos till imorgon – 12 m/s (!) :frown:
Detdär med sele känns som nästa grej. Jag är klart slut i armarna efter häromdagen då det blåste så mycket. Men, innan jag börjar köpa sele och grejer tänkte jag att jag skulle få testa att åka totalt 500 m med kontroll så jag kan upptäcka om det är skoj eller om det bara är något jag inbillar mig.
Berätta gärna lite mer om foils och vatten.
Är closed cell en förutsättning för att det ska funka på vatten? Det finns ingen chans att backa upp en open cell när den fått vatten i sig?
Berätta gärna lite mer om depower på foils – jag fattar inte hur det funkar, på en lei ändrar man väl vinkeln mot vinden (ungefär som att ändra skotningen på en segelbåt?) men hur funkar det på en foil?
Vad är nackdelen med closed cell om man kör i snö eller t.ex. på en strand med någon form av hjulmojäng?Jaja… Återstår att få åka en liten bit nån gång… 🙂
/Gubbe
-
hårt projekt…
hade du gått kurs eller ens köpt en sele hade du troligtvis åkt flera kilometer vid det här laget.
Köp en beg skräpsele eller något, du behöver ju inte kroka i om du nu inte alls vill det men ha nåt att fästa en leash i iaf så du slipper trassla linor 90% av din tid.Angående foils på vatten så är closed cell ett måste, eller open cell funkar ju också fint men då får du inte krascha kiten någongång.
Depower på foils funkar i det stora hela på samma sätt som på en uppblåsbar. du ändrar kitens vinkel mot vinden. På vissa foils ändrar man också profilen på vingen men det är överkurs att lära sig.
Själv tycker jag inte det finns någon nackdel med closed cell på land men jens (milkman) kan säker peka ut en hel del brister i detta system för landbruk. 🙂
-
Hmmm… Ok, börjar inse (jo, det går sakta ibland) att min kite och jag inte är riktigt överens med naturen. Lovet börjar lida mot sitt slut och jag har inte kunnat göra något vettigt. Ena dagen för mycket vind, andra ingen alls.
Är det så att med depower hade jag kunnat köra en 10m2 foil i vindar (10-12 m/s) där jag nu inte klarar min 5m2 som saknar depower?
Tack för kommentarer i övrigt.
-
Gubbe;446124 wrote:Hmmm… Ok, börjar inse (jo, det går sakta ibland) att min kite och jag inte är riktigt överens med naturen. Lovet börjar lida mot sitt slut och jag har inte kunnat göra något vettigt. Ena dagen för mycket vind, andra ingen alls.
Är det så att med depower hade jag kunnat köra en 10m2 foil i vindar (10-12 m/s) där jag nu inte klarar min 5m2 som saknar depower?
Tack för kommentarer i övrigt.
en 10m2 foil kite med bomm, depower och sele hadde inte varit några större proplem att köra i 10-12m/s. förutsatt att man vet vad man håller på med. annars kan man skada sig ganska svårt.
lycka till. -
Hoppas du hinner få lite testat iaf innan tiden är slut.
Jag hade inte rekommenderat dig att ge dig ut i vindar över 7-8m/s på snö med en 10a om du inte har bra koll på grejerna. Det är mer att hålla reda på ikrokad i en depowerkite och därför mer som man kan göra fel och i såpass starka vindar som 10-12m/s behöver man inte göra mkt fel för att börja släpas eller lyftas några m från marken och det kan sluta riktigt illa om man har otur.
På snö i början tror jag inte du kommer få så mkt större register med en 10a depowerkite men det kommer va så mkt bekvämare och roligare och sen när du kan så kommer du få ut mkt mer av åkningen.får man fråga vad det är för 5kvm du köpt?
Logga in för att svara.