• gubbe

Medlem
    22 februari, 2008 vid 16:12
    pjoter;446363 wrote:
    Hoppas du hinner få lite testat iaf innan tiden är slut.

Jag hade inte rekommenderat dig att ge dig ut i vindar över 7-8m/s på snö med en 10a om du inte har bra koll på grejerna. Det är mer att hålla reda på ikrokad i en depowerkite och därför mer som man kan göra fel och i såpass starka vindar som 10-12m/s behöver man inte göra mkt fel för att börja släpas eller lyftas några m från marken och det kan sluta riktigt illa om man har otur.
    På snö i början tror jag inte du kommer få så mkt större register med en 10a depowerkite men det kommer va så mkt bekvämare och roligare och sen när du kan så kommer du få ut mkt mer av åkningen.

får man fråga vad det är för 5kvm du köpt?

Yess!! :laugh: En liten seger. Jag lyckades faktiskt åka en liten bit på älven idag. Visserligen blåste det för mycket och jag hade inte full koll men gott om utrymme och inga ivägen så funkade det någorlunda i alla fall, måste dock skaffa en annan kite. För mycket lyft när jag hade den “klockan 12” och för mycket drag och fart i draken i alla andra riktningar. Månste ha något som låter mig lära känna kitens uppförande på ett mer avslappnat sätt.

Nån som vill byta en 5m2 dp powerkite (fixed bridle foil) med handtag (såna som de kör buggy med) mot nån form av (trainer-) foil 1,5-2,5 kvm med bom?

BTW: Hur får man upp en kraschad trainer när det inte finns några bromslinor på den? (Det är ganska smidigt att backa upp min kite när den gått i backen med nosen före genom att dra i bromslinorna.)

Till er andra nybörjare som har för er att börja själva – i strid med alla råd här: Jag inser nu att jag egentligen fattar för lite och tänker mig att gå en helgkurs i vår. Om jag skulle prata med mig själv för ett tag sen så skulle jag ha rått mig att köpa en trainer hellre än den 5m2 utan depower som jag köpte (men helst en kurs). 5an känns för mycket i början – i alla fall för mig när det blåser.

Kanske lär sig någon annan av mina små äventyr, i alla fall tillräckligt för att ändå ta dendär kursen eller att välja en trainer istället för en kite utan depower som (i mitt nybörjartycke) egentligen har aldeles för litet användningsområde.

Jag är väl inte representativ för kiteare i allmänhet. Jag är mest ute efter något att cruisa lite med. Hellre underriggad än överriggad – så känns det nu i alla fall.

• thorn

Medlem
    26 februari, 2008 vid 16:16

Jag skulle rekomendera dig och alla andra galningar som tänkt lära sig kita själva (Inget jag rekomenderar) att köpa en tränings kite och börja med. biltema säljer en som funkar bra, kostar 179kr. http://www.biltema.se/ klicka vidare till fritid och sen lek/hobby. Det är en 2 linors så du har ingen depower men man lär sig styra och känner var man har kraft och inte.
    Lycka till.

• pjoter

Medlem
    26 februari, 2008 vid 17:48

har biltema gjort en ny kite? köpte den gamla å det var den värdelösaste skit jag sett. var ute i 25m/s å skulle åka inlines med den och det var enda gången den gav kraft nog för att ens få mig att rulla, men samtidigt räckte det med att sträcka ut armarna så fick man samma kraft från tröjan.
    otroligt dålig var den!

• thorn

Medlem
    26 februari, 2008 vid 19:21
    pjoter;447533 wrote:
    har biltema gjort en ny kite? köpte den gamla å det var den värdelösaste skit jag sett. var ute i 25m/s å skulle åka inlines med den och det var enda gången den gav kraft nog för att ens få mig att rulla, men samtidigt räckte det med att sträcka ut armarna så fick man samma kraft från tröjan.
    otroligt dålig var den!

Den är faktiskt helt OK. man har ganska bra kraft i den, till ock med så en lina brast när jag hadde den uppe i fredags. den är jävligt snabb, som att argt bi på högvarv.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.