Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Följebåt!!!!!!!!!!!!!

• Följebåt!!!!!!!!!!!!!

Publicerad av calle_b på 14 november, 2002 vid 19:51

Hej alla glada!

Sitter med en dröm. Jag har delat denna med polare i snart 2 år och den SKA genomföras. Jag vet inte om den är gjord än, men skitsamma.

Vi är tre grabbar som vill vindsurfa till Gotland från Nynäshamn(ungefär). Tanken vill liksom inte försvinna och jag har gjort lite halvhjärtade försök på att försöka finna en följebåt som kan ligga i 25 knop i tremeters-dyningar i runt 10 m/s. Inte lätt att hitta. Det är en jävligt häftig grej att genomföra och det vore kul att kanske bli ett gäng.

Själv har jag seglat i 5 säsonger i Stockholms platta vatten, men även mycket i havssjö, Gotland, Varberg och Danmark. Extrem freeride med feta hopp med andra ord.

Så frågan som hänger i luften är: Är någon lika sugen som oss på denna idé, och är det någon som vet något om hur man får tag i en robust följebåt?????

Planen är att försöka genomföra detta någon gång på vårkanten, i NO, NOO ca 8-10 m/s.

Tack för mej!
    smirk.gif
    Ha d gott

jonasp svarade 22 år sedan 20 Medlemmar · 61 Svar
  • 61 Svar
  • oscar

Medlem
    14 november, 2002 vid 20:18

Ring marinen!
    Stridsbåt 90 klarar detta galant. Har själv dundrat över Hanöbukten i 30 knop och 15 m/s med denna. Synd bara att man inte fick ha med sig brädan under lumpen, hade kunnat fått många schyssta surf på otillgängliga platser isåfall.

• anders_hoffman

Medlem
    14 november, 2002 vid 20:24

Inte för att klanka ner på ditt bra förslag. Men jag tror inte att försvaret gör detta bara för några sketna surfare. I sånna fall får ni nog pröjsa en rejäl hacka! Sponsorer kanske kunde va nåt! Man kan ju alltid fråga!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2002 vid 20:42

Jag bangar inte på denna segling. Skulle gärna vara med. Själv gjorde jag lumpen på KA1 i vaxholm. Körde båt från fastlandet till gotland. Det var fet coolt med bra vågor. Jag tror det skulle vara möjligt att få följe båt(stridsbåt 90) om man gjorde en seriös grej av det hela. Gärna lite mediabevakat så försvaret får lite reklam. Men räkna med att lägga ut lite stålar, båtarna dra fett mycket soppa.

Annars kan du väl bara hyra en båt av någon och bränna över. Det är det absolut billigaste alternativt. Om något går fel så finns ju 112 och kustbevakningen. Men man är ju grym seglare, storm=snabbare framme grin.gif

• jpeter

Medlem
    14 november, 2002 vid 22:12

I trans atlantic racet hade man väl en rysk isbrytare. Men eftersom ni antagligen kör sträckan i endast en etapp så räcker det väl med någon snabb båt som klarar vågorna. Sponsring kanske kan vara svårt, men försvaret är ju pigga på att sponsra extrema saker.

• adde

Medlem
    15 november, 2002 vid 06:48

kolla med surfunique, de genomförde väl ett race mellan öregrund och åland i sommras, eller blev det aldrig av??

/adde

• jonasp

Medlem
    15 november, 2002 vid 07:58

jo det blev av. fast det är ju mycket kortare sträcka över öppet hav.

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2002 vid 08:44

Hyr en sådan här…

http://www.ribcharter.se/rib/batar/batar.html

Hmm, lite dyrt kanske. Men de är snabba!

Stridsbåt 90 är skoj att köra, lite knepiga att få låna bara. Robert Aschberg har ju annars en kul båt (civil G-båt). Ring honom, vetja.

Surfa På!

• boman

Medlem
    15 november, 2002 vid 09:50

8tim och 20 minuter tog det för oss. Det pendlade mellan 0-3 m/s på öppet hav…. det var mycket proffsigt arangerat av Surf uniqe och Johan E.
    mera sånt.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 november, 2002 vid 09:53

RIB-båt, sponsorer, TV4, och en kvinnlig deltagare är väl ett tänkbart recept.
    För att säkerställa att arrangemanget verkligen kan genomföras krävs nog att deltagarna seglar Formula, åtminstone som backup vid lägre vindar.
    För spons ring
    Blå Himmel AB, Mattias Hansson, tel 08-4513246
    Red Bull tel 08-55577200

• calle_b

Medlem
    15 november, 2002 vid 13:50

Kul att det finns så stort intresse! Det skulle vara riktigt perfekt att få lite spons, och ev. media-bevakning
    (drömscenario: Helikopter som filmar grin.gif )

Jag har mailat tv4 för ca 1.5 vecka sen men inte fått någon respons, men dom håller väl på att dra igång nån sportkanal som skulle innehålla extremsporter och grejer…. Så man ska nog inte underskatta intresse från dem.

Är det någon som har bra kontakt inom försvaret så kan denna kanske känna på dom lite och kolla om intresse finns.
    Kan bli en riktigt ball historia det här….

Återkom ang, intresse och tips på hur man får tag i följebåten!

Ha d gott alla galna smirk.gif
    /Cd

• calle_b

Medlem
    15 november, 2002 vid 14:22

Förresten, tanken är att det ska blåsa, mycket.
    Ang. Formula alltså. Men ju fler vi blir desto bättre.
    Ska ringa Red Bull.
    Hoppas innerligt att den här vinter går snabbt och hyfsat smärtfritt.

• anders_hoffman

Medlem
    15 november, 2002 vid 14:29

Hade jag varit en bättre surfare så hade jag lätt hängt på!! Men kan man inte se det här som ett årligt jippo (eventuellt en tävling), först från nynäshamn till visby el. liknande. Man kanske kunde anordan det som en liten skojtävling, med priser som fulaste starten, bästa vurpan, sist i mål osv osv. Det går ju att hitta på en massa saker!!Ju fler man är desto lättare lär det ju vara att få sponsorer osv. Sen i slutändan kanske det kan vara ett gäng på 50-60 pers som genomför racet varje år.

/Anders

• kungdenknege

Medlem
    15 november, 2002 vid 14:38

Jag är MEEEEEEEEEEEEEEDDDD

• anonym-anvandare

Medlem
    15 november, 2002 vid 15:00

Jag är på när det gäller Windsurfingen, vi kan väl prata med någon av Tv kanalerna så kan de göra ett repotage och stå för följebåt. grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 november, 2002 vid 15:00

Jag är på när det gäller Windsurfingen, vi kan väl prata med någon av Tv kanalerna så kan de göra ett repotage och stå för följebåt. grin.gif

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Följebåt!!!!!!!!!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.